Jogga av på tävling

eyz

Trådstartare
Har märkt att det är väldigt få som bryr sig om att trava av och varva ner sin häst efter klasserna de ridit.
Det är visserligen "bara" lokal och regional LB&LA för häst och ponny jag har varit på, men så medvetna om sina hästar är man väl ändå på den nivån så man vet att de behöver jogga lite, om inte för att undvika stela muskler.

På en del tävlingsplatser har jag t.o.m fått tjata mig in på framridningen igen efter min start eftersom funktionärerna bara vill ha framridande ekipage på banan (när det bara finns en ledig bana)

Jag tycker det är mycket konstigt att något man gör dagligen vid ridningen hemma glöms bort på tävling, eller travar/skrittar folk inte av sina hästar?? :confused:

Som du säger kan det vara svårt att få komma in på framridningen efter avslutad ritt. I så fall joggar jag bara lite kort längs vägen el dyl och skrittar sen av ordentligt istället. Avskrittningen slarvar jag aldrig med.

Jag är jättenoga med det. vill ju inte ha en stel häst efter bara för att man inte har skrittat/travat av ordentligt.

Men först så travar jag lite på lite längre tyglar och sen så skrittar jag och tillslut sitter jag av och leder hästen lite.

Fast nu har jag bara tävlat lite km å sånt men på ridskolor är dom ruskigt dåliga på det!

Som du säger så är det få ekipage som gör det, men det upplever jag först och främst beror på att man inte "får" gå in på framridningsbanan igen. Förvisso står det inte i TR att det är förbjudet utan det står bara att framridningsbanan BÖR bara vara öppen för framridande ekipage i klassen och nästföljande klass. En av anledningarna till att man valt att ha det så är ju för att svårliggöra för ev "straffridning" efter avslutad ritt. Men även för att det ofta är platsbrist så det är trångt nog ändå med de som ska in för att starta.

Däremot så är det förvånade att inte fler ger sig ut i omgivningarna runt omkring och skrittar av. Jag har aldrig varit på en tävlingsplats där det inte funnits grusvägar eller likande som man kan ut och jogga av på.

När han är riktigt duktig kliver jag av direkt och spänner upp sadelgjorden och går en sväng med han... :p

Det brukar inte heller vara så populärt att trava av där det brukar vara nog så trång ändå...

Själv blir jag bara jäkligt förbannad när det kommer in folk på en trång framridning som ska trava av i 20 minuter :mad: Visst, finns det plats så är de väl välkomna, men på många störra tävlingar finns det inte plats, och då tycker inte jag de har där att göra. Varför ska jag trängas och lämna plats och på så sätt få en sämre framridning för att de inte kan skritta av sin häst en längre tid istället??
Visst, självklart är det viktigt att varva ner sin häst efter en tävling, men framridningen prioriteras alltid!
Likaså folk som skrittar fram sin häst, eller ännu värre leder den, på framridningsbanan är inte uppskattat hos någon tävlingsryttare. Det är bristande respekt för sina medtävlande helt enkelt.
Som någon annan sa, ut och skritta runt omgivningarna efter starten istället! Hästen tycker garanterat det är roligare än att gå in på framridningen ännu en gång... :smirk:

Jaaa.... Jag förstår hur du tänker och respekterar det, men det jag syftade på var att så väldigt många inte travar av sina hästar även om de har en 100x100 bana helt för sig själva :smirk: (jag brukar inte mosa mig in på framridningen, men är det 3-4 ekipage i ett normalstort ridhus borde man få gå in och trava ett par varv utan att få sura blickar från omgivningen...)

Har alldeles för ofta sett ryttare som hoppat av sina hästar utanför banan, lett till transporten, lastat in och låtit hästen stå 2-8 timmar till nästa start. Inte speciellt hyggligt.

Jag håller med om att det verkligen ofta är ett problem med framridningen pga att det är för trångt... Det är få tävlingsplatser som jag har varit på där jag har kunnat värma upp min häst på ett optimalt sätt, och på ett sådant sätt som jag skulle göra om jag hade gott om plats.
För det mesta går framridningen bara ut på att sitta och hålla koll på alla andra för att undvika krockar. Det är nästan bara till att rida längs fyrkantspåret om man inte vill riskera att bli påriden...
Trist men sant...!

Den bästa tävlingsplatsen jag har varit på i sommar var Skabersjö slottspark! Underbara stora gräsmarker att rida på och även bra grusvägar att rida på efteråt. Det var härligt!

Tyvärr är det ju sällan det är så mycket plats på större tävlingar, framförallt inte neråt skåne.. :smirk:
Som Saigon sa, framridning går allt för ofta ut på att bara se till att inte krocka med någon, istället för att kunna lösgöra sig häst på ett koncentrerat sätt..
Men visst, lyckas man hitta en sån tävlingsplats så är det ju kanon! :)

Ja, här i Västmanland är det snarare ett undantag om det inte finns plats för "klara" ekipage.. Och jag tävlar ju inte på några större tävlingar, möjligtvis stora startfält :smirk:

Och jag kan förstå att man inte riktigt kan trava av om det inte finns plats.. inte så jag menade. Tycker bara det är mycket märkligt att det inte görs när det FINNS plats

Näe, usch, det där om att ställa in sin häst direkt efter att man är klar fattar inte jag att vissa gör. Jag ser det som en självklarhet, både hemma och på tävlingsbanan att skritta och trava av minst 20 minuter innan jag lastar och åker hem. Är det en start efter så sitter jag ofta av och går runt med hästen tills det är dags igen.

Jag tycker faktiskt att det är helt ok om arrangören förbjuder ekipage från att gå in på framridningen efter start. Tyvärr så är det ju ofta så himla trångt på framridningen att man inte ens kan rida fram ordentligt och att försöka repetera linjerna man ska göra inne på banan brukar vara ganska omöjligt... Men jag brukar alltid skritta runt en 20 minuter efter min start, brukar vara rätt mysigt på de flesta ställen brukar de ha mycket bättre stigar och vägar än vi har hemma:)! Men något som jag tycker är värre är när hästarna få stå inspärrade i transporter som är alldeles för små och mörka för att de ska må bra, typ kolsvart och ingen luft... Kan förstå om inte alla har råd att ha en lyxig och ny transport men om det är riktigt illa behöver man väl iaf inte ställa in hästen där i timtal mellen klasserna? Är det ingen som håller med?

Liknande trådar

Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Gnapp
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 678
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama