Alexandra_W
Trådstartare
Nu sitter jag vid en riktig desktop, och kan se detta foto.
Det står tydligt (som du säkert redan sett och förstått) DC12V/24V uppe till höger. Symbolen under säger att minus är den yttre skärmen, medan minus ska vara det inre hålet. Det är nog det vanligaste sättet folk dödar hemelektronik på, att byta strömkälla utan att respektera polariteten.
Vanligtvis är +/-symbolen bara en upphöjning i den svarta plasten, och ingen lägger märke till den.
Fast läser du inlägget du svarade på med att vi kunde släppa polariteten så har jag kopplat med korrekt polaritet ju?
Den ursprungliga sladden, så jag skalade mig ner genom den gjutna kontakten och kollade hur respektive sladd satt. Och minussladden (enl märkning) satt i höljet.
Den mobilladdare jag snodde kontakten från var märkt att den hade plus i mitten och minus i höljet men för säkerhets skulle mätte jag med multimeter så det var rätt.
Sen kopplade jag minus till minus och plus till plus. Först tvinnat med eltejp över men sen när det inte fungerade så korrekt skarvning med sockerbit.
Däremot kan jag ju teoretiskt tagit kål på displayen när jag provade kabeln med dc-kontakt i ena änden och USB i den andra. Det vet jag inte. Svårt att säga eftersom displayen slocknade med originalkabeln i och sen dess har jag inte fått minsta liv i den.