Kalcium-fosforbalansen!

lisahjelmgren

Trådstartare
Undrar över hur jag räknar fram rätt balans mellan fosfor och kalcium!? Har ett föl som föddes i mars och som ska avvänjas under oktober månad.

Läser överallt om hur viktigt det är för den växnade hästen att inte få för mycket kalcium i förhållande till fosfor osv.

Här råder stor brist på hö i år men hoppas att hästarna ska slippa äta olika skörder hela tiden. Har tänkt utfodra med havre samt Kraft Breed (plus grön) ochså hö, om det finns :crazy:. Hur räknar jag ut en bra foderstat??? Det gäller ett halvblodföl! Om det råder extrem höbrist, eller om höet visar sig innehålla för lite näring, kan jag tilläggsutfodra med lusern då, eller finns risk för att han växer för fort då? Har läst det nämligen, men samtidigt måste han ju få tillräckligt med protein ju!

Tacksam för hjälp! :D
 
För att räkna ut kalcium-fosfor balansen i din foderstat måste du först veta vad ditt hö/ensilage innehåller. Gör en analys! Sedan läser du på förpackningarna vad respektive foder innehåller per kg (havre tex brukar ligga på 0,7-0,8 g Ca per kg och 3-3,2 g P per kg). Sedan räknar du ut vad din foderstat ger. Kvoten Ca/P ska ligga runt 1,4 (1,2-1,8) för att vara acceptabel. Kvoten kan vara upp till 3,0 om Ca kommer från grovfodret samt om behovet av P är täckt, men jag vet inte om det är lämpligt till växande hästar.

Så behöver ju föl en massa protein, kvoten SRP/MJ ska ligga kring 10, dvs 10 g SRP per MJ, upp till 6 mån ålder och på 8 upp till ett års ålder. Vuxna hästar ska ha en kvot på 6.

En del att tänka på alltså. Kolla i böcker om utfodring för att hitta siffror på hur mycket MJ, SRP, Ca och P din häst behöver. Ett tips är utfodringsavsnitten i 'ABC om hästar' av Gösta Bengtsson. Christina Planck har också skrivit en hel del böcker om utfodring.
 
Förresten glömde...
Lusern är toppen, se bara till att Ca/P kvoten inte blir för hög då det innehåller mycket Ca.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö finns säkert tusen liknande trådar men hittade ingen som liknade mitt problem helt. har fått hem analysen på höet idag. ser ut...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 176
Senast: Madick
·
L
Foder & Strö Jag trixar fram och tillbaka med att få till en perfekt foderstat till mitt ett-åriga halvblod på hippocampus. Hur jag än vrider och...
Svar
3
· Visningar
1 913
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp