Kakor / Bakelser på flyg

Lycanthrope

Trådstartare
Får man ha med sig kakor eller bakelser i en låda när man ska flyga? Antingen i handbagage eller incheckat bagage.
Har inte bestämt vad det skulle bli för bakelser isåfall, något som tål resan iallafall :p

Får man ha med sig kakor eller bakelser i en låda när man ska flyga? Antingen i handbagage eller incheckat bagage.
Har inte bestämt vad det skulle bli för bakelser isåfall, något som tål resan iallafall :p

De flesta flygbolag tillåter inte medhavd mat (förutom till spedbarn) pga allergirisken. Kolla direkt med flygbolaget rörande aktuell flight om du kan ha med medhavd mat, då de ofta vet, några timmar innan avgång, om någon allergiker bokat in.

De flesta flygbolag tillåter inte medhavd mat (förutom till spedbarn) pga allergirisken. Kolla direkt med flygbolaget rörande aktuell flight om du kan ha med medhavd mat, då de ofta vet, några timmar innan avgång, om någon allergiker bokat in.
Men kakor bryr de sig väl aldrig om? Jag flyger rätt mycket och har alltid med mig egen mat, nån smörgås eller kakor eller godis eller något. Har aldrig varit några besvär.

Jasså? Det var något nytt. Jag har aldrig fått en tillsägelse för att jag har med mig mat och jag flyger ofta. Hänsyn till allergiker gäller väl i så fall jordnötter? En glutenallergiker bryr sig knappast om jag äter en medhavd fralla på stolsraden framför.

Jasså? Det var något nytt. Jag har aldrig fått en tillsägelse för att jag har med mig mat och jag flyger ofta. Hänsyn till allergiker gäller väl i så fall jordnötter? En glutenallergiker bryr sig knappast om jag äter en medhavd fralla på stolsraden framför.

Det är väl antagligen för att personalen är lite slapp. Om du läser flygsällkapens "finstilta" (också kallad villkor), så finner du att medhavd mat inte är tillåtet eftersom flygsällskapet inte kan garantera att din mat inte innehåller allergener.

Det är väl antagligen för att personalen är lite slapp. Om du läser flygsällkapens "finstilta" (också kallad villkor), så finner du att medhavd mat inte är tillåtet eftersom flygsällskapet inte kan garantera att din mat inte innehåller allergener.

Kollade det flygbolag jag oftast reser med, KLM , och jag hittade då inget om medhavd mat. Sen vet jag att det finns charterbolag med sådana bestämmelser, men min tanke har alltid varit att de vill öka sin försäljning ombord , men förklär det genom att hänvisa till omtanke om allergiker. Cynisk? Javisst! Man kan ju t.ex. Läsa hos tuifly, som skriver att man inte får ta med egen mat. Om man däremot är allergisk så rekomenderas man att ta med egen mat! http://www.tuiflynordic.se/ombord/mat_och_dryck
Minst sagt motsägelsefullt...

På SAS, Lufthansa och Norwegian tillåter explicit att man tar med sig mat. Det finns säkert många fler bolag som gör det. Jag tar oftast med mig någon smörgås eftersom jag är allergisk och aldrig skulle våga äta något någon annan har tillagat när jag ska befinna mig i luften.

Inte alls. Manga internationella bolag foreslar till och med att man tar med sig egen mat om de inte serverar nagon mat. Jag flyger oftast BA och har nastan alltid med notter och/eller kakor att mumsa pa om jag blir hungrig innan jag bordat och far mat.

Jag brukar också ha med nått eget när jag flyger har aldrig varit något problem.Har också råkat smuggla in en puckoflaska genom säkerhetskontrollen, hade helt glömt bort den och igen verkar sett den heller;)

Eftersom TS funderar på att ha kakorna i det incheckade bagaget drar jag slutsatsen att de inte ska ätas under resan utan medföras, exempelvis för att ges bort. Det är absolut inget problem när det gäller det incheckade bagaget och vanligen inte i handbagaget. Jag har typ smörgåsar i handbagaget lite då och då. Det som eventuellt kan ställa till problem är om det är mycket vaniljcreme, grädde etc så att det kan uppfattas som vätskor.

I det incheckade - absolut inget problem.

Jag har aldrig varit med om detta annat än på charterflighter. Flygbolagen har väl för övrigt ingen koll på allergiker om det inte är någon som är så allergisk att hen kan påverkas genom luften i kabinen.

Om du skall flyga till USA avråder jag bestämt dig från att stoppa resväskan full med färskvaror (vilket jag skulle tippa att bakelser är). Kakor och sådant som är förpackat tror jag inte det är någon större fara med.

@hastflicka , vad gör du när du tar med dig ätligheter från Sverige? Kryssar du "av misstag" i fel ruta på declaration?

Jag tar faktiskt bara med mig tillatna grejor in till USA. Massor av godis, torkat kantarell och annat dar jag kan kryssa i ratt ruta. Dit hor ocksa kakor och notter. En och annan vasterbotten ost har akt med ... liksom annan "processed" mat. Dock avstar jag fran alla kott produkter sedan ett gang Svenska ungdommar forsokte ta med en hel 'cooler' med Svensk falukorv och kalles kaviar som fastnade i tullen.:p

Jag kan inte saga hur det ar nu, men for en 5-6 ar sedan kom ett aldre par in i San Francisco med en swartswald tarta som genast uppmarksammades av "beagle patrullen". Tullaren kollade tartan, tyckte den sag god ut och onskade dem en trevlig vistelse i USA. Bakelser raknas formodliten till "processed food".

På flygplanen är det inga problem.
Men vissa länder släpper inte in mat genom tullen. Som t.ex australien

Liknande trådar

Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Jag lovade mig själv att inte flyga över Atlanten eller Stilla havet fler gånger, men det höll förstås inte när den trevliga gruppen som...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: LadySara
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 421
Senast: Paddington
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama