Juridikfråga - dålig husfärg vis ommålning

Sv: Juridikfråga - dålig husfärg vis ommålning

Så satsar jag på din färggud Majjijann! Vårt altanräcke är målat med plastfärg och det är totalruttet under färgen. Vi kommer också att byta fasaden. Aldrig att det kommer en droppe akrylatfärg på den...
Uthuset som är målat med Falu röd är däremot hur fräscht som helst.....

Det finns en anledning till att man använt slamfärg i flera hundra år i Sverige. Och att man fortsätter använda det när man ser resultaten.

Plastfärgen behövde inte ens 50 år för att visa vad den tål och inte tål...

Resultat så här långt: vi mailade i helgen (med nya bilder), och har försökt ringa i två dagar + lämnat meddelande på telefonsvarare. Ingen respons (inklusive att signaler gick fram men samtalet trycktes bort efter ett par signaler, så personen har varit i närheten av sin telefon). Det känns inte som att de är sådär oerhört angelägna om att reda ut problemen.

Dåligt av dem tycker jag. Dags att gå till ARN? De brukar ju kunna skrämma folk lite så det rasslar till och börjar hända något.

Jag känner inte till just Kulturhantverkarnas slamfärg men normalt sett kan man köpa slamfärg av vilket skitfabrikat som helst, eller allra helst koka själv, och denna färg håller bättre än en modern plastfärg. Allt är så klart beroende av underlag, förhållandena under tiden man målar och hur man målar, men generellt är det svårt att misslyckas med slamfärg.

Ungefär så tänkte jag oclså..förstår inte hur slamfärg kan flagna?? Den går ju in i träet! Håller på att byta ut all upprutten åttiotalspanel med plastfärg på mitt 1860-tals torp för att måla med slamfärg. Uthusen som alltid varir´t målade med Faluröd mår bra trots sin ålder.

Det verkar skumt...

. Alternativet är ju annars att byta fasad, då slamfärg ej är övermålningsbar med andra färgtyper...

Men vist går det att måla över slamfärg med akrylat, det är gjort på vårt hus. Däremot kan du ku inte måla slamfärg på akrylat...det fäster ju inte på den glatta ytan.-

Så satsar jag på din färggud Majjijann! Vårt altanräcke är målat med plastfärg och det är totalruttet under färgen. Vi kommer också att byta fasaden. Aldrig att det kommer en droppe akrylatfärg på den...
Uthuset som är målat med Falu röd är däremot hur fräscht som helst.....

Precis mitt inlägg :love:

Uppdatering: efter att personen inte gått att få tag på i två veckor (trots telefonsamtal flera gånger per dag) ringde han plötsligt tillbaks och tyckte att visst, det här ska ordna sig; de har diskuterat med den faktiska tillverkaren av färgen, och det ska nog bli ett ommålat hus. Så det verkar faktiskt lösa sig till sist. Vi ropar fortfarande inte hej, men vi tror åtminstone at det ska bli bra.

Och, för att själv svara på den faktiska frågan: jag fick svar från en juriststudent på en annan website, som bland annat sa

Utöver dessa felpåföljder kan ni dessutom alltid kräva skadestånd, se 22 och 30 §§ KköpL. Omfattningen av säljarens skadeståndsansvar framgår av 32 § KköpL. Huvudregeln är att köparen ska få full ersättning för sin skada, vilket betyder att köparen ska försättas i samma ekonomiska situation som köparen hade varit i om säljaren hade levererat en felfri vara. Var färgen felaktig och ni på grund av detta behöver måla om huset igen, kan ni därför utkräva skadestånd för de utgifter ni ådrar er för att behöva måla om huset igen.

vilket kändes bra att ha i bakfickan om det hade blivit mer bråk. Men nu hoppas vi att allt ska bli bra ändå.

Det finns en anledning till att man använt slamfärg i flera hundra år i Sverige. Och att man fortsätter använda det när man ser resultaten.

Plastfärgen behövde inte ens 50 år för att visa vad den tål och inte tål...
För att inte tala om alla nya hus som byggs och slamfärgas!
När vi bodde i vårt Faluröda hus tog det inte många timmar att måla om. Många kastade långa blickar av avund efter oss, de som inte ens hunnit förarbetet när vi var färdiga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka