Jodopax omslag?

diabla

Trådstartare
Kan man göra så att man tar mycket bomull, gasbinda över det, sen plastfolie över så att det håller sig blött och sen en vanlig fleece linda på det? Är det farligt på nått sätt? Eller bra? jag tänkte för plastfoolien bör ju göra så att det håller sig blött längre? och den är ju liksom stickig så den sitter kvar bra. Några andra tips?
 
Sv: Jodopax omslag?

när jag lägger jodopaxomslag (för svullnader, småsår eller mugg/rasp) så lägger vi en padd eller bomull mot benet (vid sår en kompress mot såret). sen en fleece linda, häller på jodopax (utspädd till 1 eller 2 %), uppifrån tills det är ordentligt genomblött.

skulle inte få för mig att linda med plastfolie runt....:eek:
 
Sv: Jodopax omslag?

Nix aldrig plastfolie..
Ska du däremot lägga våtvärmande för att mogna en hovböld så kan du ta en plastpåse .:smirk:
 
Sv: Jodopax omslag?

Någon mer som läste om Jodopax på små sår?
Ska vara rena förödelsen för läkningsprocessen, bättre va det med socker eller potatismjöl mellan 2 kompresser....
 
Sv: Jodopax omslag?

Det var min veterinär som sa att jag skulle göra det för min häst har rasp! :( Jag läste i en gammal tråd här att det var en tjej som hade satt en plast påse på, men jag förstår inte? på benet? Jag förstår om det ska varapå hoven, men detta är på benet. och varför skulle då en plast påse vara bättre än folie? det stänger väll in lika mycket för man måste ju ändå stänga igen plastpåsen frö man kan jjuinte ha den öppen för då ramlar den ju bara av? Då tänktejag att folie funkar bättre för det är ju ingen påse och det sitter ju fast på benet. men jag vet inte, förstår nån hru jag tänkte?

men sen så vill jag ju veta omd et kan vara farligt?
 
Sv: Jodopax omslag?

OM du har plast (folie eller påse) så blir det ett våtvärmande omslag, och ett sådant får aldrig sitta på mer än max en timme!

Har din vet ordinerat jodopaxomslag så är det utan plast! Möjligen att man skulle kunna sätta en LÖST sittande påse över ett bandage långt ner på benet för att skydda mot smuts, men jag tror inte jag skulle våga eftersom jag skulle vara rädd för att det blev för varmt.

Hade ordinationen varit våtvärmande jodopaxomslag hade du förmodligen fått detaljerade instruktioner om hur och framför allt hur läge. (Huvaligen, ska det fortfarande vara Burows lösning till våtvärmande, som jag lärde mig i hästsjukvården sådär 1960, eller försvann det för 30 år sedan? :angel: )

Hur huden ser ut efter en timme i varmt badvatten är väl egentligen inte en korrekt jämförelse, men det kanske kan ge en idé om de möjliga effekterna av våtvärmande omslag i alla fall!
 
Sv: Jodopax omslag?

okej, jag förstår. tackar! jag får ringa vet och höra lite mer och fråga mina frågor!
 
Sv: Jodopax omslag?

enligt min vet. så ska man inte späda 4% som står på flaskan utan bara 1-2%. då blir det inte förödande(så vävnadsretande) så att det hämmar läkningen. jag har använt jodopax även på riktigt stora sår (efter opration där såret gått upp) helt enligt vet. rek. på sk*ra djursjukhus. det läkte mycket fint, blev inte ens vita hår.(hästen va nästan svart).

sen använder man ju tex. jodopax till mugg/rasp därför att det dödar svampbakterier.
 
Sv: Jodopax omslag?

Lena_B skrev:
OM du har plast (folie eller påse) så blir det ett våtvärmande omslag, och ett sådant får aldrig sitta på mer än max en timme!

Har din vet ordinerat jodopaxomslag så är det utan plast! Möjligen att man skulle kunna sätta en LÖST sittande påse över ett bandage långt ner på benet för att skydda mot smuts, men jag tror inte jag skulle våga eftersom jag skulle vara rädd för att det blev för varmt.

Veterinären var ute till mig och konsteterade hovböld för en vecka sedan.. Hon tog då utspädd jodopax på bomull och böddade in hoven, runt det sattes en plastpåse... runt detta lindades en ortho-fex linda. Detta skulle läggas om 1ggr/dag i "ett par dagar" eller tills bölden kom ut. Meningen är ju att luckra upp hoven lite så bölden kan komma ut, det räcker inte en timme för.
Hon hade detta i 3 dgr, inga problem - sen så.. var den lilla :devil: ute!!!

Däremot använde jag jodopax bara första dagen... sen bytte jag till Silvervatten, mycket bra och inga äckliga missfärgningar!
 
Sv: Jodopax omslag?

på hoven är ju en sak, men på benet är ju annat. inte ens ett "vanligt" jodopax omslag får sitta mot huden mer än 12 tim. åt gången.(måste vänta och lufta innan man sätter nytt)

när vi fått hovböld lägger vi socker i hoven, på med bomull som "drängts i jodlösning, och därefter ett ordentligt bandage. fast jag lägger om även det efter 12 tim.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 298
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 640
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp