Jordgolv i tillfälligt stall?

MaRomer

Trådstartare
Vet att jag har läst lite olika ang detta med jordgolv i stall.

Komer under nästa år att flytta ut på vår nya gård. Men är osäker på om stallet kommer bli klart i tid. Som alternativ finns det en lada med jordgolv. Tanken är att låta bygga två tillfälliga boxar. en hur var det nu. Får man ha jordgolv i boxarna? Hade jag haft den som lösdrift hade det varit jättebra. Men tyvärr går våran infartsväg mellan hage och ladugård:/

Vi känner inte att det är rimligt att gjuta golv för att hästarna ska stå inne ca 7 h/dygn i max 7 månader. Onödigt dyrt när vi inte kommer behöva ha plattan där i framtiden.

(Platta för hovslagar arbeten och veterinär finns)
 
Sv: Jordgolv i tillfälligt stall?

Jodå, kan inte se några hinder för det. Bara det är torrt.
Har själv jordgolv i min lösdrift. Enda problemet är att det växer gräs där nu, det gillar jag inte :p
 
Sv: Jordgolv i tillfälligt stall?

Kolla med länsstyrelsen (eller kommunen - jag vet inte vem som håller i just detta...)! Det är nämligen olika krav på olika platser i landet. Jag har en vän som bor så att hon måste ha gjuten platta även i sina ligghallar/vindskydd ute i hagarna, samtidigt som jag vet att man på andra ställen kan vara utan den gjutna plattan.
 
Sv: Jordgolv i tillfälligt stall?

Miljöinspektören är det man ska prata med. Så kommunen.
 
Sv: Jordgolv i tillfälligt stall?

Som andra redan har skrivit, det är olika för olika kommuner.

Vi har jordgolv i våra uteboxar som hästarna bodde i de första två vintrarna på gården. Miljöinspektören kom och tittade och godkände innan vi byggde.
 
Sv: Jordgolv i tillfälligt stall?

KL

Låter bra! Då ska jag kolla med min kontakt på kommunen:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 714
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 808
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp