Joggingvagn

Crossline

Trådstartare
Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det finns ju billigare märken. Vad är viktiga features? Handbroms? Har noll intresse av att cykla med den, men gärna använda som vanlig vagn ibland.

Ni får gärna berätta om vagnar med bara en sittplats också :)

Jag har haft en Thule Glide, väldigt nöjd.
Dock har den fast framhjul, så beroende på hur kurvigt man springer eller om den ska användas till annat än löpning kan det vara en nackdel, så en vagn med låsbart/rörligt framhjul kan vara bra.

Har känt på flera olika löparvagnar/aktivitetsvagnar och de billigare tycker jag blir skrangliga ofta, med sämre dämpning vilket säkert påverkar barnets komfort.

Har en Hamax Outback med joggingkit till mina två. De sitter väldigt bekvämt i den, sköna säten (gillar dem bättre än Thules när jag har jämfört och det var en av anledningarna till att vi köpte just denna) och bra stötdämpning och även min ganska långa femåring har gott om plats även med cykelhjälm på. En nackdel kan vara att man inte kan fälla sätena separat, vilken kanske kan vara praktiskt om man har olika stora barn som vill ha olika sovtider under en promenad, men min stora är såpass stor att hon inte somnar bakåtlutat heller under promenader dagtid, så det har inte varit ett problem för oss. Gillar att sätana är fällbara dock!

Det stora fasta jogginghjulet är suveränt om man ska springa rakt fram och mer på grusväg/skogsväg (typ motionsspår) men på plan asfalt så funkar det mindre, svängbara, promenadhjulet lika bra egentligen, så beroende på vart man joggar är det inte ett nödvändigt tillval. För promenader gillar jag det svängbara promenaddäcket betydligt bättre, den är lite mer lättmanövrerad och inte lika skrymmande med det på. Har handbroms på till jogginghjulet men har aldrig känt ett behov av att använda den.

Den är är otymplig om man ska packa in den i bilen och jag gisar att den är svår att få med sig på kommunala färdmedel om man skulle vilja, men för oss som har den hemma var det inte något jag vägde in överhuvudtaget utan jag bara gillar att den är såpass bred så att barnen får gott om plats.

Jag har en Thule urban glide 3 double, jag älskar den. Blir något stor i bilen, men mycket mindre än Emmaljungan vi hade innan till tvillingarna!

@G-uldlock @nejlica @Fille
Tack så mycket, ska kika efter modellerna ni nämner :)

Funderar på om det är supertungt att springa med två barn i, har aldrig provat ens en vanlig dubbelvagn, så jag har ingen känsla för hur mycket putt som krävs :D

Funderar på om det är supertungt att springa med två barn i, har aldrig provat ens en vanlig dubbelvagn, så jag har ingen känsla för hur mycket putt som krävs :D
Jag joggar intr men gillar att promenera. Sådan skillnad på att gå med Emmaljunga syskonvagn mot Thulen. Emmaljungan dödade min rygg så tung den var. Thulen behöver jag knappt skjuta på plan mark, i uppförsbacke måste jag såklart skjuta, men plan mark rullar den nästan själv! Tvillingarna väger knappt 13 kg styck. Min rygg är lycklig (are, kommer nog aldrig vara helt lycklig)!

Jag har sprungit massor med barn i vagn och jag kan säga att springa med två barn i vagn är TUNGT! Är det platt är det inga bekymmer eftersom vagnen då rullar mycket av sig själv, men minsta uppförsbacke känns ordentligt så att springa där det är kuperat är mer benstyrka än kondition 😅

Förut hade vi en dubbelvagn med de två äldsta men den användes nästan aldrig till löpning just pga tugnt. Nu har vi en Thule chariot singelvagn till yngsta barnet som vi springer massor med. Jag tror att en vagn i stil med urban glide är bättre för specifikt löpning, men vi använder vår till cykel och skidor också och orkar inte ha två.

En sak att tänka på om man fundera på löpvagn med två barn är att det inte är optimalt om barnen diffar mycket i vikt. Det påverkar helt klart hur jämnt vagnen går.

Handbroms tycker jag är helt onödigt, men säkerhetshandledsrem viktigt!

Tycker inte det är speciellt mycket tyngre att springa med barnen i än det hade varit med en tom vagn, så länge det är plant. Rullar så extremt mycket lättare och stadigare än en vanlig, klassisk barnvagn. Men det är tungt i uppförsbackar, det är det 😅

Tycker inte det är speciellt mycket tyngre att springa med barnen i än det hade varit med en tom vagn, så länge det är plant. Rullar så extremt mycket lättare och stadigare än en vanlig, klassisk barnvagn. Men det är tungt i uppförsbackar, det är det 😅

Jag bor mitt i en jättebacke... fördelen är väl att det skulle nog räcka att hela springturen är typ 500 meter, man blir trött innan man kommit hem ändå 😆

Jag hade enkelvagn thule chariot, en stor fördel jag såg men den var att barnet hade ju som sin lilla "kupé" därinne. Vid dåligt väder kunde barnet ändå sitta där helt torr och skyddad från vind med massa leksaker, böcker eller padda.

Det betyder att jag väldigt sällan haft ett missnöjt barn i vagnen.

Sen kan man tro att chariot är tyngre för att den är större, men en dubbel glide väger 16 kg medan en chariot cross dubbel 14,5 kg. En dubbel lite 12,5 kg.

Vi har en Thule Cab 2 med jogginghjul, jag tycker att den funkar toppen för raska promenader men hade jag gillat att jogga/springa så hade jag nog velat ha en vagn med mer plats för längre löpsteg. Typ en Thule Glide, men såvitt jag förstått så finns den bara som enkelvagn, vill man ha dubbel så är det Urban Glide som gäller, med svängande framhjul.
En närstående springer dock frekvent med sin Cab 2, fast hon är litet mindre och har kortare steg.

Vi har en Thule Cab 2 med jogginghjul, jag tycker att den funkar toppen för raska promenader men hade jag gillat att jogga/springa så hade jag nog velat ha en vagn med mer plats för längre löpsteg. Typ en Thule Glide, men såvitt jag förstått så finns den bara som enkelvagn, vill man ha dubbel så är det Urban Glide som gäller, med svängande framhjul.
En närstående springer dock frekvent med sin Cab 2, fast hon är litet mindre och har kortare steg.
Vi hade Urban glide, framhjulet går att låsa men har lite lätt att hamna ”snett” när man gör det. Sprang en del med den, men framförallt var det en suverän vardagsvagn. Ts; det vi kanske saknade under vagntiden var en vagn som kunde kopplas till cykel etc. Även det någon annan nämnt om ”egen kupé” får ju inte barnen i en Urban glide eller glide. Sen tycker jag Thule är relativt billiga ändå, och andrahandsmarknaden är rätt stor. Vi sålde vår 5 år gamla Urban glide för kanske 1500:- mindre än vi köpte den för..

Jag har sprungit med en Thule Chariot Cross (2-barns) och en Thule Urban Glide 2 (1-barns). Oavsett vilken vagn man springer med så måste framhjulet/hjulen vara låst under löpning, annars börjar hjulet vobbla.

Med två barn i vagnen så rekommenderar jag absolut handbroms. Det kan bli väldigt tungt i nerförsbackarna och det tar mycket kraft att bromsa med kroppen.

Crossen är en väldigt mångsidig vagn som sväljer mycket saker. Den rullar väldigt stadigt. Nackdelen med den är att barnen sitter väldigt tätt utan avdelare mellan. Som upplagt för tjafs. Vi har ofta tvingats ha ett barn i vagnen och ett barn som sitter "på taket". Vilket går alldeles utmärkt men kräver stadigt tag i handtaget så inte vagnen tippar bakåt. Den här vagnen hade inte heller handbroms. Vi har fortfarande vagnen kvar trots att yngsta barnet är 6 år. Den är så himla användbar.

Urban Gliden var lättare och smidigare, med fullt liggläge. Nu hade vi bara en 1-barnsmodell men jag upplevde den som lite tippbenägen i svängar när jag sprang. I gengäld var den lättare att svänga med än Crossen. Och så hade den handbroms. Barnen växte ur den här vagnen snabbare så vi sålde den för ett par år sedan. Vi köpte till bygel till vagnen för barnen ville inte sitta fast i selen.

Jag har sprungit med en Thule Chariot Cross (2-barns) och en Thule Urban Glide 2 (1-barns). Oavsett vilken vagn man springer med så måste framhjulet/hjulen vara låst under löpning, annars börjar hjulet vobbla.

Med två barn i vagnen så rekommenderar jag absolut handbroms. Det kan bli väldigt tungt i nerförsbackarna och det tar mycket kraft att bromsa med kroppen.

Crossen är en väldigt mångsidig vagn som sväljer mycket saker. Den rullar väldigt stadigt. Nackdelen med den är att barnen sitter väldigt tätt utan avdelare mellan. Som upplagt för tjafs. Vi har ofta tvingats ha ett barn i vagnen och ett barn som sitter "på taket". Vilket går alldeles utmärkt men kräver stadigt tag i handtaget så inte vagnen tippar bakåt. Den här vagnen hade inte heller handbroms. Vi har fortfarande vagnen kvar trots att yngsta barnet är 6 år. Den är så himla användbar.

Urban Gliden var lättare och smidigare, med fullt liggläge. Nu hade vi bara en 1-barnsmodell men jag upplevde den som lite tippbenägen i svängar när jag sprang. I gengäld var den lättare att svänga med än Crossen. Och så hade den handbroms. Barnen växte ur den här vagnen snabbare så vi sålde den för ett par år sedan. Vi köpte till bygel till vagnen för barnen ville inte sitta fast i selen.
Ja den var tippvänlig upplevde jag med (enbarnsmodellen). Framförallt när vi hade den som vardagsvagn och lastat saker på handtaget (typ hängt en skötväska) så tippade den lätt bakåt. Men tycker också den var suverän att springa med, och som vardagsvagn. Sålde den nu i vår, då har barnet nog inte åkt i den på något år (4,5 nu) hade säkert gått då hon är liten. Med facit i hand hade vi sålt den när hon var 2,5 kanske och då köpt en mer kombivagn.

Ja den var tippvänlig upplevde jag med (enbarnsmodellen). Framförallt när vi hade den som vardagsvagn och lastat saker på handtaget (typ hängt en skötväska) så tippade den lätt bakåt.
Fast det finns väl typ en vagn på marknaden som är godkänd/testad för att hänga väskor på handtaget på, så just det är nog inget man ska räkna med oavsett vagn :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 487
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 012
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 614
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka