jos försöker leka ridlärare...

jos

Trådstartare
..och det går inget bra.

känner en liten tjej på åtta år som rider på ridskola en gång i veckan, och sedan får låna min ponny ibland när det passar.

problemet är bara att hon sitter och drar honom i munnen hela tiden, har händerna på heeelt olika ställen - vänsterhanden en decimeter längre ner och aningen längre fram än högerhanden, hon driver inte utan litar på att han ska gå av sig själv precis som ridskolehästarna. sitter ofta och lutar sig framåt också.

varje gång hon rider får jag tjata om samma saker minst tio gånger på en halvtimme. "var har du händerna olivia? luta dig bakåt! driv honom framåt hela tiden! sätt INTE igång honom med tyglarna, smacka och skänkla istället!!"
gosh. nån som har tips på övningar eller nåt, som gör att hon mjukar upp händerna (och håller dem stilla!) och kommer ihåg att skänkla hela tiden? eller vad som helst? jag blir ju galen och det går alltid ut över Lord eftersom jag ser att han Egentligen vet vad han ska göra...

finns det nåt man kan säga istället för "du MÅSTE tänka på att inte dra honom i munnen, du MÅSTE tänka på... blabla.", nåt som får det att låta roligare att komma ihåg?

jag har sagt typ tusen gånger att om man inte är mjuk i handen och driver framåt hela tiden så går det inte att rida honom (det är nästan sant.).

Sv: jos försöker leka ridlärare...

När jag håller lektion för min lillasyster på min häst brukar jag använda lite mer "visuella" liknelser eller vad man ska säga. T ex: "Tänk att tyglarna är som fågelungar. Håller du för löst flyger de iväg men håller du för hårt så dör de". Det har jag läst i en bok av Sally Swift, hon har massa tips på såna där braiga sätt att tänka ;)
Du kan ju låta henne rida utan att använda tyglarna någon dag? T ex om du longerar henne.
Min syster brukar råka släppa iväg yttersidan och då brukar jag säga att hon ska hålla fast ytterhanden i sadeln ett tag tills hon får in det (ibland får man överdriva), att hon ska tänka att yttersidan är som en vägg osv.
Jag brukar gå tillbaka till mig själv och se hur jag har lärt mig saker och ting. Jag snor mina tränares "uttryck" om de funkar bra på mig ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har tyvärr inga bra förslag förutom att du måste sluta säga MÅSTE :p Säg ex. Var mjukare i handen så kommer han gå frammåt eller dyl. Det måste vara possitivt och lockande att göra som du säger, förklara varför han ska vara mjuk i handen, om hon inte vet så, ja varför ska hon göra det?
ursäkta svamlet. :smirk:

Stella

relatera allt till saker hon kan tänka på...att hon ska rida som om det är en supertunn guldtråd hon håller i eller garntråd osv...låt henne rida med ett ridspö mellan händerna under tummen...säg att hon ska skänkla igång hästen för att det är där gasen sitter...så istället för skänkla så säg "och så gasar vi liiiiite"
äsh ja vet inte är svårt när man inte är där själv... :smirk:

liknelser och sånt har jag nog inte testat.. tror jag. ska tänka ut ett par bra sådana, hästen är ändå på bete nu ett tag.

och det där med longeringen har jag prövat. det hjälper tyvärr inget alls, jag trodde det skulle funka för det hjälpte mig jättemycket, men hon koncentrerar sig bara på att hon vill hålla i tyglarna. har bett henne hålla i manen, både när hon har och inte har tyglar, men hon släpper efter ett par sekunder.

ja jäklar det där med ridspöt måste vara bra! det vet jag att jag har prövat nån gång på mig själv. det ska jag komma ihåg. tack!

hmmja, jag vet att MÅSTE är ett jättejobbigt ord och det är därför jag försöker komma ifrån det, men efter en halvtimmes tjat känns det verkligen som hon MÅSTE. och det är dumt.
men jag ska försöka ännu mer att förklara bättre.

Precis, det är verkligen viktigt att veta VARFÖR man gör något. Vad kommer hända om man gör det vad kommer hända om man inte gör det? Så man får lite sammanhang i det hela! :)

Det verkar vara ren balansträning hon behöver? Longera mera (gärna barbacka) och kör lite övningar under tiden, som t ex hålla händerna på huvudet, rakt ut osv.

Tycker att ovanstående har svarat bra, liknelser kan hjälpa.
Många tjer/killar utvecklar sin "ridtsil" just i första början och kan vara krångliga att omvända, däremot ska man kunna begära från samtliga att handerna ska vara stilla och mjuka, sätet avslappnat med ett hyfsat knäslut (tycker att det har försämrats mycket sen jag var liten) och att man ska kunna skänkla mjukt.

Kan ryttaren det är det enklare att finslipa sättet h*n sitter på och ger hjälperna.

Mitt förslag är att slopa tyglar och stigbyglar.
Sätt upp tjejen på hästen i sadeln och longera utan tyglar och stigbyglar.
be henne bara att följa med i början, inte ge hjälper utan försöka att bara sitta i alla gångarter.
Helst ska hon undvika att hålla för mycket i sadel och man, då kan ett kort rep vara till stor hjälp.
Det där med att hålla i sig är väldigt psykiskt och ge därför ungen en repstump att ha mellan händerna som inte är fast någon stans. :)
På det viset kan du lära henne att hålla i tyglarna på rätt vis utan att faktiskt hålla i dem och samtidigt träna upp balansen ordentligt.

Be henne sen sätta igång hästen, fortfarande i lina genom att klämma försiktigt och genast sluta när hästen rör på sig. Utan stigbygeln blir det enklare (testat själv:)) för det blir mer naturligt.
I både skritt trav och om hon har balans, galopp.

Om inget skulle hjälpa och hon vägrar sluta rycka i tyglarna så gör dina liknelser till verklighet!
Fäst en tunntunntunn sytråd på ca 1,5-2 dm mellan tygel och bett och säg att den inte får gå sönder!
Ha hästen i lina så den inte busar i väg och råkar slänga av ryttaren.
Att känna att "oj jag tog visst i så mycket så att tyglarna gick sönder!" är väldigt hjälpsamt.
Då får sig ungen en riktig tankeställare, tänk om någon droig i hennes mun så att snöret som gick till munnen faktiskt gick av (AJ!)

Vet inte hur mycket av det här som är försteligt men lite tips iaf.

Lycka till!!!

Hon är ju trots allt bara 8år bara att hon klarar av att rida hästen själv tycker jag är strongt gjort. Det är inte lätt för ett 8 åring att förstå allt helt och hållet. Om du vill låna ut ponnyn till henne så ha tålamod, tillsut kommer hon kanske bli en jätte duktig ruttare. Men det är ju jätte bra att du försöker hjälpa henne och att hon har dig som hjälper henne. Utan balansen så tror inte jag att hon kommer sluta dra honom i munnen. flickan behöver nog öva upp sin balans för det är där det stora felet sitter och om du hjälper henne rätta till det stora så behöver du bara konsentrera dig på en sak så länge, det är jobbigare att lära ut 10 saker samtidigt (speciellt till ett litet barn) än en sak. Ta en sak i taget! Jag tycker du ska börja med balansen, hjälp henne hitta balansen, såg att du provat sitsträning redan. Och att det inte fungerade nå vidare... men kan det inte vara värt ännu ett försök? Läst nyss att Ulla håkansson sitstränar 2ggr/vecka!
ge henne inga tyglar alls! plocka gärna bort tyglarna helt och hållet. Hon kommer tycka det är jobbigt och svårt men då måste du vara positiv hela tiden. Finns massa roligt man kan göra med sitsträning ju!

ja det är sant. mycket balans behövs. jag har gett henne min gamla "trappövning" där hon får stå på nedersta trappsteget, med bara tårna, och lyfta sig uppåt. nån som fattar? jag är inte bra på att förklara idag.

barbacka vill jag inte att hon rider, dels för att hon skulle ramla av med en gång, och dels för att jag tror hon skumpar för mycket.
men annars finns det väl ingen annan utväg än longering... :P jag får pröva det igen. :)

Har samma problem jag också med en liten 5-åring! Lyckligvis lyssnar hon på allt jag säger. :) Jag har provat att sätta en halsring runt halsen som hon får hålla i när hon travar och galopperar. Då slipper hästen "rycken" i munnen. Och det fungerar bra. Då får hon träna mer på att hålla balansen.

Kanske inte mycket till hjälp, men ändå!

/ Sara

Men börja i skritt barbacka (hela ridpasset om så är). Sen så kan du fråga henne om det känns bra med lite trav, till slut kommer hon säkert känna sig säker med det. Och jag tror inte att hon kommer att skumpa av direkt, hon kommer lära sig! Ha en halsring (som någon skrev) eller en gjord eller något hon kan hålla sig i i början. Jag tror det är enda sättet att få bättre balans! I alla fall det mest effektiva.

Ar tjejen nervos?
Det verkar som hon har sin trygghet i tyglarna och nar du tar bort tyglarna sa tar du bort hennes trygghet.
Nagonting som jag tycker att du ska gora ar att ova faltsits, sa att hon far ner vikten i halen. Nar hon far ner vikten i halen kommer hon att fa battre balans och slipper halla balansen med tyglarna.

Hoppar hon? I sa fall kanske ni kan komma igang och rida lite mer utan att tanka pa sej sjalv...alltsa bara fa ponnyn att gora det jobbet man hade tankt sej. Tex rida over nagra hinder i en bana, da tanker man pa hasten och vilken vag man rider och da brukar man slappna av sjalv och bara rida, om du forstar vad jag menar.

Sluta gora henne sa medveten om hennes fel och brister och lura henne till att gora ratt istallet.

Dessutom sa tycker jag att du ska satta bettet i hennes bada hander, och sedan klammer du lite i tygeln sa att hon kanner hur lite man behover ta i for att hasten ska kanna det i munnen!! Hon kommer att fa en aha-upplevelse.

Lat henne rida utan stigbyglar, trana faltsits bade med och utan stigbyglar.
Nagonting som min Hitler-tranare gjorde var att satta upprullade bandage mellan skanklarna och hastens sidor och man skulle forsoka ha kvar dem dar sa lange som man kunde. Det ar svart nar man ar liten!!
Sedan nar hon klarar av att behalla bandagen mellan hennes ben och hastens sida, sa kan du byta ut det till 20-lappar. Klarar hon att halla 20-lapparna dar under ett helt ridpass far hon behalla dem! Da jobbar ungarna sa de svettas!! :)

Koncentrera dej pa benen och hennes sits, inte pa handerna, da kommer hon att glomma bort handerna och bli kansligare.
Och forsok forklara for henne att henens vikt ska ligga i halen, inte i hennes rumpa, da kommer hennes balans att hamna pa plats.

då jag var yngre så for händerna upp och ner då jag red lätt men de hjälpte jag med att hålla löst i manen för då låg dom stilla och störde inte... och så ser jah kompisar som sitter å rider lätt me händerna oxå... :(
men de är jobbit då man ser ens bästis rida sin sköthäst å sitta fel..
då är de ganska jobbit att stå och säga trampa ner hälarna, gör de och de... å spec då dom bara säger jag försöker ju... lr jag gör ju de.. :eek:

Vad roligt att du lägger ner tid på tjejen, du kommer att bli värsta hjälten ;) .
Du har fått jättemånga tips och trix i tråden och jag bidrar med ett som har fungerat på 2 småttingar.
Jag satte fast ett sånt där handtag på sadeln och dom fick "kroka" i lillfingret. Förvisso får man inte ett korrekt tygeltag då MEN handen rycker inte i munnen. Vill mig minnas att det tog ca 10-15 gånger innan handen hade hittat ett stilla läge. Sen plockades handtaget bort och det har fungerat bra.

Vad jag kommer att tänka på är att man ska vara försiktig med att säga INTE, pga att det blir nöstan exakt motsatsen. Om du sitter på en häst och ngn säger åt dig att spänn din INTE! blir oftast reaktionen att man gör just detta. Kan inte förklara varför det är så men så funkar det i mitt huvud. Även haft en diskussion med min tränare om detta, hon sysslar mkt med mental träning och det är hennes uppfatting att just ordet INTE har en negativ klang. Försök hitta ett positivt eller annorlunda sätt att säga till om, sedan är det svårt jag vet. :bow:

tack alla, jag skriver ner alla tips och ska försöka planera lite bättre inför nästa gång hon rider!

Jag har en nybliven 9-åring som har väldigt svårt att koncentrera sig. Honom har jag varit ute och gått med mycket i skogen, ibörjan utan stigbyglar för balansens skull. Sen har jag fått nogsamt förklara att man inte ska sitta ock klämma med låren för då manar man pålle framåt och får sämre balans. Han har också svårt att hålla koll riktigt på tyglarna, men det kommer väl.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka