jobbiga beslut =(

lillebror

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som snart är 22år har haft henne sen hon föddes..
Hon har varit frisk i alla år endast lite lindrig exem som gått och bota =)

och en tand som sitter galet så tandläkaren har varit här regelbundet och fixat.

Men sen 2 år tillbaka har hon snabbt tappat hullet på hösten så jag har börjat tidigt att utfodra och lyckats hålla henne hyfsat..
Förra året hade hon 3 kolikanfall då vet. kom och behandlade samt några kolikkänningar.. Sen på betet har hon varit pigg och i bra hull, fram till nu då hon har mycket foderinpacningar ( efter jag börjat stödfodra) samt går hon väldigt konstigt med bakbenen lite vinglig till och från.. Sen tycker jag hennes ögon ser lite "tomma" ut inte samma gnista längre..

Vad hade ni gjort?? När är det dags att säga farväl??

Sv: jobbiga beslut =(

Jag hade börjat med att prata med veterinären angående vinglandet.
Annars så tror jag du vet när det är dags bäst själv.

Sv: jobbiga beslut =(

Bara du kan veta när det är dags för din häst att galoppera vidare till dom gröna ängarna.

Min häst var 23 förra året..hade svårt med hullet varje vinter och var så stel i lederna att han var halt på alla fyra, ändå var han världens lyckligaste häst, han bockade och brallade i hagen som en unghäst. Men vintrarna var jobbiga, när det var kallt å jävligt så fick han mer ont i benen. Så förra våren tog jag beslutet att jag ville att han skulle få somna INNAN han tappade gnistan eller skadade sig så att det vart akutavlivning. Så han fick en sista sommar förra året där han fick gå på grönbete och njuta av livet, sen när hösten kom så fick han galoppera vidare till dom gröna ängarna. Det var det värsta beslutet jag nånsin tagit och den absolut värsta dagen i hela mitt liv, 10 månader senare och det gör fortfarande ont av saknad. :( MEN jag ångrar inte beslut en sekund, även om det var värsta dagen nånsin så var det samtidigt en lättnad, nu visste jag med säkerhet att han inte hade ont och aldrig mer behövde lida..

Djuren kan inte bestämma själva, vi tar på oss ansvaret när vi skaffar dom att göra det som är rätt för dom, vi ska handla för deras bästa hela tiden..aldrig för oss själva. Många tyckte jag var dum som tog bort en så pigg och glad häst, men jag tycker det är värre med folk som itne inser hur sjuka deras djur är och nästan låter dom gå och självdö hemma. :(

Vet alltså vad du går igenom, men gör det som känns rätt i hjärtat :) Massa kramar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 894
Senast: enough
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 453
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 811
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka