Kabelfråga

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har Biltemas backkamera som transportkamera.

Nu har det blivit glapp i sladden mellan cigarettuttaget och displayen.

Kabeln står det dc 12/24 v på och i ena änden är en smal ihålig kontakt. I andra änden en kontakt som passar i cigarettuttaget.

Jag sökte febrilt bland alla sladdar jag hade och hittade tillslut en med USB i ena änden och smal ihålig kontakt i den andra. HA tänkte jag och pluggade i den i min USB-adapter i bilen jag har och laddar mobilen med.

Fast displayen är lika död ändå. Beror det på att det blir fel spänning?

Fast displayen är lika död ändå. Beror det på att det blir fel spänning?
Ja, det behövs i så fall en boost-converter för USB ger bara ut 5 volt och max 2 ampere, det är standard för USB. Oftast kör man ju "cigarettplugg" till USB och då finns det en buck-converter som tar ner spänningen men omvänt har jag faktiskt aldrig ens hört talas om. Laga sladden är mitt tips för inget annat lär funka om du inte tar ut strömmen från annat ställe och kör rätt in i kameran.

Nästan alla mobila flyttbara konsumentgrejer går på spänningar mellan 8-34 volt som inspänning, det brukar sitta en lm317 spänningsregulator i som tar ner spänningen till 6 volt som nästan är standard internt i såna grejer. Den behöver minst 8 volt in för att vara stabil då den "äter upp" 1,2 volt så i teorin kan man köra in7,2 volt för att få ut 6 volt och dom sista 0,8 volten behövs för internt spänningsfall i applikationen.

Det är kabelbrott så vet precis var. Vid kontakten vid backkameran.

Displayen startade fint men dog sen hux flux. När jag undersökte såg jag att precis vid den helgjutna delen av kontakten var koppartrådarna blottade, den har böjts för mycket.

Provade tejpa eltejp runt men det hjälpte inte. Provade sen USB-kabeln. Nix.

Trodde sen jag fått en snilleblixt och letade fram en gammal mobilladdare med samma kontakt. Klippt av kabeln, skalade och klippte av kabeln till backkameran och skalade de. Tvinnade sen ihop kablarna, tejpade och tänkte att ha, nu så. Stendött...

Så vet inte om man inte kan skarva så eller om jag lyckats mörda displayen eller om det är nåt mer fel i originalkabeln.

Har tagit ett kort på uppgifterna på displayen, kommer strax.

18424216_1300566300039340_4104339458330748008_n.jpg

Vilken som helst rak kabel utan regulator med cig-plugg i ena enden och rundplugg som passar i hålet går till den här mojängen. Bara att leta reda på rätt storlek.

Byt även säkringen till cigutaget, då det med största sannolikhet blev kortslutning med ditt mixtrande med kablarna.

Cigguttaget fungerar. Provat ladda mobilen och funkar fint.

Har ingen annan kabel med rätt kontakt i båda ändar tyvärr. Men borde väl funkat skarva? Provade skarva med sockerbit med men nä. Stendött.

Senast ändrad:
Den billigare funkar utmärkt, bara en av de åtta pluggarna passar. Se upp med polariteten, det ska finnas en dipswitch som du ställer var plus/minus ska hamna.

Senast ändrad:
Bra det, för att de där "rundpluggarna" kan ha plus och minus precis hur som helst. Bara för att den ena har minus på den yttre, behöver inte den andra ha det.
Ögonblicklig död brukar resultatet bli vid polaritetsfel.

Kan man verkligen dö av 12 v?

Det stod iofs på klumpen från mobilladdaren att den hade plus i mitten och minus i höljet (precis som displayen vill ha) och minuskabeln var märkt. Men jag mätte faktiskt för säkerhets skull både den kabeln och skalade ner originalkabeln till höljet och kollade.

Men innebär att skarva inte fungerade att displayen är död?

Det stod iofs på klumpen från mobilladdaren att den hade plus i mitten och minus i höljet (precis som displayen vill ha) och minuskabeln var märkt. Men jag mätte faktiskt för säkerhets skull både den kabeln och skalade ner originalkabeln till höljet och kollade.

Bra! Exakt rätt förfarande. Då släpper vi polaritetsspåret.

Din backkamera kan absolut dö av 12V.
Om du blandat plus och minus.

Jag tolkade det som död hos människan ;)

Att utrustningen kan dö är jag helt med på. Det gjorde den ju dock med originalsladden i. Så frågan är om jag bara inte får skarvningen att funka, eller om displayen är död.

Att utrustningen kan dö är jag helt med på. Det gjorde den ju dock med originalsladden i. Så frågan är om jag bara inte får skarvningen att funka, eller om displayen är död.
Att utrustningen plötsligt inte får ström är inte definitionen på död utrustning.
Om utrustningen är död är det dags att släppa de livsuppehållande åtgärderna, och låta saken gå till sin skapare via närmsta återvinningsstation. Läs några valda ord ur en kinesöversatt bruksanvisning.

Om du kan mäta upp en stadig 12V (rör skarven lite fram och tillbaka medan du mäter) med rätt polaritet i strömpluggen så torde skarvningen funka, och det är dåliga odds för din kameras fortsatta levnadsgladhet.

Nu sitter jag vid en riktig desktop, och kan se detta foto.
Det står tydligt (som du säkert redan sett och förstått) DC12V/24V uppe till höger. Symbolen under säger att minus är den yttre skärmen, medan minus ska vara det inre hålet. Det är nog det vanligaste sättet folk dödar hemelektronik på, att byta strömkälla utan att respektera polariteten.
Vanligtvis är +/-symbolen bara en upphöjning i den svarta plasten, och ingen lägger märke till den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka