Juridikfråga - dålig husfärg vis ommålning

Gnapp

Trådstartare
Vi målade om vårt hus förra sommaren. Vi använde samma färg (slamfärg) från samma tillverkare, som när huset byggdes. Efter några veckor av idogt målande märkte vi att färgen började flagna. Först trodde vi att det var tillfälligt, men efter ett tag konstaterade vi att all färg håller på att lossna. All huvudfärg, märk väl; den andra färgen, som vi hade till fönsterposter och en del väggar, ser bra ut, vilket tyder på att det kanske inte är vi som gjort alldeles fel i målningen.

Färgfirman försökte först säga att vi hade målat för tjockt, men en överslagsräkning gav att vi låg i underkant av deras rekommendationer, så det tror vi inte på. Sen har vi inte fått någon mer förklaring. De tog med sig en burk färg för att titta på, och vi har inte hört något från någon sådan analys heller. Jag har hittat, på en sida på nätet, någon som sa att just den färgfirman dragit in just den färgen för att den var fel, men det har vi inte heller fått höra något om.

Konkret fråga: vi anser att vi lagt ner så pass mycket jobb och pengar att vi kunde förvänta oss att ha ett nymålat hus, inte ett som är i värre skick än när vi började. Vi har ingen nämnvärd lust att spendera hela nästa semester också med att måla, och sen kanske få samma resultat igen - så vi tycker att färgfirman borde stå för kostnaden av en ommålning. Har vi någon chans att få ut det, eller är det bästa vi kan hoppas på att få ersättning för färgen? (Rent juridiskt, då - moraliskt tycker vi inte det är någon tvekan, men frågan är hur långt det är värt att gå för att få rätt.)

Sv: Juridikfråga - dålig husfärg vis ommålning

Lite frågor: När du skriver "färgfirma", menar du tillverkare eller återförsäljare? Det finns ju inte alltför många tillverkare av slamfärg, men det skulle vara intressant att veta fabrikat.

Min första fråga om jag hade sålt färgen skulle inte vara hur mycket färg ni använt, utan vilket underarbete ni gjort innan ommålning, samt hur länge det var sedan det målats innan/vilket skick... Är hyffsat insatt i reklamationshantering vid målning, så jag kanske kan hjälpa dig om du svarar på dessa frågor :)

Tack!

Färgfirmans namn står på burkarna men de köper in färgen från underleverantörer så de hamnar någonstans mittemellan, tror jag.

Det var nio år sen huset målades sist, och då var det nybyggt. Samma färgfirma, husfirmans (NCC) målare. Det har hållit hyfsat, men vi var bland de sista i området att måla om, och på solsidan var det lite slitet. Vi borstade fasaden innan vi målade, hyfsat noggrant, och mögeltvättade de områden som var angripna (men flagandet är likadant oavsett mögeltvätt eller ej). Och, som sagt, det är en av de två färgerna som flagar; den andra ser bra ut, så hade det varit vi som varit alltför slarviga så borde det ha märkts där också.

För det första blir jag förånad att ett såpass nybyggt hus överhuvudtaget är målat med slamfärg (!) då hustillverkaren verkligen gjort er en otjänst vad det gäller underhåll och val av kulör. Det är ett ständigt underhåll, med korta intervaller, men det har ni säkert redan insett.

De delar som ni målat med annan färg, och som inte flagat, vad är de målade med för färg? Om du vill får du gärna PM:a fabrikat på de olika färger ni målat med :)

En seriös återförsäljare bör ha såpass bra kontakt med sina leverantörer att de kan skicka ut personal som kikar på huset på plats.

Utav erfarenhet: De seriösa färgtillverkarna är måna om sina kunder och kollar noggrant upp reklamationsärenden - och åtgärdar ev. brister. Detta kan mycket väl innebära att man får huset ommålat som kompensation. Dock ovanligt då det oftast är handhavandefel och brist på underarbete som orsakar problemen.

De mindre seriösa tillverkarna är svårare att komma åt, då de oftast är fler mellanhänder, och ingen fungerande reklamationshantering. I detta fall skulle jag höra vad konsumentombudet säger, de kanske har fått in liknande fall. Det svåra med färg är att bevisa att man utfört underarbete och målning på rätt sätt, då detta är av största betydelse.

Det är stor skillnad på vad du har laglig rätt till att göra och vad du sedan ställer för krav och hur företaget bemöter de kraven. Säg vad du vill ha och börja förhandla med företaget, så får ni väl komma fram till en lösning tillsammans. Det är inte svårare än så.

Går det inte att komma fram till en lösning så kan man ju vänta sig till den juridiska sidan, men jag tror inte att ni kommer få en bättre utgång av tex en domstol än om ni förhandlar själv.

Att slamfärg har sina sidor har vi insett. Men det kan vi leva med ett tag till, om det här går att reda upp. (Går det inte så kommer vi naturligtvis inte att våga måla med slamfärg igen och riskera att samma sak händer ett varv till.)

Båda färgerna är slamfärg, från samma ställe (Kulturhantverkarna, för övrigt. Jag har egentligen ingen anledning att försöka skydda dem.), köpta vid samma tidpunkt. Den grå fäste bra, den gula lossnade. En person från dem har varit och tittat på huset, skakat på huvudet, skrapat ren en planka och målat om den med färg han hade med sig - och den färgen har också börjat flaga, vilket gör att vi tycker att de får anstränga sig om de ska skylla på att vi är klantiga. (Naturligtvis kan det vara underlaget som sådant som är knepigt, men då förra omgången färg också kommer från dem, och då andra i området - med likadana hus målade samtidigt - inte har verkat ha samma problem så...)

I övrigt har de mest sagt vare sig bu eller bä, vilket är förståeligt; de vill förstås inte lova något om de kan slippa.

Huruvida de kan tänka sig att göra upp återstår att se. Det jag är nyfiken på är framför allt om vi har rätt att kräva ersättning för att den produkt de sålde inte fungerade som utlovat, eller om allt de behöver göra är att ge oss nya färgburkar (eller pengarna tillbaks).

Och detta naturligtvis under antagandet att det är färgen det är fel på. Vi har varit rätt noga med att det vi vill ha svar på från dem är anledningen till att det blivit som det blivit i första hand, och om de kan komma med en trovärdig förklaring till varför det är vi som gjort fel så köper vi naturligtvis den. Men någon slags förklaring vill vi gärna ha även i det fallet, så vi kan låta bli att göra om det.

Ersättning för arbetet tror jag att ni har svårt att få, men det går ju alltid att försöka. Förhandla med dem och se vad de säger! I värsta fall får ni nya brukar, i bästa fall får ni huset målat också.

Vi får se vad det blir. Lite dåligt är det ju om man inte kan lita på att färgen man köper går att måla med, så i så fall lär vi inte ta nya färgburkar från dem i alla fall.

För det första blir jag förånad att ett såpass nybyggt hus överhuvudtaget är målat med slamfärg (!) då hustillverkaren verkligen gjort er en otjänst vad det gäller underhåll och val av kulör. Det är ett ständigt underhåll, med korta intervaller, men det har ni säkert redan insett.

Är det verkligen så illa? Jag tycker att slamfärg (= Faluröd för mig) håller bra. Nu har jag det inte på boningshuset, men en hel del av mina ekonomibyggnader har det på sig och jag tycker det fungerar bra, definitivt inte sämre än många hus målade med modernare färger. En del ställen är påmålade långt innan jag flyttade in och de är knappast i behov av ommålning.

En stor fördel med slamfärg är ju att det är väldigt enkelt att påmåla. Borsta av väggen med en kvast räcker ju. Med andra färgtyper kan det ju vara ett jättearbete att bara förbereda för påmålning. Sen är det ju en förhållandevis billig färg också.

Den mest solutsatta sidan kan nog behöva målas lite oftare, men det tycker jag vägs upp av både priset och att det är väldigt enkelt att måla med den.

Men ni ska väl inte köpa några nya burkar? Ni reklammerar ju den färgen som ni köpt redan. Så får företaget antingen ge er nya burkar eller se till att ert hus blir målat i en färg som funkar för er.

Om företaget ger oss nya burkar som kompensation så kommer vi inte att våga måla med dem eftersom vi inte har lust att riskera att samma sak händer igen. Vi har en överbliven burk i garaget som vi inte kommer att vare sig använda eller sälja eftersom vi tror den är oanvändbar. (Om de målar huset är det en annan sak, ändå, för då kan vi anta att de tar ansvar för att det blir riktigt gjort, om inte annat så för att det plötsligt handlar om märkbara summor pengar.)

När det gäller själva målning med slamfärg håller jag helt med dig. Vi har det på boningshuset och uthusen. Den är som du säger lätt att arbeta med, borsta av gammal lös färg, tvätta inte eller spola av fasaden med vatten, och sedan målar man och liksom "skrubbar" man in färgen med en rejäl pensel. Och det är långt mellan gångerna som man behöver måla, så därför blir det en billig färg också.

Det är svårt att säga vad felet ligger, men det ska firman kunna göra tycker jag och de borde ligga i deras intresse också att reda ut det, tycker man. Ring till Kulturhantverkarna och hör vad de säger.

Är också mycket intresserad av vad som får dig att yttra dig så här.

På vilket sätt har hustillverkaren gjort dem en otjänst?
Vilken annan typ av färg skulle vara bättre?
Och vad har kulören med saken att göra?

Jag känner inte till just Kulturhantverkarnas slamfärg men normalt sett kan man köpa slamfärg av vilket skitfabrikat som helst, eller allra helst koka själv, och denna färg håller bättre än en modern plastfärg. Allt är så klart beroende av underlag, förhållandena under tiden man målar och hur man målar, men generellt är det svårt att misslyckas med slamfärg.

Vi har som sagt förstås pratat med dem, i höstas. Men då konstaterades att hösten/vintern ändå inte var rätt tid att måla om. Så det är inte så att vi bara svurit i ensamhet, men det är heller inte mitt i en diskussion - vi ville försöka hitta vad som gällde när det nu börjar vara dags att ta upp kontakten med dem igen.

(Och ja, vi tycker slamfärg ser trevligare ut än den plastiga färg som grannen har. Sen är fasaden inte världens mest lämpade för slamfärg eftersom det är en del hyvlade hörn på ribborna på panelen, bland annat, men vi trivs med färgen som sådan. Och hörde just det här med hur lätt den skulle vara att använda, vilket verkade stämma ända till mot slutet av målningsveckorna.)

Är också mycket intresserad av vad som får dig att yttra dig så här.

På vilket sätt har hustillverkaren gjort dem en otjänst?
Vilken annan typ av färg skulle vara bättre?
Och vad har kulören med saken att göra?

Jag känner inte till just Kulturhantverkarnas slamfärg men normalt sett kan man köpa slamfärg av vilket skitfabrikat som helst, eller allra helst koka själv, och denna färg håller bättre än en modern plastfärg. Allt är så klart beroende av underlag, förhållandena under tiden man målar och hur man målar, men generellt är det svårt att misslyckas med slamfärg.

Det får du gärna fråga :) Utbildning inom området ger jag som svar på din fråga ;)

Att påstå att modern "plastfärg" (Finns inget som heter plastfärg, så jag antar att det som det syftas på är akrylat) är sämre än något annat är något jag ifrågasätter. Både vad det gäller hållbarhet och ur miljösynpunkt. Men som alltid är ingen färg bättre än det underarbete som görs.

Men nu var detta ingen diskussion om vilken färgtyp som är bäst, jag förvånades bara över att en hustillverkare väljer att använda slamfärg, då TS tyvärr är tvungen att hålla sig till slamfärg, eller ev. en vattenburen slamfärg om denna går att få fram i rätt kulör. Slamfärg är inget man bryter hursomhelst, och de flesta av dagens slamfärger innehåller en hel del ämnen som inte är så vänliga ur miljösynpunkt. Alternativet är ju annars att byta fasad, då slamfärg ej är övermålningsbar med andra färgtyper...

Ok, då har leverantören varit på plats. Jag skulle höra av mig till dem och höra hur det går med deras analys. När jag skickar färgflagor / målade brädor till färgtillverkarens lab för analys brukar jag få svar inom 24h.

Hehe, men grannens glansiga färg ser nog bättre ut när han ligger i hängmattan med en kall öl medans ni sliter med ommålningen ;)

Skämt åsido, låter som en bra idé att ta kontakt med dem igen och höra hur de ställer sig till er reklamation, nu när de haft så lång tid på sig att analysera och tänka :idea:

Tyvärr är jag för tillfället sjukskriven, annars hade jag kunnat höra mig lite bättre för hos min "färg-guru"... Hör av dig om det inte blir löst, så kan jag förmedla kontakt med min leverantör, så att ni inte råkar ut för samma problem igen.

Lycka till :)

Tack alla som svarat så här långt! Vi återkommer med uppdatering.

Det får du gärna fråga :) Utbildning inom området ger jag som svar på din fråga ;)

Att påstå att modern "plastfärg" (Finns inget som heter plastfärg, så jag antar att det som det syftas på är akrylat) är sämre än något annat är något jag ifrågasätter. Både vad det gäller hållbarhet och ur miljösynpunkt. Men som alltid är ingen färg bättre än det underarbete som görs.

Men nu var detta ingen diskussion om vilken färgtyp som är bäst, jag förvånades bara över att en hustillverkare väljer att använda slamfärg, då TS tyvärr är tvungen att hålla sig till slamfärg, eller ev. en vattenburen slamfärg om denna går att få fram i rätt kulör. Slamfärg är inget man bryter hursomhelst, och de flesta av dagens slamfärger innehåller en hel del ämnen som inte är så vänliga ur miljösynpunkt. Alternativet är ju annars att byta fasad, då slamfärg ej är övermålningsbar med andra färgtyper...

Ok, då har leverantören varit på plats. Jag skulle höra av mig till dem och höra hur det går med deras analys. När jag skickar färgflagor / målade brädor till färgtillverkarens lab för analys brukar jag få svar inom 24h.

Intressant, det här går helt emot vad jag har fått lära mig i min färgutbildning... Vi kan väl enas om att vi tror på olika gudar helt enkelt, annars kan det bli en lååång diskussion.

Intressant, det här går helt emot vad jag har fått lära mig i min färgutbildning... Vi kan väl enas om att vi tror på olika gudar helt enkelt, annars kan det bli en lååång diskussion.

Så satsar jag på din färggud Majjijann! Vårt altanräcke är målat med plastfärg och det är totalruttet under färgen. Vi kommer också att byta fasaden. Aldrig att det kommer en droppe akrylatfärg på den...
Uthuset som är målat med Falu röd är däremot hur fräscht som helst.....

Samma här, plastfärgen kommer inte nära nån fasad här på gården igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka