Kala, geggiga, kliande fläckar

E

ElinDamgaard

Jag var med min kompis ut till stallet igår och vi upptäckte att hennes häst hade en kal fläck precis bakom frambenet där huden ligger lite veckad. Han ville hela tiden klia sig där och när vi försöka tvätta rent det verkade det som han tyckte att det sved. Vi tyckte ana någon liten prick och huden var alldeles geggig där håret var borta.

Någon som varit med om detta tidigare? Vi funderar på om det kan vara svamp eller liknande.

Sv: Kala, geggiga, kliande fläckar

Min häst fick de förra vintern,när jag slarvat med att inte svampa av henne när hon vart svettig efter ridtur. Räckte med att tvätta av med laktacydtvål och hålla torrt.

Ja, det låter ju som något liknande eftersom det sitter sådär in i hudvecken på honom. Ska tipsa henne om det. Tack för ditt svar

kanske våteksem? Håll ordentligt torrt och pudra på potatismjöl flera gånger om dagen, brukar funka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Livi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka