Jodopaxomslag

E

Elviramax

Har nyss lagt ett jodopaxomslag på min hästs ena bakben, hon har ett sår (mugg?) långt ner på bakbenet som jag håller på att behandla, och imorse såg jag att hon var väldigt svullen runt kotan och uppåt. Hon har ingen eller mycket knapp feber.

Frågan är: hur länge kan ett sånt bandage sitta? Använde typ en kapsyl jodopax till en 1,5 liters flaska vatten.

Sv: Jodopaxomslag

jag har haft jodomslag över natten, men då har det inte varit våtvarmt utan endast med bomull och sedan bandage.
Våtvarmt skall inte sitta lika länge, exakt hur länge kommer jag inte ihåg just exakt nu tyvärr..

När jag har lagt jodopax omslag (genom blött en kompress och sedan fixerat med vet-flex) så har jag låtit det sitta på hela tiden (bytt det en gång om dagen) om det varit vätskande sår etc.

man späder ca 2 ml koncentrat till en liter (sårtvätt 1-2 ml/liter vatten). det ska bli svagt conjaks färgat. omslaget kan sitta 12 timmar åt gången, vädra en stund och lägg om igen. (tjockt med bomull och linda)

jodden ger värme och vattnet blötan, man kan öka effekten genom att lägga plast runt men oftast är inte det nödvändigt. ett par dagar kan man linda om själv, är inte hästen bättre eller får feber så ska veterinär kontaktas.

hm, lägger man jodopax omslag på mugg?? om benet dessutom svullnat så hade jag ringt vet, och fått recept på muggsalva. svår mugg med svullnad kan leda till lymfangit, som är svårbehandlat

ja, jodopax är alldeles utmärkt till mugg eftersom det är både svampdödande och dec. mugg leder ofta till lymfangit.

lymfangit "motar man i grind" med just jodopaxomslag. får hästen feber så ringer man veterinären eftersom hästen då troligen behöver pencillin samt tex. butta eller metacam

Lugn bara, vet är inkopplad, är inte alls säkert att det är mugg heller. Vet. vet ej vad det är men jag jobbar vidare på en lösning. Jodopaxomslaget syftar mer till att inte förvärra hennes situation i form av lymfangit mm, omslaget är inte för att behandla själva muggen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
A
Hästvård Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om...
Svar
5
· Visningar
6 215
Senast: ainavi
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka