Journalist.

attempt

Trådstartare
Detta kanske är fel forum..

Hur går man tillväga om man vill bli journalist på en hästtidning? (tex HÄSTFOCUS, Lucky rider..) Måste man ha en viss utbildning?

Sv: Journalist.

Antar att man måste ha gått journalist högskolan och att läsa media i gymnasiet är ju en bra grund.Läser själv media men har ingen tankte på att bli journalist.:idea:

Tja, dom som skriver i dom flesta svenska häst-tidningar, med undantag av ridsport verkar knapt ha gått ut gymnasiet.... :angel:

bara du älsksar barfota och nh så spelar det ingen roll om du kan skriva eller ej! :idea:

Om man vill bli journalist måste man gå på journalisthögskolan.
Att bli skribent i en tidning är något helt annat. Ofta har det ingen betydelse om man tror att det heter rollkür och inte rollkur, det viktiga är nog, som Centaur skriver, att man är barfotataliban och nh-inriktad.

Immer

Frilansar man behöver man ingen utbildning (men det är förstås bra att ha, så att man vet vad man håller på med).

Först ska man ha en bra idé om vad man vill skriva om. Sedan ska man sälja in idén till en lämplig tidning.

Oftast, om man inte är ett känt namn, så får man skriva sin artikel, skicka in den och se om de antar den. Man gör alltså ett jobb utan att ha en aning om i fall man får betalt för det eller inte.

Problemet med typ hästtidningar är att det är så väldigt många som vill skriva. Det dumpar priserna och alla andra villkor.

På den tiden jag var journalist tyckte jag att hästtidningar var bland de värsta att skriva för av just den anledningen. Inga normala regler gällde, man skulle typ vara tacksam över att bli publicerad. Och ja - det är det ju många som blir. Men ska man ha det som jobb är det hopplöst.

Är det fast anställd du vill bli är det annorlunda, då måste du säkert ha utbildning och rejält med erfarenhet för att få ett så pass attraktivt jobb.

Heter det inte rollkür alltså??? :eek:
Det är ju bara elaka dressyrryttare som håller på med det, och i dressyr så rider man kür, så visst heter det rollkür!

:D

Samma skribent berättade om en fölning och i den artikeln skrev hon ordet ljuver flera gånger :crazy:
Korrekturläsning förekommer tydligen inte på den redaktionen...

Immer

Journalist är ingen skyddad titel så som polis, läkare m.m. Du måste alltså inte ha en speciell utbildning för att få kalla dig själv journalist, det räcker med att du skriver artiklar som publiceras/sänder i radio eller tv.
Men vill du ha jobb på en tidning krävs det idag en utbildning, antingen journaluisthälgskolan eller en yrkeutbildning på en folkhögskola.Eller att du har en VÄLDIGT stor naturbegåvning.

Vill du jobba för en hästtidning är det frilans som gäller. De flesta hästtidningar har nästan bara redigerare, layout-folk, chef och ekomoner antsällda. Artiklarna köper de in från frilansare.

Dessvärre är det som någon annan sa att de tar in mycket material som inte är bra skrivet. Många av artiklarna i hästtidningar är skrivna av folk som inte kan skriva och bilderna är tagna av folk som inte kan fotografera, de skriver helt enkelt bara för att de är intresserade av hästar, inte för att de kan skriva och fota. Eftersom de skriver på sin fritid accepterar de väldigt låga priser, vilket dumpat priset för oss som faktikst ÄR journalister och försöker leva på vårt yrke.

Jag har en egen firma och frilansar som journalist för både hästtidningar och med hästsport för dagstidningar. Men jag har samtidigt en vikarieanställning på deltid på en dagstidning, detta för att jag inte (än i alla fall) kan överleva på mina frilansuppdrag. Det blir mkt jobb för lite pengar.

Vill du skriva för hästtidningar - räkna inte med att kunna leva på det, i början måste du skriva artiklar och skicka in innan du fått löfte om betalning, så att de kan se hur bra du är. Vill du fortsätta i större skala måste du starta egen firma, då de vill att man ska ha F-skattesedel.

Vill du jobba som journalist i framtiden rekomenderar jag dig att gå media på gymnasiet och sedan gå journalisthögskolan eller tex journalistutbildningen på Södra Vätterbygdens folkhögskola i jönköping.

Lycka till!

Antar att man måste ha gått journalist högskolan och att läsa media i gymnasiet är ju en bra grund.Läser själv media men har ingen tankte på att bli journalist.:idea:

vill inte låta nedlåtande, men när vi var på studiebesök på Norrbottens Kuriren med klassen (går ledarskapsprogrammet på gymnasiet), så sa tanten vi var med att hon inte riktigt gillar folk från mediaprogrammet. Visserligen vet de mkt om utrustningen som kamera och sånt och kan mkt om media, men hon tyckte att de oftast inte är så allmänbildade och sociala med bra ordförråd osv, hon sa att hon hellre skulle anställa någon med mer social kompetens som är duktig på att hantera människor osv.

säger inte att JAG tycker det är så eftersom jag inte har någon uppfattning, men återger bara vad jag hört av en redaktionschef på en relativt stor tidning :)

Jag menar, har man som mål att bli journalist så lägger man säkert ner sin själ i att bli det och då är ju såklart media programmet ett bra alternativ, det är förstås väldigt individuellt!

Synd att hon verkar trångsynt. Jag läser media och vi har både mediekunskap, mediekommunikation, mediesvenska och journalisk med en man som jobbat med journalistik i typ hela sitt liv, mycket känd och vältalad.

Har en bekant som nu är journalist, om jag minns rätt gick han samhällslinjen, och sen läste vidare på högskolan.. Fast jag vet inte fall det är det bästa sättet. Det blir väldigt många år i skolan,

Samma skribent berättade om en fölning och i den artikeln skrev hon ordet ljuver flera gånger :crazy:

Immer

Det gor det visst! Det ar bara det att de som anstalls ar gravt synskadade och eller har allvarlig dyslexi ....enda undantaget kan ges om man dokumenterat ar en himla slarver som brutit alla fingrar sa att man maste skriva pa tangentbordet med fotterna.

/KT

det finns flera sätt att bli journalist: visst journalisthögskolan är ett plus, men lika bra räknas vissa folkhögskoleutbildningar, t ex skurup.

sedan finns det iaf en mediautbildning på högskola/universitet där man går efter att man tagit ett visst antal högskolepoäng och alltså specialicerat sig på sitt ämne. min bror gick där och blev vetenskapsjournalist, numera är han rätt "lyckad" gör frilans, tv och är informatör, men jäklar vad mycket slit och osäkerhet det har varit genom åren!

att få in en fot verkar vara ett bättre sätt än en lång utbildning. visst, att lära sig grunderna är bra, men får man småjobb så lär man sig av bara farten.

Immer

Nä... Det har jag också retat mig på en del gånger - ändå är jag dansk och inte bäst på att skriva/stava svenska. Men det minsta man kan göra när man ger ut en tidning är väl att läsa korrektur på det man skriver! Ursäkta det blev visst lite OT.

Jag skulle nog kontakta tidningen och fråga om det verkligen var något jag ville!

Om man har gott om pengar kan man ju starta en eGEN hasttidning.

KUng Tlle tnkr sarta hasttidninget Nordsvenka Morkon possten!:angel:

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama