Kala fläckar! *orolig*

B

beda

Boris har fått några små fläckar bakom nacken som inte syns för blotta ögat eftersom pälsen lägger sig över, men drar jag med fingret ser jag dem. :eek:

Vad vet ni om hud- och pälsproblem?

Jag är urkass på detta, enda tankarna som dök upp var fukteksem (vilket jag utesluter, det är varken irriterat, rodnad, kliar eller ser "svampigt" ut) och demodex (hemska tanke! :cry: )

Håll tummarna för att det är något ofarligt...

Sv: Kala fläckar! *orolig*

Jaha, vet du vad det beror på?

Har för mig att endel bullraser har problem med Demodex...

Ingen annan som vet?

Ska ringa veterinären imorgon i alla fall. :crazy:

Lite Demodex-Info

Demodex canis är ett hudkvalster som lever i hårsäckarna. Normalt finns en mindre mängd demodex-kvalster i hårsäckarna på helt friska hundar. Även hos friska människor finns en variant av kvalstret, Demodex folliculorum, som lever i hårsäckar och talgkörtlar.

Hos en hund med friskt immunförsvar ger kvalstret vanligen inga symtom. Däremot kan individer med nedsatt immunförsvar, framför allt hundar med en rubbning i T-lymfocyterna (en typ av vita blodkroppar) få symtom som kan vara antingen lokala eller generella. Sjukdom orsakad av Demodex kallas demodikos.

De lokala symtomen består av lokal hårlöshet i form av små runda fläckar utan inflammatorisk reaktion. Fläckarna förekommer särskilt i ansiktet. Spontan självläkning sker ofta men det förekommer också kroniska förlopp och även att reaktionen övergår i en kronisk inflammation och, som följdsjukdom, en infektion i huden.

Hundar som står på lång kortisonbehandling eller som har en sjukdom med förhöjda nivåer av kortison i blodet (Cushings sjukdom) löper ökad risk för demodikos genom' att kortisonet hämmar T-lymfocyterna - se ovan.

Demodikos ses oftare i vissa raser såsom boxer, clumber spaniel, dobermann, schäfer, skotsk terrier och whippet. En sjuklig förändring på ärftlig basis anses ligga bakom ett flertal av de rasbundna fallen. Genom utsortering av hundar med demodikos ur avelsprogrammen kan man minska förekomsten av sjukdomen.

Tack så mycket :bow:

Det som får mig att misstänka demodex är att hans hud inte alls ser irriterad/röd/svampig ut, utan jag ser bara huden därunder. Lite torrt ser det ut, "fjälligt".

Men men, får se vad vetten tror. De får ta prover och allt vad de vill, jag ska veta vad det är för något!

Tänkte på detta med sk fukteksem, hot spots kallas det väl... Är det jag som misstar mig eller vätskar dessa utslag?

Hm känner till en pudel som fick en kall fläck eller två, där öronen låg emot kroppen.
Det var värmeexem eller någonting liknande, det läkte ut efter en del jobb och avrakandet utav en del päls. Om jag inte minns helt fel.

Det finns en körtel som kallas violkörtel som sitter dels på huvudet och dels en liten bit från svansen, och där blir det ofta en kal fläck som är helt ofarlig.

Sen tror jag också det finns ngt som kallas lokal demodex som kan yttra sig så. Också ofarligt, behöver inte behandlas och försvinner av sig själv.

Helt riktigt, så vätskar sk fuktexem, dessutom brukar huden runt omkring sådana vara röd och irriterad.

aha, det är kanske det som morsans hund fick...en massa konstiga fläckar o ringar, mest runt ögonen..inget hon led av men när hon blev "frisk" tappade hon pigmentet där och fläckarna blev vita :D ...det är en terv och hon ser lite kul ut med vita ringar kring ögonen och lite vita fläckar här o där....

Sv: Kala fläckar! *orolig* (varit hos vet nu)

UPPDATERING:

Nu har vi varit hos veterinären. Fick en tid på förmiddagen och tyckte det var lika bra att de fick titta på det. Jag tjorvar till allt på telefon när jag ska beskriva :D .

I alla fall så rakade han området runt fläckarna och gjorde ett skrapprov men hittade inget i microskop, och han trodde inte det är Demodex eller något annat "farligt" (pust) utan trodde det kan bero på tex hormoner, miljöombytet (vi har nyss flyttat), pälssättning eller liknande. Stress kan ju utlösa sådant här också, och även om jag inte upplever att min hund är stressad kan han ju vara det ibland ändå... tex är det ju en sorts stress att träna bland löptikar och sådant.

Så det var skönt! :banana:
Även om jag nu inte fått något DEFINITIVT svar ännu... Ska avvakta, hålla koll och återkomma ifall det blir värre på något sätt - då får de göra en allergiutredning.

Idag känner jag mig verkligen hönsig. :D Alla frågar "men oj vad har han gjort" när de ser Boris, med två rakade områden på nacken. *harkel* :D

Bullterriers får ofta en kal fläck mitt på huvudet mellan öronen, kan även få det på svansen. detta pga en körtel som sitter där.
när man ser att hunden börjar tappa hår, ska man smörja in med olivolja.
Vi har en bullterriervalp som började få en fläck, och vi smörjde med olivolja och nu har det börjat växa ut hår igen.
fick tipset av uppfödaren:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir tokig. Zippo är orange och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför. Det började med att att bodde på hundpensionat...
Svar
15
· Visningar
2 166
Senast: isafore
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 622
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Det gäller min njuffe som vanligt...:( Upptäckte idag två stora kala fläckar i nacken på honom. Huden är där helt oretad och fin...
Svar
1
· Visningar
1 232
Senast: Carolininen
·
Hundhälsa Min tik började efter jul bli lite röd om tassarna och haserna (hon har vita ben och kort päls). Jag tänkte först att det kanske var...
Svar
4
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka