Cattis_E

Trådstartare
Någon med erfarenhet av bensindriven jordborr till att sätta ned staketstolpar?

Ska borren ha samma dimension som stolpen när man ska sätta trästolp (som inte ska cementeras) eller bör man ta mindre och sedan slå ned dem med klubba?

60mm borr till 80mm stolp?
eller
80mm borr till 80mm stolp?
De måste ju stå stadigt men det får ju inte vara lika tufft som att stå med spett och klubba från början, det var väldigt hårt... Kanske pga sommarens torka, vad vet jag.
 
Att slå med slägga eller klubba är urjobbigt. Använd "stolpnedslagare" istället!
Här är ett exempel:
https://www.lgprodukter.se/product.html/stolpnedslagare-iae?category_id=88

Då kan man dessutom vara två, och få mycket kraft, dessutom slipper man stå på en pall. Upplevs av de allra flesta som oerhört kraftbesparande jämfört med klubba/slägga.
Dessutom är det mycket lättare att få stolparna "raka", det blir liksom inga "halvmissar" som gör stolpen sned och/eller splittrar ovansidan.

Och ja, om man bor i de delar av Sverige som haft alldeles för lite nederbörd i år, så är jorden "sommarhård" fortfarande. Kan du vänta in höstregnen (om det blir några), så lär du spara mycket ansträngning vid stängselbygget.
Vi satte en liten kort sträcka (mindre ändring av ett befintligt stängsel) för en månad sedan ungefär, på åkermark, torrt som attan, det var bara ca 20 stolpar, och det var urjobbigt mot vad det brukar vara vid den här årstiden.

Om/hur bensindriven jordborr fungerar beror på markens beskaffenhet.

I stenig jord, och eller med mycket rötter fungerar det inget vidare alls, borren fastnar eller kommer inte ner, med ett spett kan man liksom lirka sig ner mellan stenarna, och söka sig fram mellan rötterna.

I lerig rimligt stenfri jord brukar vissa som använt jordborr vara nöjda, där kan den vara förstavalet om det är torrt. Är det blött så är spettet i alla fall enklare att jobba med.

Vi har provat jordborr, en gång, alldeles i början av vår karriär som "stängslare". I vårt fall underlättade den inte, det var bara krångligt och fungerade dåligt, mycket sten och delvis på skogsmark. Vi hyrde en proffsmaskin av en maskinuthyrningsfirma..

Jordborren är rejält tung, 15-20 kg fulltankad, så att själva förflyttningen av maskinen är tung och jobbig.

Jordborren kommer nog mest till sin rätt när man ska göra en uppsättning hål för att gjuta/sätta plintar när man ska bygga en altan, friggebod eller liknande. Då behöver man inte bära runt på jordborren, utan man ska bara flytta den några meter för varje hål.

Jordborrens diameter ska vara lika med, helst mindre än stolpens. Hålet får heller inte borras för djupt.
Ett spettat hål blir koniskt, och görs grundare än hur långt stolpen ska slås ner, jorden trycks uppåt i hålet och packar sig runt stolpen när man driver ner den.
När man borrar hålet, så blir hålet jämnbrett hela vägen ner, så stolpen riskera att vingla, eftersom det inte finns så mycket material som kan packa sig runt stolpen.

Har du funderat på att leja någon med traktor eller kompaktlastare med jordborr eller kanske med stolpsättningsaggregat? Oerhört sparande på kroppen och en klar tidsbesparing om bara maskinen kommer åt, men kostar en slant.
En traktordriven/kompaktlastardriven jordborr är oerhört mycket mer kraftfull, och fixar även stenig jord, dessutom rullar den själv fram till nästa håltagningsställe...
 
Personligen anser jag att det är både enklare och går fortare att använda spett och slägga till 6 och 8 cm stolpar.

Bensindrivna jordborrar är ofta väldigt otympliga och tunga att hantera, och har man otur kör man fast i en rot eller sten och kan få ena rejäla smällar :crazy:

Orkar man inte med vanligt spett så kan du trä ett stålrör med ihopsvetsad botten ovanpå spettet och använda på samma sätt som en "stolpnedslagare" eller docka.
 
Vi fick låna jordborr av proffsmodell när vi köpte stolpar för att stängsla våra två sommarhagar. De ligger till största delen på åkermark, så stenfritt och bra. Men vi slutade ändå efter ett tag, jag har bra snits på att spetta och det var både snabbare och enklare upptäckte vi. Man ska ha samma dimension på bortet som på stolpen.
 
En traktordriven/kompaktlastardriven jordborr är oerhört mycket mer kraftfull, och fixar även stenig jord, dessutom rullar den själv fram till nästa håltagningsställe...
Jag visste itne ens att det fanns jordborrar som inte var monterade på traktor....:o

Vet en som stänglsar mycket och långt och är mycket nöjd med jordborren. Häromkring är det tung lera i marken.
 
Vi hyrde en lite större tvåmans bensindriven jordborr för trädplantering men den var värdelös, en knytnävsstor sten så var det stopp och kördes den ned lite för långt i lerjorden gick det inte ens att dra upp den med traktorlastaren utan den fick manuellt vridas tillbaka.

Jag tycker som flera redan skrivit att slägga är bäst men jorden måste vara genomfuktig eller helst ordentligt våt annars är det i princip omöjligt att slå ned stolpar.
 
Vi körde jordborr 60 mm till 80 mm-stolpar när vi stolpade sist. Gick bra trots ganska stenig mark. Dock är maskinen tung och det är ju även tungt att slå ner stolpen med slägga även fast hålet finns där. Hade funkat med samma diameter på borret som på stolpen också, tyckte nästan hålen blev lite trånga när vi hade mindre borr.
 
Personligen anser jag att det är både enklare och går fortare att använda spett och slägga till 6 och 8 cm stolpar.

Bensindrivna jordborrar är ofta väldigt otympliga och tunga att hantera, och har man otur kör man fast i en rot eller sten och kan få ena rejäla smällar :crazy:

Orkar man inte med vanligt spett så kan du trä ett stålrör med ihopsvetsad botten ovanpå spettet och använda på samma sätt som en "stolpnedslagare" eller docka.
Vi verkar ha riktigt seg lergjord. På vissa ställen är det svårt att komma ordentligt ned med spettet.
Min man är van at thantera otympliga saker, dock inte just jordborr så med lite försiktighet är jag inte helt orolig för det.
Vi funderar på att prova att hyra en och se om det funkar i alla fall.
 
Jag visste itne ens att det fanns jordborrar som inte var monterade på traktor....:o

Vet en som stänglsar mycket och långt och är mycket nöjd med jordborren. Häromkring är det tung lera i marken.
Då kanske vi har liknande jord. Verkar vara tung lera och i en "utvecklingsplan" läste jag att samhället ett par km bort ligger på moränjord..

Vi har ju tyvärr ingen traktor, så vi letar andra förenklande lösningar.
 
Då kanske vi har liknande jord. Verkar vara tung lera och i en "utvecklingsplan" läste jag att samhället ett par km bort ligger på moränjord..

Vi har ju tyvärr ingen traktor, så vi letar andra förenklande lösningar.
Man hyr nog i regel traktor/kompaktlastare med jordborr tillsammans med föraren.

De flesta vill inte hyra ut sin traktor med tillhörande redskap, utan vill köra själv.
Ska vi så in en ny vall, så lejer vi grannen, som kommer med sin superduper fina såmaskin t.ex., för vi har ingen egen.

Bor du på en plats med riktigt seg lera, så ökar chansen att det finns någon bonde med traktor+jordborr (eller liknande) i grannskapet. Du kan ju höra dig för bland grannarna, då får du gjort på några timmar vad som kan ta dagar om ni jobbar själva.

Vi bor där det finns kopiöst med sten i åkrarna, här finns ingen som har jordborr, men åtminstone ett par stycken har ett slags fantastiska maskiner som plockar sten från åkern....Som liknar gigantiska dammsugare för sten...
 
Vi har sandjord, men jag har använt jordborr en hel del. Det har varit storleken större än stolpen, jag har borrat ca 40 cm, sen slagit ner stolpen 20-30 cm till med slägga, plättlätt. Har kanske fått trampa till lite runt stolpen sen, men stolparna står stadigt och bra.
 
Vi hyrde en jordborr när vi skulle sätta vårt staket. Blev rekommenderade att ta en borr som var storleken över våra stolpar.

Det är lerjord med en hel del sten där vi bor, så jag tror att vi lyckades borra 1 hål av dryga 50, resten tog vi med spett :meh:
 
Jag har satt några kilometer med stängsel... Eller kanske mil vid det här laget :laugh:

Och just på klenare stolpar, 6-8 cm diameter, så går det som regel fortast och enklast med spett och slägga - Då har jag förmodligen hunnit sätta de första 5 stolparna innan man ens har hunnit tanka och starta upp jordborren :D
 
Vi använde en bensindriven jordborr när vi gjorde hagen, gick supersmidigt. Mest lera, en gång fastnade den. Den var 80 mm stolparna 60. De står stadigt.
Men nästa gång använde vi en manuell jordborr från skurupsborren på 60 mm, gick faktiskt lika bra, den var även bättre vid sten än den bensindrivna.
På ett par ställen där marken var rätt mjuk slog vi bara ner stolpen utan att göra hål först. :)
 
Man hyr nog i regel traktor/kompaktlastare med jordborr tillsammans med föraren.

De flesta vill inte hyra ut sin traktor med tillhörande redskap, utan vill köra själv.
Ska vi så in en ny vall, så lejer vi grannen, som kommer med sin superduper fina såmaskin t.ex., för vi har ingen egen.

Bor du på en plats med riktigt seg lera, så ökar chansen att det finns någon bonde med traktor+jordborr (eller liknande) i grannskapet. Du kan ju höra dig för bland grannarna, då får du gjort på några timmar vad som kan ta dagar om ni jobbar själva.

Vi bor där det finns kopiöst med sten i åkrarna, här finns ingen som har jordborr, men åtminstone ett par stycken har ett slags fantastiska maskiner som plockar sten från åkern....Som liknar gigantiska dammsugare för sten...
Fast nä, inte bara i tråden utan även några bekanta har hyrt just handhållen jordborr?
Med varierande resultat verkar det som, jag tycker det låter värt att prova, då det verkar kosta c:a 500kr för en dag..
 

Liknande trådar

Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 694
Senast: nexxa
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
C
Anläggning Ska sätta ner nya trästolp runt vinterhagen. det är stolp av kärnfuru och ca 7 cm i diameter och 180 cm höga. Jag kommer att sätta...
Svar
15
· Visningar
15 857
Senast: mackan
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 161
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp