Jordbruk och förskolebarn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

aldente

Trådstartare
Jag skall börja jobba nu efter barnledigheten och har stött på ett litet problem.
Dottern 4år har varit på förskolan 15h/vecka medans jag har varit hemma med lillebror nu 1,5 år gammal. Mellan barnen har jag jobbat tre dagar i veckan men nu har jag bara jobb tre dagar ena veckan och två andra.

Då vi har en mindre jordbruksfastighet och lite skog så hade jag tänkt att ägna en dag var annan vecka åt att röja lite buskar i betesmarkerna (för att eu skall bli nöjda) och gallra lite i våran skog. Sambon jobbar mkt och detta har blivit lite eftersatt.

Jag har idag börjat skola in lillebror och när jag berättade mina planer så fick jag bara till svar att jag får inte ha barnen på förskolan om jag är hemma:confused:.
Hur i hela friden gör man då???

Tydligen fick man inte det om man inte fick lön för arbetet...

Vadå .....man måste ju få ner träna innan man får betalt... och vi får ju eu bidrag för att sköta markerna:mad:

jag fattar ingenting :confused:
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Självklart är det åtminstone för mig att Du får det.
Har Du jordbruksfastighet har Du ju automatiskt också en rörelse som naturligtvis ger en beskattningsbar inkomst för det fall den går med plus. Det är väl i alla fall fullt jämförbart med en lön...

Hos oss är det hur som helst inget tal om att man som jordbrukare jämställs med alla andra företagare.
Menar man alltså på fullaste allvar att alla jordbrukare - som alltsomoftast bara jobbar hemma - inte skulle ha rätt till barnomsorg??

Vi har också jordbruksfastighet med skogsbruk, odling av vallfoder och hästverksamhet och ingen har någonsin andats ens ett ifrågasättande av våra omfattande arbetstider när vi skolade in storasyster. Vi valde emellertid att ha henne på dagis bara en bråkdel av den tid vi jobbade.

Nu är det snart dags att skola in båda barnen (eftersom storasyster varit hemma hela tiden sedan lillasyster kom) och jag hoppas verkligen att man inte ändrat sin inställning vad det gäller detta.
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Det är jag nästan 100% säker på att du får! Ring direkt till kommunen och hör med dem i stället för att fråga på förskolan (för det var väl det du gjorde?). Ibland uppstår missförstånd i något led.

På min förra arbetsplats fanns det ett jordbrukarpar som hade sin dotter hos oss tre timmar/dag. De var ju ute och mjölkade (dvs jobbade) på förmiddagarna, så självklart fick dottern vara på dagis!
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Det är ju arbete i eget företag precis som om du skulle haft en sybehörsaffär eller liknande.
Det som brukar skilja är hur barnomsorgsavgiften på egna företagare beräknas.
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Enligt personalen så måste man få lön för att vara berättigad till barnomsorg. Vi har ju inte haft några direkta inkomster på företaget mer än några tusen i eu bidrag på flera år så det finns inte direkt några pengar innestående.

Jag hade väl inte tänkt jobba hemma så länge ,kanske några månader medans jag söker mer jobb. Bara så man känner att man kommer ikapp lite...

Jag skall prova att fråga områdeschefen.
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

De skall väl strunta i om du är lönearbetande eller egen företagare.

Inte konstigt vi har för få företag i Sverige om folk tänker på det sättet.
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Vi hade nästan bara jordbrukarfamiljer där jag jobbade innan. Eller iaf 50%. Sen var det några ridlärare med. Och en del vanligt arbetande föräldrar.

Självklart att alla hade rätt till förskola!!:) Däremot hade inte jordbrukarfamiljerna sina barn på fritids när de börjat skolan. Men det var nog mest ett naturligt val iom att barnen är större då och föräldrarna faktiskt är på hemmaplan.
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Jag tror inte förskolepersonalen är kompetent nog (inom det området) att bestämma om din rätt till barnomsorg, det är områdeschefen du bör tala med. Driver man någon form av rörelse bör man självklart ha rätt till barnomsorg!
 
Sv: Jordbruk och förskolebarn.

Enligt personalen så måste man få lön för att vara berättigad till barnomsorg.

Fast så kan det ju inte vara! Tänk om man startar ett företag. Det tar antagligen ett bra tag innan man ens tjänar hyfsat. Ändå behöver man barnomsorg, för man jobbar ju! Du måste ta kontakt "högre upp", för jag är rättså säker på att personalen har fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 979
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 312
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 193
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp