Käkfraktur

Ela

Trådstartare
Min häst har fått en käkfraktur efter en trolig spark. Som tur var låg frakturen bra och får vi henne bara att äta så hoppas man att det skall kunna läka fint.

Hon får nu penicillin och metacam och skall bara äta mjuk mat. Hon är 19 år och har sedan tidigare lite svårt att hålla hullet.

Någon som har erfarenhet av käkfrakturer? Hur gick det för er?

Sv: Käkfraktur

Min häst bröt överkäken för drygt 2 år sedan är det. Hans käke gick av precis bakom de sista framtänderna (fastnade i boxen). Han åkte direkt in till vet. där de fixerade käken med en tandställning (operationen gjordes hos ATG klinik), han gick på Hippotrim några dagar och säkert något mer men kommer ej ihåg nu.

Han hade inga som helst problem att äta, var då hingst och hade svårt med hullet men tappade inget märkvärdigt mycket. Fick inte ha bett i munnen på några veckor. Vid återbesök tog de bort tandställningen. Senare kollades hästen upp i munnen av utbildad hästtandläkare som sa att vet. hade gjort helt fel med operationen, efter op. hade hästen enbart 5/6 incisiver kvar, varav den I1-tand som var kvar växte så kopiöst (pga att denne tand var lös och stod ut ca 3-5mm så nöttes inte tanden mot sin kompis på underkäken). Gjordes ett försök till att raspa ner tanden men den satt för löst och oro att roten skulle sitta kvar om tanden togs bort gjorde att vi lät den sitta kvar. Tanden lossnade nu i vintras, i våras åkte vi till tandis igen med honom för att kolla munnen och då visade det sig att det satt kvar några flisor, och dessa kan komma fram allt eftersom. Men inget är infekterat eller så.

När den lösa tanden satt kvar samlades matrester bakom den tanden och tandköttet så jag fick borsta varje dag för att hålla alla foderrester osv borta för att undvika infektioner.

Hästen har inte mått dåligt under hela denna tid, han har aldrig haft problem att äta och käken sitter kvar än idag :D

Sv: Käkfraktur

Har haft en käkfraktur av den mer komplexa sorten på min häst. Snart sex år sedan. Vi åkte på ungefär alla komplikationer man kunde tänka sig men på något vis tog vi oss igenom det, men det tog otroligt lång tid och kostade sjuka mängder pengar och där är jag oändligt tacksam över mitt föräkringsbolag (If).

Om hon har svårt att äta tillräckliga mängder gräs kan du ge en soppa på lucern, betfor och krafft rehab (eller motsvarande). Jag gav även melass i perioder. Jag hackade gräs och blött hö med en häcksax så det skulle vara lättare att äta.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 451
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka