Sv: Join Up

Oj, det blir knepigt att besvara så här.....Kanske nån vänlig Bukesjäl har nån sida med filmsekvenser att tipsa dig om, med lljud så du hör förklaringen till vad som pågår.

ganto skrev:
Är det nån som kan förklara för mej vad "Join up" är?
Jag kan varmt rekomendera hans dvd Join up.

Men ungefär så här:

Träningsmetoderna i Join~Up beskrivs bäst i processen att rida in otämjda hästar. Utan att använda smärta eller tvång övertalar tränaren en otämjd häst att acceptera en sadel, träns och ryttare. I en rund paddock inleder man Join~Up genom att åstadkomma stora rörelser och ljud på samma sätt som ett rovdjur och försöker få hästen att springa iväg. Sedan får hästen välja på att fly eller förenas (Join~Up). Med hjälp av kroppsspråk frågar tränaren ”Vill du visa mig den respekt en flockledare förtjänar, ansluta dig till mig och följa mig”? Hästen svarar med förutsägbart flockbeteende genom att rikta ett öra mot tränaren, sedan genom att slicka, tugga och sänka huvudet för att visa tillit. Utbytet avslutas med att tränaren använder passivt kroppsspråk, vänder ryggen mot hästen och utan ögonkontakt inbjuder honom att komma närmare. Join~Up inträffar när hästen villigt väljer att vara med människan, går fram till henne och accepterar ledarskap och beskydd. Denna kommunikationsprocess via beteende och kroppsspråk, ömsesidig omsorg och respekt, kan vara ett värdefullt verktyg för att förstärka allt annat arbete med hästar. Lånat från sidan http://www.montyroberts.se/ju_about.html

Bara ett par små frågor:

Vart kan hästen fly i en rund paddock?
Vad har hästen för annat val än att acceptera "rovdjuret"?

Det är därför jag är negativ till "Join-up" som det mestadels praktiseras.

Jag föredrar en "Join-up" som bygger på hästens narurliga nyfikenhet, där hästen är den som själv väljer att ta kontakt med mig.

Senast ändrad:

bengall skrev:
Bara ett par små frågor:

Vart kan hästen fly i en rund paddock?
Vad har hästen för annat val än att acceptera "rovdjuret"?

Det är därför jag är negativ till "Join-up" som det mestadels praktiseras.

Jag föredrar en "Join-up" som bygger på hästens narurliga nyfikenhet, där hästen är den som själv väljer att ta kontakt med mig.
Ja fråga kan man alltid, som du såg så har jag lånat texten av sidan som finns länk till.
Fly räknar de väl att gör den så länge den inte ger de tecken på acceptans.
Utan hästen väljer att springa undan hela tiden. Så fattar jag det som.
Svar på båda dina frågor.OBS: Min åsikt....
Sedan får man väl fråga sig vidare till de som lär ut Join-up.Jag är nybörjare inom området så jag skulle kanske inte svara:p

Om jag får fråga: Hur går du till väga?

Jag använder inte Join-up.

Join-up anser JAG att man kan behöva använda på hästar som inte har uppfostrats av människor, dvs inte är vana med människor samt på hästar som av någon anledning har blivit ordentligt rädda för människor och återgått till sin naturliga rädsla för människan.

Har man problem med sin häst, som vanligtvis är van vid människor, anser jag att det är bättre att använda sig av 7-games och en NH-tränare.

bengall skrev:
Jag använder inte Join-up.

Join-up anser JAG att man kan behöva använda på hästar som inte har uppfostrats av människor, dvs inte är vana med människor samt på hästar som av någon anledning har blivit ordentligt rädda för människor och återgått till sin naturliga rädsla för människan.

Har man problem med sin häst, som vanligtvis är van vid människor, anser jag att det är bättre att använda sig av 7-games och en NH-tränare.
Ok, tack för ditt svar.

Jag tänkte mer att man kunde använda sig av Join -up vid ex transport problem osv dvs hanterings problem i vissa situationer.
Eller om man har kommunikations problem.
Eftersom Join -up inte skadar hästen så borde det ju inte vara helt förkastligt?

Last- och hanteringsproblem löser du bäst genom 7-games och en duktig NH-tränare.

Fel utfört kan Join-up skada hästen psykiskt.

bengall skrev:
Last- och hanteringsproblem löser du bäst genom 7-games och en duktig NH-tränare.

Fel utfört kan Join-up skada hästen psykiskt.
Allting kan missbrukas även Join up.;)

Vad man än gör gäller det att skaffa kunskap!

Om man inte har kunskap förvirrar man bara den stackars hästen med dubbla signaler och gör enbart hästen frustrerad..

Och viktigt är att ha självkritik,ibland tror människor att det gör på ett visst sätt,men hästen visar tydligt att du ger andra signaler än du själv tror..

Jag har använt mig av join up och det är rätt utfört ett underbart sätt att bygga upp ett förtroende mellan människa häst,men alltid när man jobbar med häst måste man gå på känsla inte mekaniskt tjata ihjäl en häst..

Min häst skadades i transporten och var totalt panikslagen vid transport..med hjälp av join up som grund botades hästens svåra rädsla.

Fel utfört kan parellis metoder också bli fel,som sagt allt kan missbrukas.

Jo, det gäller ju allting som man sysslar med.
Naturligtvis ser man till att skaffa sig adekvat kunskap om det man sysslar med.

Nu gällde grundfrågan just "Join-up", så det är den biten jag svarat på.

Ditt exempel visar på ett bra sätt att använda "Join-up".

Jag håller med i mycket du säger bengall dock vill jag sträcka mig så långt som att Join up inte ens behövs på hästar som är vilda eller tappat förtroendet för människan.

Jg fick tillfället att jobba med två ettåriga ston som gått som vildhästar på en lösdrift. De hade inte haft nån kontakt med människor föränn de köpts av en man i Luleå och fraktades från Gotland med hästbuss...

När jag kom till stallet hade de haft hästarna i en vecka, tror jag inte mer än det iallafall.

När jag kikade in i boxen via gallret på en halvmeters avstånd från boxen kastade de sig in i motsatta boxvägg och stog och darrade av rädsla. De gick inte att leda vettigt, om man hade tur sprang de, mest sprang de runt...
De gick inte att fånga i hagen av ägarna, de fick skicka in en liten pojke som hästarna inte uppfattade som farlig, han fick hämta dom. (lite farligt men ok).
Fråga mig inte hur de lyckats verka dom hos uppfödaren. (som är seriös och detta är INGEN kritik mot någon utan en återberättelse om hästarna).

Dag ett lärde jag känna hästarna, klappade lite och kliade. Ena tyckte det var rätt ok, den andra var extremt misstänksam. Hade jag inte varit i box med dom hade jag inte haft en chans att prata med dom. (dag ett räknar jag egentligen inte in i mitt arbete vanligtvis men eftersom dessa hästar inte hade erfarenhet av människor så lade jag till den).

Dag två tog jag ut dom i leadrope och repgrimma. Etablerade några enklare sociala regler som de snabbt accepterade. De var dock fortfarande lite osäkra på mig.

Dag tre hade de fått smällta det vi pratat om dagen innan. De var nu nyfikna men lite vakande. De kom till mig i hagen. Jag utvecklade min kommunikation från att etablera sociala regler till att börja prata om rörelse. Flytta rumpa och rygga.

Dag fyra förföljde de mig i hagen och bråkade med varandra om vem som skulle få vara närmast mig. Jag kunde promenera med dom runt i hagen utan redskap (=grimmor eller träns) och de följde glatt med. De tyckte jag var rolig och spännande och jag var en av dom. De respekterade mig för att jag var mer erfaren och mer passande som ledare.
De var sin sagt bara ett år, de är enkelt att vara en stabil ledare för ettåringar, bara man vet hur.

Jag använde inge join up övningar. De blev aldrig jagade, behövde aldrig uppleva mig som rovdjur.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja utveckla frågan och fråga:

"Vad är tanken med Join Up?"

Jag vet hur man gör det men varför ska man göra Join up? Vad hoppas man uppnå? Och vad är det man egentligen gör, vad menar man med alla de signaler man sänder hästen?

Sammet skrev:
Dag två tog jag ut dom i leadrope och repgrimma. Etablerade några enklare sociala regler som de snabbt accepterade. De var dock fortfarande lite osäkra på mig.
vad innefattade det?

du verkar ha goda kunskaper om hur man hanterar rädda unghästar! :banana:

Skulle därför vilja passa på att fråga hur du skulle göra om du stod i mina skor... Har en arabtös på 2 år som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Hon osäker i grund och botten, inte elak (min uppfattning!), kanske lite hormoner också som spelar henne ett spratt.

Hon surar och tjurar för tillfället, men hon vill gärna vara med mig. men om jag säger åt henne när hon försöker smaka på mina kläder blir hon sur eller annars när jag försöker korrigera henne. Hon hotas med att bitas, men vågar inte genomföra sitt hot. Jag är inte rädd henne, för jag vet att hon inte skulle våga skada mig...

Men någonstans i vår kommunikation har det kommit snurr på tråden.... har du råd? Tips på bra övningar? Att leda henne funkar inte heller smärtfritt... :confused:

Har tänkt låta henne vara nu ett tag, hon får helt enkelt vara häst tills hon blir på bättre humör, om hon blir!

Nu ska jag komma med mitt urtråkiga standarsvar:

Jag kan inte ge letioner via internet eller telefon eftersom jag måste vara närvarande och se hästens reaktioner.

Kolla om det finns nån NH-tränare i din närhet som kan hjälpa dig. En som är utbildad och vet vad hon/han gör.

Om inte så far på en kurs så du får grunden i NH. Från det kan du arbeta vidare.

m.v.h Sammet

El Karisma skrev:
du verkar ha goda kunskaper om hur man hanterar rädda unghästar! :banana:

Skulle därför vilja passa på att fråga hur du skulle göra om du stod i mina skor... Har en arabtös på 2 år som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Hon osäker i grund och botten, inte elak (min uppfattning!), kanske lite hormoner också som spelar henne ett spratt.

Hon surar och tjurar för tillfället, men hon vill gärna vara med mig. men om jag säger åt henne när hon försöker smaka på mina kläder blir hon sur eller annars när jag försöker korrigera henne. Hon hotas med att bitas, men vågar inte genomföra sitt hot. Jag är inte rädd henne, för jag vet att hon inte skulle våga skada mig...

Men någonstans i vår kommunikation har det kommit snurr på tråden.... har du råd? Tips på bra övningar? Att leda henne funkar inte heller smärtfritt... :confused:

Har tänkt låta henne vara nu ett tag, hon får helt enkelt vara häst tills hon blir på bättre humör, om hon blir!

Sammet skrev:
Nu ska jag komma med mitt urtråkiga standarsvar:

Jag kan inte ge letioner via internet eller telefon eftersom jag måste vara närvarande och se hästens reaktioner.

Kolla om det finns nån NH-tränare i din närhet som kan hjälpa dig. En som är utbildad och vet vad hon/han gör.

Om inte så far på en kurs så du får grunden i NH. Från det kan du arbeta vidare.

m.v.h Sammet

Förstår ditt svar!

Men... NH är inte lika utbrett i Finland och någon NH-tränare hittar man inte runtom varje knut.... Inte möjligt med ett "allmänt" svar??

Om du inte har tillgång till tränare skulle jag föreslå att du antingen åker själv på en kurs i sverige eftersom du kan svenska (fast det kan ju vara dyrt) eller hyr vidoefilmer(NNHA hyr ut till medlemmar) och läser litteratur.

Uppmuntra hennes beteende när hon är glad och positiv.
När hon testar gränser och surar, låt henne vara för sig själv, men då får hon heller inte vara med dig. Be henne att lämna dig när hon visar fula miner.
På så sätt uppmuntrar du henne att vara positiv, utan att behöva använda våld när hon är sur.
Denna inlärning sker bäst i ett inhägnat område tex en tom hage eller en ridplan med hästen lös.

Det krävs dock att man är bra på att läsa av sin hästs reaktioner när man skall utföra detta.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
724
Senast: SiZo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Tjatter Finns det några kedjor där personalen kan göra 20tals make up? Typ Kicks, Lyxx etc? Ev att det blir något sådant partaj framöver och jag...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama