kalcium/fosfor osv utan mineralanalys.

frittan

Trådstartare
jag står inhyrd i ett stall där vi får hem finfint hösilage. torrt och rejäla strån och bra energi och smrp-värden. DOCK gör bonden aldrig någon mineralanalys (om det heter så men den där man får värden på sånt också).

jag undrar nu om jag kan utforma en foderstat som inte gör att det blir knasigt utan en sån analys? jag har en äldre valack och vill inte att han ska få överskott/underskott av något som leder till andra besvär, som urinsten/njursten som jag läst om här på buke.

så, kan jag på något sätt räkna ut rätt foder mineralmässigt utan att ha analys på hösilaget?? :confused: :confused:

Sv: kalcium/fosfor osv utan mineralanalys.

Det enklaste är väl att ni i stallet skickar iväg för en egen analys.

Det enklaste är väl att ni i stallet skickar iväg för en egen analys.

det känns ju samtidigt lite dumt att göra analys på bara en bale, för det kan ju skilja sig från bale till bale och vi öppnar bara en åt gången. så det kan ju bli väldigt missvisande.

det är bara jag i stallet som är intresserad av att veta värdena...

Nej det är omöjligt att räkna ut några värden utan analys.

Annars så kan man ju chansa på att gå efter de linjer som höt alltid visat på innan om det vart liknande från varje år. Men vet du inte det heller så går det inte. Jag tex vet att vi alltid och då menar jag alltid har haft liknande värden (iafl samma riktmärken) på mineralerna oavsett vad vi fodrat med ifrån länet. Och jag vet att Ca täcker alltid, P är toklågt och Mg är väldigt lågt. Så jag kan alltid rikta in mig på att ge extra P och Mg och selen tills vi fått analys. Så kan jag göra tills jag fått analysen, men skulle inte våga lita på det. Men skulle det vara omöjligt att ta analys så skulle jag iafl kunna säkerställa för att göra så lite skada som möjligt.

Men jag tycker du ska ta analys så du vet. :)

Ni får ta en tuss och lägga i frysen. När ni öppnar nästa bal tar du en liten tuss till och lägger i frysen. När du har från 4-5 balar så blandar du dem tussarna och skickar iväg på analys. Då har du spridit det lite iafl :)

Senast ändrad:

det känns ju samtidigt lite dumt att göra analys på bara en bale, för det kan ju skilja sig från bale till bale och vi öppnar bara en åt gången. så det kan ju bli väldigt missvisande.

det är bara jag i stallet som är intresserad av att veta värdena...

Fast ändå inte... visst skiljer det lite mellan balarna men du får ju absolut en fingervisning om hur mineralbalanserna ser ut. För jag antar att partiet kommer från samma skörd och mark???

Det är omöjligt att säga något om det annars, du kan ju lika gärna behöva ge bara kalcium som bara fosfor och allt däremellan....

Nej det är omöjligt att räkna ut några värden utan analys.

Annars så kan man ju chansa på att gå efter de linjer som höt alltid visat på innan om det vart liknande från varje år. Men vet du inte det heller så går det inte. Jag tex vet att vi alltid och då menar jag alltid har haft liknande värden (iafl samma riktmärken) på mineralerna oavsett vad vi fodrat med ifrån länet. Och jag vet att Ca täcker alltid, P är toklågt och Mg är väldigt lågt. Så jag kan alltid rikta in mig på att ge extra P och Mg och selen tills vi fått analys.

Ni får ta en tuss och lägga i frysen. När ni öppnar nästa bal tar du en liten tuss till och lägger i frysen. När du har från 4-5 balar så blandar du dem tussarna och skickar iväg på analys. Då har du spridit det lite iafl :)

okej... känns ju lite knepigt, då får jag vänta länge på att kunna göra analys ändå.

är det farligt att ge för mkt mineraler? vet att det inte är bra med för mkt kalcium men läste också att det är lugnt om fosforbehovet är täckt. så ger jag mineraler som täcker upp fosfor osv, är det farligt om det skulle visa sig att mitt hösilage har bra mineralvärden? kan man ge för mycket liksom? eller blir det bara "onödiga pengar", men tänkte mer hälsomässigt! :bump: menar eftersom jag vet så många som inte gör analyser (inte ens mj/smrp) och deras hästar är välmående ändå, de ger mineraler och fodrar i övrigt med ögat.

Det är väl mer onödiga pengar att köpa mineraler som man kanske inte ens behöver?

Det är inte alls nyttigt med för hög eller för låg Ca/P-kvot. Kan ni ta analys är det det bästa. Är kvoten/innehållet helgalet så kan det bli urkalkning av skelettet som följd. SpaderÄss har förklarat varför i ett par trådar här i foderforumet. Sök gärna efter dennes inlägg.

Det är inte alls nyttigt med för hög eller för låg Ca/P-kvot. Kan ni ta analys är det det bästa. Är kvoten/innehållet helgalet så kan det bli urkalkning av skelettet som följd. SpaderÄss har förklarat varför i ett par trådar här i foderforumet. Sök gärna efter dennes inlägg.

det var just det här jag undrade, om det är farligt med för mkt mineraler! jag ska se om bonden ändå gjort mineralanalys, annars gör jag en!

hade det bara varit dumt att ge mineraler utan mineralanalys för att det är onödiga pengar man lägger på det så hade det inte gjort något, men är det hälsofarligt så är det ju en helt annan sak!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 705
Senast: mumrikan
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 146
Senast: cutty
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
C
Foder & Strö Hur skulle ni ha gjort om ni har ett "vanligt" hö med ganska högt kalcium (2.8g/kg) och fosforn (1.6g)och mg(1.0g.)? Jag har lite...
Svar
7
· Visningar
3 015
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama