E

Epona

Är det någon som har någon erfarenhet av att praktisera Monty Robert's join-up metod? Vad tycker ni om den?

Sv: Join-up?

jag är inget NH-proffs men detta är magi!

det är så coolt att se helt "skogstokia" hästar bli små lamm.:rofl:

alla borde kunna, och göra detta. man får en fördjupad kunskap i sin häst, och hästars beteende. och man får själv vara en flockmedlem, vilket brukar få folk att förstå hur de ska umgår med hästen.

jag lämnar åt andra att beskriva. *vill inte göra helt fel*:D

tycker de är jättebra..vet man va man gör så är de jättebra..är ju hästarnas egna metod.

kan tilläggas att jag inte var något proffs när jag började! bara man vet hur och när så funkar det.
men naturligtvis är det viktigt att ha en viss kännedom, så att hästen inte underkastar sig, medans man själv står och svänger lite lagom löjligt med ett grimskaft!:rofl:

*öronvift*!

om man har en snäll häst så man får göra lite misstag så kan man ju prova sej fram..gjorde ja med min förra..jättebra försökskanin..för ja kunde inte mycke alls när ja började.

Men hur gjorde ni då? Berätta! :) Jag har bara läst om det, har aldrig sett honom utföra den..

Jag är inte heller nåt proffs. Men en fantastisk metod som funkat utmärkt på busiga små hästar av olika raser.
Jag gör enkelt så att jag driver hästen på ridbanan. De första 10 minuterna spänner jag upp min kropp mot hästen för att visa att hästen inte är välkommen in mot mej. Jag är alltid riktad mot hästen och tar bestmmda steg mot hästen i den riktning hästen springer.

Sen slappnar jag med hela kroppen och saktar även själv in i tempo eller stanner helt. Alltså erbjuder jag hästen att komma. Oftast så tvärstannar min häst i det läget och sänker huvudt och tuggar tydligt.

Är det så att hon inte stannar så spänner jag upp mej och ökar upp med bestämmda steg igen.

Att jag spänner kroppen och sen slappnar av gör att hon blir mer lyhörd på mitt kroppspråk i vardagen.. För mej har detta funkat utmärkt. Första gångerna kan man få driva hästen bortåt rätt länge. Innan de förstår vad man är ute efter. Och de är ju inte så kul att ge sej heller för en människa. Vissa hästar protesterar in i det sista.

Men jag har användning av detta då min häst rymmer oxå. Hon kommer alltid på inkallning. Så jag behöver sällan vara rädd för en häst lös efter byvägen. Hon kommer på komando.

Bild på min tjej då hon gett sej.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14158271.html

Fina bilder! :) Kul att det funkar så bra att använda hästarnas eget språk, tycker jag. Fast det är väl förstås mest naturligt för dem, så det är kanske inte så konstigt. :smirk:

Ja jag tycker att bilderna talar sitt tydliga språk. När min häst försöker gena genom att komma snällt. Eller när hon faktiskt sänker sej o visar sej underlägsen.

metoden är mycket häftig när man väl har gjort sin första riktiga join up med sin häst så är man fast vid montys metoder och synsätt.
jag var och såg honom i norrköping och köpte en av hans böcker där den har varit till mycket nytta när jag har tränat min unghäst:bow::bow::bow:

jag tycker att den här metoden är guldvärd alltså !

MEN, man ska absolut inte exprimentera med det här för att själv "känna sig duktig". Innan man börjar hålla på med det här själv så anser jag att man borde läst på lite mer om det och iaf sett någon film eller gärna IRL om hur han jobbar.

Är det någon som har någon bra länk till en film där Monty Roberts eller någon annan tränar med join-up?

Liknande trådar

Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
740
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama