Jodopax= Cancerframkallande?

Krockodil

Trådstartare
Är det fler som har hört att Jodopax är cancerframkallande? Gick en kurs på strömsholm där läraren påstod detta och jag blev jätteförvånad då jag aldrig hört det förut. Läraren nämnde också att det används för att hästar lever inte tillräckligt länge för att få cancer av ämnet men att det kan drabba människor och att det är väldigt viktigt att använda plasthandlar när man använder Jodopax.
Jag kollade på min egen flaska och det fanns inte ens en rekomenation att använda plasthandlar, bara att det har en stakt färgande effekt.
Så omdet nu var så farligt, borde det inte stå på flaskan i så fall?

Sv: Jodopax= Cancerframkallande?

Framför allt är det så att Jodopax inte är bra att ha på sår då det är kraftigt vävnadsretande. Såret blir mer irriterat. Det bästa att tvätta sår med är koksaltlösning, annars vanligt vatten.

Jo det vet jag väll men det var inte det jag undrade. Är jodopax canserframkallande?

Jag vet inte var de uppgifterna skulle baseras på, men man använder jodopax inom humansidan på många olika sätt. Vid operationer tvättas man med jodopaxlösning, det finns som vanlig sårrengöring, gurgelvatten mm. Om det vore så cancerframkallande borde det ju inte säljas på detta sätt. Man borde heller inte utsätta sjukvårdspersonal för risken, jag tänker nu på operationspersonal som hanterar jodopax dagligen flera gånger per dag.

Detta har varit uppe tidigare o jag har inte hittat ngt som bekräftar. Men visst om man utsätter cancerbenägna möss för ngt så kraftigt oxiderande som koncentrerad jodopax skulle det inte förvåna mig om några reagerade.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka