John Travoltas bravader, del 1&2

Emmahpemma

Trådstartare
i förrgår blev jag sparkad av John Travolta("Trollet" till vardags) i huvudet... :mad: han tyckte inte alls att jag skulle gå in i boxen när han hade mat...och visade detta med att stå på bakbenen och vifta med framhovarna. :crazy: :devil:
Jag blev fly förbannad och gick mot, och "gjorde mej stor" varpå häst j*veln träffar mej i huvudet med en hov. träffade inte hårt, men tillräckligt för att det ska göra ONT!
har en fin bula nu...och hästen ska hädanefter hållas strikt "i sin lilla låda", nu är det slut med allt vad "men han är så söt så det gör inget att han surar/biter i kläderna/bankar i boxdörren etc.."

VAD gör man med en 7månaders russhingst som är mer än lovligt kaxig?

såå imorse när jag släppte ut hästarna i hagen, så släpper jag alltid ut Trollet sist, så även idag.
hästarna hade, i vanligt ordning ätit kraften inne, och hade sitt morgonhö i hagen.
Trots både hö och sällskap i hagen, tyckte Trollet att han skulle hoppa ut, och det gjorde han. han hoppade över grinden (som är bara ca 70cm p.g.a. all snö) :eek:

Kan inte komma på någon anledning till varför han hoppade ut, mer än att han bara "råkade" i ett busryck.. dom andra hästarna stod och åt, och tittade inte ens på honom. När jag ledde in honom i hagen igen ställde han sej och åt på samma hötuss som dom andra två hästarna..

Hoppar han såhär när han är 7månader...hur hoppar han då när han är 7år?!!? :crazy: :d
nåväl, jag satte en extra tråd i grinden, högre upp. så nu har han hållit sej i hagen sen dess..

Sv: John Travoltas bravader, del 1&2

Du kan nog inte göra så mycket mer än vara stenkonsekvent, och sätt upp en tråd till. Samt kastrera så fort som möjligt, om du inte ska honom till avel.

Har du inget gammalt surt sto, gärna ett dräktigt, de är inte å leka med, som kan visa var skåpet ska stå.

Visst är de små liven underbara...:angel: :crazy:

Min 1½-åring håller på att gå igenom nån period också, bits fram och sparkar bak som det så fint brukar heta. Surar i boxen och vaktar sin mat, passar på att bita en i armen när man ska ta på grimman, minns inte längre hur man leds fint i grimskaft till hagen, kickar efter en i hagen när hon ska få mat...jo, det är roligt nästan hela tiden.:p
Hon går ihop med ett äldre sto som hon nästan retar gallfeber på. Den lilla åker på en propp när hon bråkar för mycket, men oftast väljer det äldre stoet att gå undan, hon orkar helt enkelt inte med den lilla ligisten. Så jag får ta rätt många fajter själv, ibland måste de ju helt enkelt veta var skåpet ska stå. Är man bara konsekvent och bestämd så brukar ju den där trotsen och kaxigheten gå över med tiden, tack och lov.;)

Låter som en herre med mycket energi och egna ideér! Jag röstar på en ishockeyutrustning (till dig), kosekvent beteénde mot hästen och... ja... :D
Du har inte möjlighet att släppa honom i en unghingstflock, där han kan få lite uppfostran?
Lycka till, iaf! :)

svarar på allt på en gång...

han går med en surmärr, OCH en grinig valack... :D dock kan bägge dom två hästarna busa ordentligt med min fölis när dom känner för det..:) men dom försöker iallafall sätta honom på plats...

till sommaren ska han få gå på hingstbete, om jag hittar något...vill ju inte släppa ett litet russ med stora halvblodsåringar.. :crazy: :D

nä, nu blir det hjälm på vid hantering av den lilla :devil:, och inte ett steg i fel riktning kommer accepteras.. basta!! :mad:

(ska bli intressant att se hur det går att köra in honom till sommaren...och stackars den som ska rida in honom när det är dags!! tur han är ett litet russ, så slipper jag! :p )

Liknande trådar

E
Träning Jag behöver tips på hur jag och hästen ska kunna ta oss förbi grannens unghästar utan stegringar, bakutsparkar, hoppade och pipande...
Svar
12
· Visningar
1 260
Senast: Linker
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka