Jordmån - stallplats - fång?

Canlyn

Trådstartare
Vet inte om detta ligger fel nu, inte så "hemma" här ännu. Väljer mellan två stallplatser och har en häst som inte haft fång/fångkänning men tänket finns alltid där i alla fall.
Har varit och tittat på två stallplatser som båda uppfyller mina krav. Den ena ligger dock på sandmark och hästarna blir då givetvis inte leriga = stort plus ;)

Började då fundera på om gräset är mer eller mindre "fångframkallande" på sandig eller lerig mark. Gräset i "sandstallet" såg lika frodigt och fint ut som i det andra stallet.
Fruktanbildningen, har det bara med gräset/solen/regnet mm mm och göra eller har jordmånen någon inverkan?
Knäpp fråga, jag vet! Blev lite nyfiken bara!
 
Intressant fråga som jag nog inte kan svara på men gör ett försök även om jag inte kan så mkt om hur jordmånen påverkar olika slags gräs. Det första jag kommer att tänka på är att det bör vara olika sorters gräs. Olika gräsarter producerar olika mkt fruktan. Är det naturbeteshagar eller odlade?

Sedan finns det ju alltid risk för sandkolik på jordar med mkt sand, speciellt om man är rädd för fång och kanske släpper hästen i en hage med lite gräs.
 
Vet inte om detta ligger fel nu, inte så "hemma" här ännu. Väljer mellan två stallplatser och har en häst som inte haft fång/fångkänning men tänket finns alltid där i alla fall.
Har varit och tittat på två stallplatser som båda uppfyller mina krav. Den ena ligger dock på sandmark och hästarna blir då givetvis inte leriga = stort plus ;)

Började då fundera på om gräset är mer eller mindre "fångframkallande" på sandig eller lerig mark. Gräset i "sandstallet" såg lika frodigt och fint ut som i det andra stallet.
Fruktanbildningen, har det bara med gräset/solen/regnet mm mm och göra eller har jordmånen någon inverkan?
Knäpp fråga, jag vet! Blev lite nyfiken bara!
Jordmånen har klart betydelse för vad som växer där men minst lika viktigt är hur hagarna sköts, dvs om de används till bete år efter år eller om de plöjs, harvas och sås (och gödslas) emellanåt. I 'gamla' hagar finns t.ex. mycket klöver och ogräs, i såna som såtts de gräsarter man sått med. Jag har inte så bra koll på vilka gräs/örter som innehåller mycket fruktan men vill man ha koll på fångrisken i ett stall kan det nog vara idé att prata med någon eller några av hästägarna och kolla hur det varit. Det är ju också rätt olika hur stall vänjer in hästarna på betet.
 
Kolla mer på vad som växer. Jag har sandmark i alla mina hagar, super på så sätt att det sällan eller aldrig blir blött i hagen.

Men beteshagen är ren naturmark på sandjord, det är aldrig någon häst som fått fång där. Jag har haft islandshästar där i ganska många år nu, perfekt för den typen av lättfödda hästar. Det växter mest örter, ofrodigt gräs och lite enstaka plättar med timotej. Tog denna bilden häromdagen, detta är delen där hästarna inte fått gå förrän efter midsommar. därav allt dött högt. Men om du tittar så ser du att det växer allt möjligt.
3417B0BF-40DE-4551-854C-BA9C53329C1D_zpsd9xhjb3u.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 545
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp