jordstampat golv?

lis1e

Trådstartare
diskuterade olika sorters golv i ett stall. svägerskan påstod att jordstampat golv i ett stall inte skulle vara några problem, men jag tycker det känns lite fel. urinet borde ju blöta upp golvet. även om det är hårt stampat?!?

har någon jordstampat golv och hur funkar detta för er? :( :confused:

Sv: jordstampat golv?

Inte om det är naturlig bra dränering. Det bästa på jordtrampat golv är bädd tycker jag :D

naturligt bra dränering? förklara är du snäll..
jag ska ha torv i stallet, så det blir ju bädd!

Urinet rinner ju ner i marken. Jag menar att det naturligt rinner ur boxen. Är det dåligt dränerat så står ju urinet kvar i boxen....

Det basta jag sett i ett stall ar dar de har normal mark, sand ovanpa det och sedan gummiplattor ovanpa det. Hastarna star pa gummiplattorna alltsa. Det ar givetvis aven baddat. De baddarna ar alltid torra och fina, aven om man slarvat lite med mockningen.
Tyvarr ar det dyrt och tyvarr kan det ibland bli lite for torrt for kansliga hastars hovar. Men det ar lattvindigt och det ar jattebra dranering.

Annars tycker jag att vanligt betonggolv ar bast. Det kan man gora sa mycket med, och det ar bara att hogtryckstvatta om man vill tvatta och desinfektera stallet.

jag har jordgolv i fem av mina boxar och jag tyckeratt det är helt ok, har halm som underlag

Jag var medryttare på en häst för länge sedan som stod i ett stall med stampat jordgolv. Halm med permanentbädd och det fungerade bra. Stallgången blev dock lätt damming men då fick man vattna innan man krattade den. :smirk:

Bara bygga stall direkt på jorden å inte sanera eller något innan??! Näe, då är det bättre med cementgolv!

I ett hollänskt stall där jag jobbade ett tag fanns inget golv i boxarna. Dock ett halvmeter tjockt sandlager för dräneringens skull och halm ovanpå det. Funkade hur bra som helst. Har också sett stall med bara sand i boxarna, utan botten, och det verkade också väldigt fräscht och torrt.
Bara jord blir nog geggamoja rätt snart, tror jag.

Jag skulle tycka det var bra med sånt golv, det ä ju naturligt mjukare än cement.

Vi har ju sk naturgolv i vårat stall, nu pratar vi inte om stampad jord men väl packad sand. Underlaget är viktigt innan själva golvet lägges, det skall finnas möjlighet för urinen att rinna ner utan att golvet blir plaskvått. Därför krävs det ett väl grundarbete för att få dräneringen att fungera bra, är det väl gjort så behövs i regel endast ytgolvet fräschas upp med ny sand lite då och då.

Det underlag som funkar på ett sådant golv är nog halm, torv är inte att rekommendera då den gärna blandar sig med golvet och det blir med tiden riktigt grisigt.

Fördelen med detta golv är att det inte blir lika kallt som ett gjutet golv, speciellt om man har ett kallstall iom det blir det ej halt.

På gjutet golv passar tex spån och torv bättre, dels genom att detta golv kräver mycket bättre matrial för uppsugning av urin. Sen bör det även finnas tillräckligt av spån/torv för att underlaget inte skall bli för hårt när hästen ligger ner.

Senast ändrad:

Hur kan det ens vara lagligt?? Man måste ju ha cementerad gödselstack :confused:

Iallafall skulle Hille stå i ett stall med jordstampat golv hade han grävt sig till Kina vid det här laget, när man stallar upp på tävling så gräver han stoooooooora hål i boxen och så lägger han sig och rullar runt i leran som blir, skitkul :(

Hur kan det ens vara lagligt?? Man måste ju ha cementerad gödselstack

Ja det är lagligt precis på samma sätt som hästen går ute i en hage och gör sina behov, man mockar ju bort det och lägger den sen på en lämplig förvaringsplats cementerad gödselplatta. Om det inte vore lagligt så hade vi nog alla hästar på en cementerad platta. :rofl:

Ang detta med grävandet, så är det ju naturligtvis ett besvär. Men å andra sidan vilka skador skulle det uppstå om hästen grävde på ett gjutet golv, senor ligament, hovar, skor etc. Det största besväret man kan få på ett naturgolv är att man måste lägga igen hålet. :smirk:

Vilken häst är så korkad att den gräver på ett gjutet golv :confused:
Det är det första Hille kollar när han kommer till en uppstallning, stor besvikelse uppstår givetvis när det är ett gjutet golv eller asfalt i botten.

Jag tänkte inte så mycket i hagen eftersom hästarna rör sig på större ytor, jag tänkte mer i boxen om urinet hela tiden rinner ner på samma ställe, förresten vad är anledningen till att man måste ha en gjuten platta i botten på en gödselstack?? Man plockar ju även bort den menar jag, vad skulle vara skillnaden egentligen?

Håller med Rufsan.
Låter lite märkligt.
Man får ju bara passa sig så man inte har ngn brunn i närheten finns ju ganska stor risk att det når grundvattnet när det blir så koncentrerat till ett ställe.

Gjuten platta är för att regnet inte ska skölja med sig urinet ner i marken koncentrerat. När det tas bort sprids det på en större yta. Numera måste man om man har mer än 4 hästar, ha ett så kallat spridningsavtal, vilket innebär att någon tar på sig att sprida din gödsel över en viss yta.

De jordtrampade golv jag har träffat på har varit kanon, men då har det varit bädd.. dvs minst 30 cm packat sen halm ovanpå. Jag antar att de inte brukar ha bädd på tävlingsplatser :D Hille hade kanske inte grävt igenom bädden.. får vi hoppas...

Men det beror ju på hur många hästar man har. Har men 4 el. 5 ((kommer inte ihåg precis) hästar behövs ju inte cementplatta på gödselstan. Då borde det ju vara ok med jordgolv i stallet med.

Jag har själv ett nytt stall väldrenerat med makadam och ett ordentligt lager packad sand överst.
Kan inte rekommendera det dock. Min ena pålle gräver jämt så att allt blandas. Jättejobbigt. Jättetjockt lager spån är det enda som funkar, eftersom att det trillar tillbaka när hon gräver.
Ska gjuta betong där nu istället.

/Lina

Senast ändrad av en moderator:

Jobbade i ett stall som hade 6 boxar med jordgolv. De var en dröm o mocka, tog bara halva tiden jämnfört med de andra boxarna.
Men det var en mardröm när en 2-åring hade grävt lite under natten. Sen hade hon lyckats lägga sej i sin lilla grop och fastnat!
På morgonen hade hon lyckats sparka igenom till boxgrannen och satt då verkligen fast. Hon fick inga allvarligare skador, men flyttade så fort vi fick loss hästen till cementgolvsbox...

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 607
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama