Juvertillväxt, är det tillförlitligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 453

athena

Trådstartare
Jag har två dräktiga ston i år. Nr är på dygn 326 idag och ingenting (jag menar verkligen ingenting) har hänt med juvret. Det ser exakt likadant ut som det gjort hela vintern.

Sto nr är på ca dygn 300 idag och under helgen har hennes juver börjat ändra form.

Hur snabbt kan det egentligen växa till? Kan man "lita" på att hon inte fölar så länge hon ser ut som hon gör? Och hur vanligt är det att det inte syns nåt öht på juvret när fölningsdatum är såpass nära?

Sv: Juvertillväxt, är det tillförlitligt?

Är du säker på att hon verkligen ÄR dräktig? Eller är det en som fölar första gången?

Hon är verkligen dräktig för hon är enormt stor (ska fota mage + juver i morgon om jag kommer ihåg). Hon har haft två föl innan.

Du kan inte lita juvret. Ibland kommer inte mjölken förrän fölet är fött och ibland nästan en månad innan.

Mjölk vet jag ju kan komma snabbt, men själva juvret trodde jag alltid brukade förändra sig?

Fast detta är ingen förstagångare. Men jag får väl kolla andra tecken mera antar jag.

Det finns ju en del exempel på ston som går både 12 som 13 månader. Hur länge brukar hon gå dräktig?

Hon har inte fölat hos mig men har haft normala dräktigheter. Hon kan inte växa mkt mer för då sprängs hon :D.

Mitt förstagångssto (förra året) hade inget juver alls förrän efter fölningen. Då menar jag verkligen ingen juverutveckling över huvud taget... Hon gick dessutom dräktig 387 dagar så det var verkligen nervöst.

Oj.

I morse kändes det faktiskt som om det var mer massa i juvret, men jag kanske inbillar mig också. Ska plåta sen, det är ju dessutom lättare att jämföra om man har bilder att titta på och inte bara ens eget icke alltid tillförlitliga minne.

min häst har två månader kvar men juvret har ändrat form för en dryg vecka sen, låter inte det lite tidigt??

mitt förstagångsstos ljuver böäjade komma 7 veckor innan ber fölning, så det är nog individuellt. hon är på dygn 333 idag, så ite fick hon tidigt heller.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 245
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 408
Senast: Digbil
·
Avel Har en fundering när det gäller juveret och dess storlek. Är det vanligt att juvret växlar i storlek under dräktigheten? Min häst ska...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: bigganl
·
P
Hästvård Mitt sto fölade för 6 veckor sedan. ca 1½ vecka innan fölning var hovis ute och alla hovarna var jättefina. Fölningen gick snabbt...
Svar
12
· Visningar
2 185
Senast: parchita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka