Juverexperter + avelsexperter titta hit!

Mysaan

Trådstartare
Mitt sto är dräktigt som några kanske vet. Nu har jag vid 2 tillfällen lyckats få till bilder på juvret. Så nu tänkte jag att ni juverexperter skulle få uttala er.

Jag förstår om det är svårt att göra en bedömning eftersom bilderna inte är tagna i samma vinkel och på samma avstånd.

Bild 1: tagen 081105

24554554.jpg

Bild 2 är tagen på närmare håll 081111

24657688.jpg

Tycker själv att bullarna framför har blivit större.
I går fick jag till och med känna på tuttar och bullar. Vet inte hur spenarna ska kännas utan kan bara jämföra med hur de kändes när hon kom och de kändes de platta och bara som skinnet var där. Nu känns de lite svampiga alltså somom något har fyllt ut dem lite. :crazy: Värdelös på att förklara känner jag.

Blev lite förvånad av att jag fick känna för innan har hon nästan ätit upp mig när jga kommit nära där. Nu var det inga problem och jag kunde till och med pillra bort lite skräp mellan spenarna.

Det jag är lite orolig för är att hon har ändrats i sitt betende.
Innan var hon sur och grinig och ville vara själv. Man fick inte pillra någonstans alls utan att hon högg. Åt ca 50-55kg silage per dygnoch åt upp typ allt när hon fick det.

Nu är hon pigg och glad. Samarbetsvillig och låter mig pillra överallt. Gnäggar efter kompisar och brunstar så fint när hon kommer in i stallet där vi har en hingst på boxvila. Äter max 35 kg silage på ett dygn.

Jag tycker själv magen försvunnit men vad tycker ni avelsfolk?

Så här såg hon ut 081010

24071716.jpg

Och så här såg hon ut 081111. Kan vara svårt att se eftersom vinkeln inte är samma och bilden är dålig då hon var lerig och det spöregna.

24657689.jpg

Jag är orolig för att hon kastat någonstans efter vägen. Vad tycker ni som är mer vana att se tjocka magar? Alla åsikter är välkommna

Sv: Juverexperter + avelsexperter titta hit!

Med tanke på hur juvret ser ut så har hon långt kvar!

Magen växer på första bilden ser hon nästan lite tunn ut över ryggen, ser mycket bättre ut på bild 2 (fast bilden är dålig).

Dräktighetskollad?
Beräknad?

Hade mitt sto stoppat i sig 35kg höslige/dag så hade hon nog sprängts :rofl:

Med tanke på hur juvret ser ut så har hon långt kvar!

Magen växer på första bilden ser hon nästan lite tunn ut över ryggen, ser mycket bättre ut på bild 2 (fast bilden är dålig).

Dräktighetskollad?
Beräknad?

Hade mitt sto stoppat i sig 35kg höslige/dag så hade hon nog sprängts :rofl:

angåenende juvret håller jag nog me. det är ett tag kvar. Mitt sto hade ett enorm juver när det va dags, så här såg hon nästan ut efter ett par månader bara.

till jemeni: hästen är ganska nyligen köpt om inte jag minns fel o var tydligen dräktig vid köpet (utan ts vetskap)

Själva juvret är det nog inget fel på, men ser inte så mkt förren dem sista månaderna. å som jemini sa, alla hästar äter nog inte ens 35 kilo så det är nog inte heller så lite. det är nog mest humöret isf men dräktiga hästar precis som människor kan skifta i humör. sen kan dräktiga ston "brunsta" lite grann också.

men det lättaste hade ju varit att kolla henne genom att göra ett dräktighetsprov, finns tom såna man kan ta själv hemma, fast vet inte vad dem kostar eller hur man gör....

hoppas hon är dräktig iaf :)

*kl*

Tack för era svar!

Hon har varit dräktig. När hon är betäckt vet vi inte tjyvbetäckning hos förra ägaren. Hon kom till mig i juni.

Men nu tycker jag magen blivit mindre så jag funderar på¨om hon kastat. Kan tillägga att hon är första föderska vilket kan ha betydelse och hur stor pappan är vet vi inte heller.

Men eftersom jag misstänker kastning så ska jag göra ett nytt blodprov om ett par evckor.

En veterinär kan gå in och känna och då får du svar på 1 minut...

AM

Det bästa tyckte iaf jag när jag tog juverbilder, var att ta en bild bakifrån eller underifrån.
Det är lättare att se skillnad då tycker jag.

Jag tror inte det blir föl förräns i januari iaf ;)

TS häst är tydligen inte särskilt medgörlig så att göra en rektal undersökning ville inte veterinären har jag för mig

sök på "juvertråden" eller nåt sånt så kommer du nog hitta masssor med juverbilder att jämföra med... :idea:

Jag tycker nog hon ser dräktig ut fortfarande.
Här är några bilder på mitt stos juver:
Ca 3 veckor innan fölning.

2 dygn innan fölning:

1 månad innan fölning :

1 vecka innan fölning:

1 dygn innan fölning:

Hade jag sett din häst 1 vecka innan fölning hade jag inte trott att hon var dräktig. :crazy:

TS häst är tydligen inte särskilt medgörlig så att göra en rektal undersökning ville inte veterinären har jag för mig

Helt rätt! De ville inte riskera livet mummla de om. Lite känsliga typer de där veterinärena.:)

:rofl:
ut kom det ett stoföl i alla fall.
Här är en bild då hon inte var dräktig.
Jag tror inte du behöver vara orolig.
För skojs skull har du provat pendla henne? Jag pendlade bägge mina ston och fick de till att va dräktiga bägge två och det slog för stoföl på bägge och det stämde också. Inget man ksa ta på allvar men är rätt kul.

Jag pendla henne innan och då visade det på hingst. Kanske skulle testa och pendla henne igen.

Helt rätt! De ville inte riskera livet mummla de om. Lite känsliga typer de där veterinärena.:)

Skulle hellre säga att er veterinär nekar i ren självbevarelsedrift.

Inte så roligt att jobba med istadiga märrar.:crazy:

JAg skulle tycka det vore oerhört pinsamt att ha en sådan
AM

Finns det ionget stall med tvångsspilta i närheten?
Har man inte galler på boxen kan du stå i boxen och hålla stoet och vet på andra sidan väggen.

Vid en rektal undersökning kan ju vet. känna hur stort fostret är och då har du en chans att beräkna hur långt det är kvar.

Skulle hellre säga att er veterinär nekar i ren självbevarelsedrift.

Inte så roligt att jobba med istadiga märrar.:crazy:

JAg skulle tycka det vore oerhört pinsamt att ha en sådan
AM

Jag tycker inte det är kul men som sagt var så har jag inte haft henne så himlalänge och hon har svårt att lita på okända människor. Ett problem som man inte löser på 10 minuter direkt.

Finns det ionget stall med tvångsspilta i närheten?
Har man inte galler på boxen kan du stå i boxen och hålla stoet och vet på andra sidan väggen.

Vid en rektal undersökning kan ju vet. känna hur stort fostret är och då har du en chans att beräkna hur långt det är kvar.

Nä jag får åka till närmaste veterinärmottagning då och då blir det fel distrikt vilket de inte gillar ska jag hålla mig i mitt distrikt så blir det 6 eller 7mils resa enkel väg.

Eftersom veterinären ändå kommer nästa vecka så kan jag passa på att ta ett blodprov.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 927
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 241
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 173
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka