Jourveterinärer? Telefontid helger?

Flash5

Trådstartare
Ja, vart ringer man?

Hunden fick ett märgben ifrån djuraffären i fredags som han låg ute och gnagde på. Inte första gången han får det..

Han blev sedan dålig i magen på lördag morgon och det har fortsatt.. Idag har skitit diarré med lite slem 4 gånger.. Är orolig och vill ut hela tiden. (tack gud för inhägnad uteplats) Har druckit flera gånger men har inte fått mat sedan igår på förmiddagen.. Han har även kräkts en gång idag, lite slem bara.

Nu när jag var ut med honom så försökte han bajsa, kom lite diarré, sen började det droppa blod?!

Är jätteorolig och vet inte vad jag ska göra.. Vart ringer jag? Falu djursjukhus har telefonsvarare och tar bara emot riktigt akuta fall, provade ringa strömsholm, samma där.. Klassas detta som ett riktigt akut fall?

Sv: Jourveterinärer? Telefontid helger?

Du har inte distriktsvetrinär du kan ringa?

Jag är inte rätt person att svara, jag är nojig hundägare deluxe och jag åkte in då min hund var precis som din. Nu var han dock påväg att bli uttorkad då jag inte fick i honom vatten (försökt med allt möjligt under närmare ett dygn), och lite dropp och en fin räkning senare så var han pigg och glad igen, drack direkt vi kom hem och magen kom strax iordning.

Smart! Dom ringer jag direkt! Hade inte en tanke på det. Dom borde iaf kunna ha en åsikt om hur jag skall bete mig..

Det rinner absolut inte blod och det är ingen mycket.. Det droppar lite när han "tar i och krystar"..

Det är inte undra på att det kommer någon blodsdroppe efter avföringen om mage/tarm är uppretad efter diarré och lite kräk.

Är ju svårt att svara via forum vad det är, men fasta 24 timmar, se till att han får i sig vatten och sedan försiktigt börja med mat igen.
Koka ris med extra vatten, ge i små små portioner, små men ofta. Sen för varje dag minska antalet portioner och öka storleken och om någon dag om magen lugnat sig blanda försiktigt i vanliga maten igen.

Alternativt ta en tur till någon nära veterinär imorgon och köp färdig skonkost, dyrare men innehåller då allt hunden behöver.
Kanske även en tur till apotek redan idag och köpa något probiotika-preparat, som återställer magens bakterier, tex Canikur-pro eller Pro-Kolin.

Tack så jättemycket för svaret!

Han har fastat i lite mer än 24 timmar, närmare 30..
Har kokat ris med jättemycket vatten som han ska få smaka lite av senare ikväll.
Allmäntillståndet är dock bra, han är pigg och glad OCH hungrig.. Dricker förvånansvärt bra och har ingen feber.

Tack för lugnande kommentarer!

Fick även tag på veterinär som sa i princip lika som ovan.

Liknande trådar

Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 245
Senast: Berin
·
Övr. Hund Just nu känns det som om jag bara har lust och ge upp och inte kämpa något mer. Börja i måndags med att jag åkte hem till pappa för...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: eviliny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka