Juverförstoring hos hund?

P

Ponnytokig

Duschade min tax för en stund sedan och upptäckte att hon hade en stor knöl vid en av "spenerna". Det var endast här och inte hos de andra spenerna. Hon är 6 år. Vad kan detta vara?

Sv: Juverförstoring hos hund?

hej!
tycker du ska uppsöka en veterinär för att undersöka knölen.. kan ju vara en vanlig fettknöl men risken finns att det är en annan typ av knöl, cancer.. :crazy:
Jag vill inte överdramatisera det hela men min kompis tog bort två knölar precis vid två utav spenorna på hennes vovve som är 8 år nyligen.

Hoppas du får något mer svar från någon mer hundkunnig!

Frida

Hmm... Ja, det slog mig också: cancer... :crazy:

Knölar i juver ska man alltid ta på största allvar. Man kan kort säga utan att undersöka hunden att knölar som är rörliga, som man kan flytta runt är benigna (godartade) och de som sitter fast, dvs integrerar sig med andra organ är maligna (elakartade).

Tack så mycket. Jag lät min far känna efter som är läkare och han ansåg att det nog var fettknölar. Ska hålla koll. Den var definitivt rörlig.

Skönt!! Men kolla upp det ändå!

Juvertumörer är mycket vanligt, men det kan även vara s.k. hyperplasi (onormal celltillväxt i ett visst område). Det senare (om det befinner sig i juvervävnaden) anses dock utgöra en ökad risk för juvertumörer.

Man brukar säga att ungefär 50% av alla tikar får juvertumörer. Av dessa tumörer är ca. 50 % elakartade. Med andra ord är det en 25-procentig generell risk för en tik att på juvercancer. Den specifika risken för tikar som valpat eller kastrerats tidigt är betydligt mindre och därmed motsvarande större för tikar som inte har det.

Jag tycker att du ska kolla upp det. Min tik (som förnärvarande ligger på djursjukhus av andra orsaker) är opererad ett par gånger för tumörer. Det är viktigt att operera tidigt så att det inte hinner sprida sig. Metastaser i lungorna är inte ovanligt.

Hoppas att det inte är något farligt. Är hunden frisk i övrigt så hon kan sövas så tycker jag definitivt att ni ska kolla upp det och skicka knölen på analys.

Hoppas att det går bra!

Tack så mycket för svaret och faktan. Jobbar du själv inom "djurvärlden" eller är du en entusiastisk hundägare? :D

Jag jobbar numera inte med djur, tyvärr. Att jag kan ganska mycket om juvertumörer beror tyvärr på att min egen hund är drabbad och jag är en sådan person som måste veta "allt som går att veta" om det som mina djur drabbas, eller kan drabbas, av.

Jag hoppas verkligen att det går bra för din hund!

Man kan inte genom att enbart känna säga säkert vad det är för tumörtyp utan man behöver analysera knölarna.

:rofl:

Har jag aldrig påstått heller!

Men det kan vara lite lugnande på en röd dag när man knappast åker akut in till en vet. för knölar att känna att det är rörliga knölar och då är chansen så mycket större att det är benigna tumörer! Skärp dig!

Ok. Då var du inte så dum som det lät ;)
Man åtgärdar knappast en elakartad tumör på jourtid heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: Puffindog
·
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama