Sv: Kaisa

Inte mer än att hon var mamma åt en privathäst som blev inhyrd som lektionshäst en termin, runt 1986 var det.
Och mormor åt en som stallet ägde ett tag (1991-1995).
Ska se om jag kan få in lite bilder på Colombo (sonen) och Collibri (dotterdottern).
Stallet är ju Skånsta Ryttare.

Om jag inte minns helt fel så fick Kaisa tvillingar två gånger.
Tillhör stofamilj (11).

Colombo (1975-89 e Callaghan 460)
srcolombo2.jpg

Collibri (1982- e Kew Gardens xx u Carmenzita 10363 e Callaghan 460 u Colette 8107 e Cosmos xx u Kaisa)
srCollibri.jpg

Ops, missade ett led hos Collibri - så Kaisa är hennes mormors mor (hann inte ändra i mitt första inlägg)

Senast ändrad:

Kollade stamboken nyss, angående det där med tvillingarna - och ja, Kaisa fick tvillingar 1971 och 1974, med Callaghan 460 som pappa.
1971 blev det hingstar, en som blev remont och den andra ridhäst.
1974 blev det en hingst och ett sto, hingsten blev remont och stoet ridhäst.

1968 års föl e Dawson 442 exporterades till Schweiz.
1970 års föl e Callaghan blev också exporterad till Schweiz
1981 års föl såldes till Polisen.
Annars är det mest ridhästar, förutom avelsstona Colette 8107 och Mioche 11189.

Kaisa fick 15 föl enligt stamboken, mellan 1965 och 1982 (utan föl åren 1966, 1976, 1978 och 1980).

Senast ändrad:

Mormor hette Fleurette II 4632 e Janus 117 u Fleurette 3031 e Dante u Gullan 2483 e Baltimore u Nora 2141 e Nabob u Camelia 361 e Janitschar u Hermeline 93 e Julius Cesar u Passionblume e Pathfinder xx - Weissenburg - Salow xx - Coburg xx

Roligt att veta.
Bilden är tagen runt 1988, när hans sista ägare var på tävling i stallet (vi känner ägarfamiljen, det är förresten min mammas hand som är med på bild;)).

Det jag minns av Colombo är att han var en vänlig häst, som ville vara till lags - kanske därför stallet hyrde honom ett tag som lektionshäst.

Tror att Colombo skulle ha blivit ännu äldre om det inte vore för att han fick en pinne i bringan och förblödde i hagen.:cry: Han dog 21 juni 1989.

Kollade stamboken nyss, angående det där med tvillingarna - och ja, Kaisa fick tvillingar 1971 och 1974, med Callaghan 460 som pappa.
1971 blev det hingstar, en som blev remont och den andra ridhäst.
1974 blev det en hingst och ett sto, hingsten blev remont och stoet ridhäst.

Det måste väl vara ganska unikt, två tvillingpar där alla överlevt?!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka