Kalcium mot hudproblem?

Carolininen

Trådstartare
Det handlar om min NewFoundland som vanligt:crazy:
Jag har skrivit om honom tidigare. Han är ju utredd hos hudspec på Blå stjärnan och till sist fanns det inget kvar att göra än att låta honom stå på kortison livet ut. Nån form av allergi, vi vet ej vad.
Han mår jättebra på kortisonet men efter vad jag läst i andra trådar här inne på forumet funderar jag ändå på om det inte finns fler saker att prova.

Fick rekomenderat av en kollega att ringa en tjej på ett välkänt foderföretag som ska vara väldigt duktig på foder och näringslära.
Jag gjorde så och vi tittade på hundens aktuella foderstat. Hon tycker att jag ska ge honom extra kalcium eftersom han nu får alldeles för lite. Hon tror att han blivit "sur" och därför inte kunnat hålla hudinfektioner borta.
Jag tycket det låter rimligt. Men varför har man inte tillräckligt med kalcium i ett fullfoder.
Vad tror ni? Finns det nånstans jag kan varifieria detta? Veterinärerna är ju inte mycket att ha när det kommer till foder.

Ytterligare en fundering: Hans päls vill inte växa ut igen sedan vi klippte honom i somras. Är orolig för sköldkörteln och vet ska kolla på honom nästa v i samband med vaccinering.
Kan skölkörteln tagit stryk av kortisonet eller är det i så fall en "ny" åkomma.

Mvh

Sv: Kalcium mot hudproblem?

Om han är utredd så har ni gjort foderallergiutredning, pricktest samt blodprov?
Och inget av detta har givit svar på om hunden ev är allergisk?

En hund i den storleken badar man kanske inte bara sådär, men har ni testat med medicinska schampon?

Sedan finns det något annat än kortison som är bättre vid långtidsbehandling, hette det atopica kanske?

Jo han utreddes inledningsvis för olika parasiter och hudinfektioner med hudskrap, antibiotika och bad. Inga resultat. Baden gjorde honom tillslut sämre.
Sen var det alllergiutredning med pricktest, blodprov och foderallergiutredning. Dock bestod foderutredningen av att vi testade de vetrinärfoder som fanns. De fungerade inte och då tyckte vet att det var dags att ge upp eftersom han svarade bra på kortisonet. Jag tror att det finns mer att forska i kring hans näringsupptag därför vänder jag mig till den här tjejen som pratar om kalcium.

Atopica har Malibu_stacy tipsat om men det är fruktansvärt dyrt till en 60 kg-hund. Vet har dock aldrig nämnt det för mig.

Att pälsen inte växer ut som den ska tror jag beror på kortisonet. Hela pälsen får sämre kvalite och växer långsammare.

Jag är absolut ingen expert på vare sig foder eller allergier, men jag vet många som har fått bukt med hudproblem och allergier genom att gå över till BARF/färskfoder. Om inte annat borde bakterierna i färskfodret vara bra för hundens tarmflora och därmed dess immunförsvar.

Har ni prövat att ge ett spannmålsfritt färskfoder, t.ex. Vom og hundemat? Det kräver utrymme i frysen men brukar inte bli dyrare än ett bättre torrfoder.

Han åt färskfoder när han blev sjuk. Dock inte spannmålsfritt.
Jag vill helst inte börja med fäskfoder igen och absolut inte barf. Jag tror på barf men har en 1-årig dotter och en till på väg så jag känner att jag vill lägga så mycket tid som möjligt på hundarnas aktivering istället för att mecka med foder.

Jag har tänkt samma sak hittills men nu känns det som jag får kolla upp så det inte är ngt annat. Han är nu inte klippt sedan i juli och det har bara växt mellan bakbenen och under magen.
Men visst har hans pälskvalitet försämras avsevärt. Både av klippning och kortison :-(

Kliar hunden sig?

Post-clipping alopecia som det heter när håret inte vill växa ut efter klippning kan orsakas av bland annat hypothyreos och morbus cushing. Detta är två sjukdomar som bör testas för hos en lite äldre hund med hudbesvär, om nu allergi är uteslutet (egentligen bör man dock testa dessa sjukdomar innan allergiutredning startad om hunden visar symptom...).

Atopica ges till hundar med konstaterad atopisk dermatit (omvärldsallergi), dock otroligt dyrt på en 60kgs hund så då får man tyvärr titta på andra möjligheter.

Gjorde ni en strikt eliminationsdiet? Alltså att hunden inte fick något annat (inget godis, matrester, tuggben, tillskottspreparat, hundtandkräm etc) förutom vet-fodret i 6-8 veckor?

Nej han kliar sig inte och är fin i huden. (står ju på kortison)

Ska be dem kolla sköldkörteln.

Ja vi körde strikt allergifoder. Så de foder vi provat vet jag att han inte funkat på. Det var Hills och Royal vad jag minns.

Vad tror du om kalcium-teorin? Dvs att han är "sur" i kroppen och därför koloniserar bakterier honom. Det var ju upprepade hudinfektioner och hotspot-eksem som ledde fram till atopi-diagnosen.
M

Vår allergihund funkar inte på veterinärfoder, vi har gått över till barf för att ha strikt koll på vilka proteiner han får i sig. Jag har inte hittat många färdiga foder som är så "rena" att de duger för elimination.
Nu har jag en liten hund, så det är relativt enkelt med färskfoder.

Men då vet du vilket protein din hund inte tål??

Jag frågade tjejen med kalcium-teorin om jag borde testa ett foder med enbart vilt för att ge honom ett nytt protein men hon tror inte att det har med proteinet att göra.

Surhetsteorin låter lite märklig tycker jag (som lekman, det måste sägas). Bakterier och svamp får nämligen fäste och trivs om huden inte är tillräckligt sur.

Huruvida hunden av andra skäl kan behöva kalcium vågar jag dock inte yttra mig om.

Intressant tråd för mig då min 7 åriga blandrastik har hudproblem. Vi har gjort alla möjliga tester som inte gav oss någonting under flera år men har samtidigt lyckas hålla henne stabil. Det som funkade bäst för henne var att raka hela hunden under sommarhalvåret. Hunden har efter det mått kanon men precis som för TS hund så växte inte all päls ut igen.. (i hennes fall runt halsen och baklåren). Hon kastrerades för 2 veckor sedan och då gjordes även en hudbiopsi samt sköldkörtelprov togs som visade sig vara normalt, men hudbiopsin visade Post-clipping alopecia orsakat av en hormonell sjukdom. Hunden mår som sagt bra nu (har klarat oss utan kortison) men vi kommer självklart utreda mer om vilken typ av sjukdom.

Nedan följer hennes utlåtande från hudbiopsin ( vill inte trådkapa men tänkte att det kan vara intressant för dig TS att läsa:idea:)

De tre hudbiopsierna visar principiellt samma typ av förändringar, och förstås med vissa variationer. Epidermis är förtunnat, lamellär osteal hyperkeratos uppträder och hårsäcksinfundibuli är ofta tunnväggiga och ibland keratinfyllda. Inslag av comedoformationer ses i hudbiopsi. Hårsäckarna är generellt i telogent stadium. Dock bibehålls oftast hårstrån men vissa hårsäckar saknar dessa. I en del hårsäckar finns måttlig till mera framträdande excesiv trichilemmal keratinisering (eldflammefollikar).
Talgkörtlar är ofta små, någon dermal inflammtion ses inte, så ledes inga tecken på allergi.

Ni anger att förändringarna uppkommit efter klippning (post clipping alopecia) kan ge likartad bild men då ser inte tydligare tecken på atrofi. Kan ses i raser som ex. chow chow, keeshond eller artiska hundraser?. Det är ju ffa sådana typer av hundar som kan få post-clipping alopecia. Man måste dock överväga bakomliggande endokrinopati i detta fall (tex. hyperadrenokorticism,hypothyreoidism eller möjligen alopecia X). Vidare klinisk utredning är således tydligt inducerad.

Det finns en risk att man rubbar balansen av mineraler om man tillsätter extra kalcium. Mineraler konkurrerar med varandra och hunden kan få brist av ett annat mineral. Om du ökar mängden kalcium så kan det hämma upptaget av zink så att det blir ett underskott, trots att hunden får tillräcklig mängd zink. Hunden kan få pälsproblem pga zinkbrist. Om man då tillsätter extra zink kan hunden få blodbrist, eftersom zink hämmar upptaget av järn.

Generellt ska man inte ge tillskott av mineraler/vitaminer om hunden äter ett helfoder.

Teorin om kalcium har jag ej hört talas om.
Det man brukar läsa är att hunden kan få överväxt av jästsvampar i magen och att det kan spridas ut i kroppen och ge hud och öronproblem. Ofta kan det komma efter en antibiotikakur som hunden ätit. Om hundens foder består av spannmål med snabba kolhydrater (vitt vete, vitt ris och majs) kan det påskynda jästöverväxningen. Även öljäst, vilket är vanligt i hundfoder kan påverka. Bäst är ett så animaliskt foder som möjligt och de kolhydrater som finns ska vara långsamma, ingen öljäst och inga biprodukter i fodret. Greatdanelady.com skriver om jästinfektioner hos hund:
http://www.greatdanelady.com/articles/you_wonder_why.htm

Då återstår ju bara att testa för cushings, konstigt att det inte gjorts tidigare?

TS det där med kalcium och "surheten" låter märkligt. Dessutom får en vuxen hund i sig tillräckligt med kalcium om den äter ett helfoder. Om jag var du skulle jag istället ge hunden vitamin e och essentiella fettsyror som tillskott, det är något som bevisats är bra för huden och hjälper att stärka hudbarriären.

Ja det tycker jag också. Flera år med utredningar hos hudveterinär och detta kommer fram först nu.. man börjar ju undra:confused:
Hela tiden allergi i fokus.

*kl* till alla:
Jag har på ngt sätt lyckats missa ett par inlägg här i tråden. Tack för era synpunkter!
Idag fick vi svar på blodproven och hunden har hypothyreos. Levaxinbehandling inleds idag.
Lite irriterad på vet som jag tyckte gav dåliga svar på mina frågor om hundens hälsohistoria så jag är inte ett dugg klokare gällande hans kost. Däremot har jag fått höra från fler källor att kalciumbrist inte är helt ovanligt hos molosserna. Jag är medveten om att det inte bara är att mixtra med vitaminer och mineraler hur som helst det var därför jag vände mig hit för att se om någon hade ett tips på var jag kunde få den här teorin bekräftad eller avfärdad. Vet kunde som sagt inte ge några svar.

Fick länkat en bra artikel om atopisk dermatit där man beskrev att man kunnat se positiva effekter av färskfoder relaterat till atopi. Torrfoder tros vara för sterilt och färsk mat gynnar tarmfloran. Låter ju mycket vettigt.

Mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka