Sv: Journalist.
Journalist är ingen skyddad titel så som polis, läkare m.m. Du måste alltså inte ha en speciell utbildning för att få kalla dig själv journalist, det räcker med att du skriver artiklar som publiceras/sänder i radio eller tv.
Men vill du ha jobb på en tidning krävs det idag en utbildning, antingen journaluisthälgskolan eller en yrkeutbildning på en folkhögskola.Eller att du har en VÄLDIGT stor naturbegåvning.
Vill du jobba för en hästtidning är det frilans som gäller. De flesta hästtidningar har nästan bara redigerare, layout-folk, chef och ekomoner antsällda. Artiklarna köper de in från frilansare.
Dessvärre är det som någon annan sa att de tar in mycket material som inte är bra skrivet. Många av artiklarna i hästtidningar är skrivna av folk som inte kan skriva och bilderna är tagna av folk som inte kan fotografera, de skriver helt enkelt bara för att de är intresserade av hästar, inte för att de kan skriva och fota. Eftersom de skriver på sin fritid accepterar de väldigt låga priser, vilket dumpat priset för oss som faktikst ÄR journalister och försöker leva på vårt yrke.
Jag har en egen firma och frilansar som journalist för både hästtidningar och med hästsport för dagstidningar. Men jag har samtidigt en vikarieanställning på deltid på en dagstidning, detta för att jag inte (än i alla fall) kan överleva på mina frilansuppdrag. Det blir mkt jobb för lite pengar.
Vill du skriva för hästtidningar - räkna inte med att kunna leva på det, i början måste du skriva artiklar och skicka in innan du fått löfte om betalning, så att de kan se hur bra du är. Vill du fortsätta i större skala måste du starta egen firma, då de vill att man ska ha F-skattesedel.
Vill du jobba som journalist i framtiden rekomenderar jag dig att gå media på gymnasiet och sedan gå journalisthögskolan eller tex journalistutbildningen på Södra Vätterbygdens folkhögskola i jönköping.
Lycka till!