kåda på häst!

P

ponnyhallon

Min ponny älskar att klia sig på träd. Så hon har massor med kåda fläckar i man och päls.:devil: Nån som har nåt tips hur man får bort den? :)

Sv: kåda på häst!

Har samma problem med min häst. Det finns granar i deras hage, så då och då har de stora plättar med kåda här och var där de har kliat sig. Har hört att gnida med diskmedel kan funka, dock inget jag provat.

Det finns en gammal tråd här nedanför som jag hittade idag. Min häst har nu precis (till sin stora fasa :devil:) blivit ingnuggad med olivolja. I morgon tar jag nog bort oljan med grönsåpa och hoppas att kådan hänger med.

Jag brukar ta matolja, Oljar in och låter det verka ca 24 h , sen är det bara att tvätta bort, det mesta försvinner.

Hej
Ett gammalt knep är att massera in vanligt smör då får du bort kådan,
Jag använder det på min arab (han har en jättelång man) det fungerar alltid

Lycka till

Jag dränkte in kådan (manen + bogen) med matolja innan ridtur och tvättade bort det samtidigt som jag tvättade bort svetten på hästen efter ridpasset. Snabbt och enkelt!

Han har en ny, liten fläck nu men jag orkar inte ta tag i det riktigt :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 144
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10