Jobbig ponny?!

M

Miss_me

Är ägare till en b-ponny hingst som jag köpte i våras, 3år och har väl kommit underfund med tjeje som man säger så.
Saken är att han blivit extremt jobbig vid hantering, bits och VÄGRAR att stå stilla, kickar när man ska kratsa hovarna bak, sen vid tömkörning ock så är han super snäll.
Lika så när man tar ut/in ur hagen, han går på som en bulldoozer och något annat än kedjegrimskaft är otänkbart.

HAn är inte alltid så hemsk kanske, ibland är han välrdens gosigaste ponny..som man kan sitta i boxen hos och gosa utan problem,men sen andra dagar..så är han tuggmaskin.

Han sparas som hingstämne och har potencial till att bli godkänd och därför vill jag inte kastrera...inte än iallafall.

Men vad gör man??..säger man till honom så är det precis som om det går in i ena örat och ut i det andra!

//Milena

Sv: Jobbig ponny?!

det låter som om du försöker lära honom att förstå ord? :smirk:
han kan ju inte t.ex fatta vad du menar om du säger " Nej nu går du för fort , sakta ner lite va " , inte säker på vad du menade men det där sista med " det man säger till han åker in genomn ena örat ut genom andra örat " låter som om det handlar om en tonårskille elr nåt. Men till Saken . ;) låter ju som ett ganska vanligt hingstbeteende men om han bits är det nog bara att kköra med " bit-tillbaka" metoden .. :p ;) och samma sak när han kickar..
du får ju vara hård mot honom !
kastrera inte , om han nu kan bli godkänd är det väldigt synd , han verkar vara lugn att jobbba med annars?
vad ska du ha han till ?

Njä..riktigt så menar jag ju inte,men du fattar..när man säger ifråns å bryr han sig inte nämvärt.
Han är super trevlig förövrigt,men det känns hopplöst att konstant behöva säga till honom så mycket...han borde ju ge sig någongång tycker man..eller?

Han ska ridas och tävlas av dottern i huset är det tänkt,men ska köras in nu.

jag tycker det verkar som om han är inne i den perioden då han ska testa dig. jag tycker inte du ska ge igen med samma mynt (när han biter dig så biter du tillbaka) jag har aldrig varit för den metoden. Men jag tycker du ska säga ifrån ordenligt, först utan att behöva ta till våld. kanske en hingstkompis att bråka av sig med. Det hade vi till vårat varmblod. Han är hingst och när han var liten lekte han av sig på oss. För honom var det ju bara lek men det är inte så kul att ha en hingst på sig. Så vi skaffade en lek kompis. Våra kompisar hade en hingst i samma ålder och vi lät dom gå ihop. Han var hur snäll som helst efter det. Bråkade ingenting med oss.

Om du har möjlighet med detta så gör det för vi fick en underbart gosig hingst tillbaka:)
(han var hade kompis mellan 1-3 år)
kram

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Träning Hejsan, jag är en 11-årig tjej som rider på en ridskola ute i Norrtälje. Doch får jag komma och rida min älskling i princip när som...
Svar
6
· Visningar
1 318
Senast: TaylorSwift
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?