G
ganto
Är det nån som kan förklara för mej vad "Join up" är?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan varmt rekomendera hans dvd Join up.ganto skrev:Är det nån som kan förklara för mej vad "Join up" är?
Ja fråga kan man alltid, som du såg så har jag lånat texten av sidan som finns länk till.bengall skrev:Bara ett par små frågor:
Vart kan hästen fly i en rund paddock?
Vad har hästen för annat val än att acceptera "rovdjuret"?
Det är därför jag är negativ till "Join-up" som det mestadels praktiseras.
Jag föredrar en "Join-up" som bygger på hästens narurliga nyfikenhet, där hästen är den som själv väljer att ta kontakt med mig.
Ok, tack för ditt svar.bengall skrev:Jag använder inte Join-up.
Join-up anser JAG att man kan behöva använda på hästar som inte har uppfostrats av människor, dvs inte är vana med människor samt på hästar som av någon anledning har blivit ordentligt rädda för människor och återgått till sin naturliga rädsla för människan.
Har man problem med sin häst, som vanligtvis är van vid människor, anser jag att det är bättre att använda sig av 7-games och en NH-tränare.
Allting kan missbrukas även Join up.bengall skrev:Last- och hanteringsproblem löser du bäst genom 7-games och en duktig NH-tränare.
Fel utfört kan Join-up skada hästen psykiskt.
Sammet skrev:Dag två tog jag ut dom i leadrope och repgrimma. Etablerade några enklare sociala regler som de snabbt accepterade. De var dock fortfarande lite osäkra på mig.
vad innefattade det?
El Karisma skrev:du verkar ha goda kunskaper om hur man hanterar rädda unghästar!
Skulle därför vilja passa på att fråga hur du skulle göra om du stod i mina skor... Har en arabtös på 2 år som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Hon osäker i grund och botten, inte elak (min uppfattning!), kanske lite hormoner också som spelar henne ett spratt.
Hon surar och tjurar för tillfället, men hon vill gärna vara med mig. men om jag säger åt henne när hon försöker smaka på mina kläder blir hon sur eller annars när jag försöker korrigera henne. Hon hotas med att bitas, men vågar inte genomföra sitt hot. Jag är inte rädd henne, för jag vet att hon inte skulle våga skada mig...
Men någonstans i vår kommunikation har det kommit snurr på tråden.... har du råd? Tips på bra övningar? Att leda henne funkar inte heller smärtfritt...
Har tänkt låta henne vara nu ett tag, hon får helt enkelt vara häst tills hon blir på bättre humör, om hon blir!
Sammet skrev:Nu ska jag komma med mitt urtråkiga standarsvar:
Jag kan inte ge letioner via internet eller telefon eftersom jag måste vara närvarande och se hästens reaktioner.
Kolla om det finns nån NH-tränare i din närhet som kan hjälpa dig. En som är utbildad och vet vad hon/han gör.
Om inte så far på en kurs så du får grunden i NH. Från det kan du arbeta vidare.
m.v.h Sammet