Jobbig arbetssituation

Hur känsliga är foster för ljud? De ligger ju inne i magen i vatten. Hur mycket hör man när man är under vatten liksom?
Jag har alltid varit skeptisk till att man ska prata med bebisen och att den känner igen mamma och pappans röst när den föds sen? Det borde ju enbart vara ett konstigt mummel som hörs. O_o

Jag menar inte att bagatellisera nu. Absolut inte!
Men vibrationerna och tunga luft skulle jag vara försiktig med i jobbet. Tycker du ändå gjorde rätt som tog det, du kan ju må prima långt in i graviditeten och det känns onödigt att tacka nej om du behöver jobbet.

http://ki.se/nyheter/bullerexponering-av-gravida-okar-risk-for-horselskada-hos-barn

Med väl skärpta och balanserade knivar kan varvet sänkas en bra bit under maxvarv och reducera ljudet rätt radikalt. Dessutom lär du spara bränsle åt arbetsgivaren.
Den sänkta avverkningstakten med måttligt lägre fart tar du igen på bättre körteknik vid lite lägre fart.
Dessutom så är nyare proffsåkgräsklippare betydligt bättre på många sätt vad gäller vibrationer. Bra stol skall ni ha i vilket fall!
Men underhållet på gräsklipparen, är mitt huvudtips. När jag körde heltid sänkte det förbrukningen från 24 l till 18 l i snitt med bibehållen insatstid för rundorna vi körde. Dessutom var man betydligt mindre trött när dagen var slut.

Hur känsliga är foster för ljud? De ligger ju inne i magen i vatten. Hur mycket hör man när man är under vatten liksom?
Jag har alltid varit skeptisk till att man ska prata med bebisen och att den känner igen mamma och pappans röst när den föds sen? Det borde ju enbart vara ett konstigt mummel som hörs. O_o
Vatten leder ljud betydligt bättre än luft! Det är därför, när man dyker, det är omöjligt att avgöra vilket håll ett ljud kommer från, då det når trumhinnorna lika snabbt. Det som ev kan göra ljud utifrån till ett mummel är isåfall livmoderväggen, buken, etc Men själva fostervattnet leder ljudet alldeles utmärkt. Bättre än ute i luften.

Jag är säsongare i trädgårdsbranchen och har under tiden lyckats producera två pojkar.
Det som vibrerar är värre än det som låter enligt mina grabbar så trimmer/röjsåg och åkgräsklippare fick jag undvika men häcksax och "handjagare" funkade.
En bra arbetsledare och snälla kollegor som står ut med att byta arbetsuppgifter när man inte orkar är guld värda och du verkar ju ha fått en bra start :)

Ja precis så tänker jag med. Jag antar att jag främst kommer gå runt med handjagare och utöver det kommer det bli en del sophantering (plock av skräp och tömning av "hundlatriner" och soptunnor) och säkert lite småfix på lekplatser och badplatser. Allt rörande växter ligger på en annan tjänst så där har jag tidigare bara varit med och hjälpt till vid typ trädbeskärning och lite rabattrensing.

Jag hoppas att kroppen inte kommer strejka för det är inga snälla plana ytor vi klipper med handjagare... Och sopsäckarna kan bli äckligt tunga mitt i sommaren på en riktigt stor och populär rastplats som ingår i vårt arbetsområde. Men kroppsligt så känner jag iaf av om det skulle bli problem :)

Jag har jättegoa kollegor så jag tror att det kommer fungera bra :) Skönt att höra att det fungerat bra för andra i samma yrke :up:

Saken är den också att jag officiellt egentligen inte vet vilka arbetsuppgifter jag kommer få än då jag bara hört det från mina gamla arbetskamrater och inte från AG. Däremot vet jag ju vad jag gjorde förra året och vissa av de arbetsmomenten skulle jag troligtvis klara av ett tag iaf. Sen hänger det mycket på hur kroppen klarar graviditeten också.
I och för sig går det väl att anpassa lite också. Om arbetsgivaren är mån att ha dig kvar kan de se till att du t ex får göra de mindre fysiskt ansträngande uppgifterna osv.

• Gilla
Reactions: ptr
Med väl skärpta och balanserade knivar kan varvet sänkas en bra bit under maxvarv och reducera ljudet rätt radikalt. Dessutom lär du spara bränsle åt arbetsgivaren.
Den sänkta avverkningstakten med måttligt lägre fart tar du igen på bättre körteknik vid lite lägre fart.
Dessutom så är nyare proffsåkgräsklippare betydligt bättre på många sätt vad gäller vibrationer. Bra stol skall ni ha i vilket fall!
Men underhållet på gräsklipparen, är mitt huvudtips. När jag körde heltid sänkte det förbrukningen från 24 l till 18 l i snitt med bibehållen insatstid för rundorna vi körde. Dessutom var man betydligt mindre trött när dagen var slut.

Tyvärr har inte AG råd med att byta ut åkklipparna och underhållet på dem är riktigt bra MEN gräsmattorna är under all kritik och de kollegor som körde åkklipparna ifjol gnällde allihop på att det skakade. Ok, några av de kollegorna är inte av den allra lugnaste sorten heller :angel:

Skulle tro det!
Kör saktare hinn med mer. Det och underhållet är det som gör mest.
Sen kan även gräsmattorna må bra av lite underhåll. Lite dräneringsgrus där det vill skumpa som mest.
Dvs göra lite här och där så gott det går för en förbättrad arbetsmiljö. Det måhända räcker inte hela vägen men förbättrar för alla.

Körde ryggburen lövblås idag och blåste grus efter vinterns sandning. Det var ingen jättehit. Jag kunde inte spänna bärremmen över nedre delen av magen och då försvinner ju hela idén med bärrem. Vet inte om det var belastningen, den väger ca 10 kg, eller vibrationerna som gjorde att det började ömma i livmodern efter att jag blåst ett tag. Fick ta pauser flera gånger.

@Kallebus Körde du trimmer el. lövblås el. dyl. någon gång under dina graviditeter eller avstod du det direkt? Funderar på hur vettigt det är att hänga på sig en vibrerande ryggsäck i vecka 14....

Körde ryggburen lövblås idag och blåste grus efter vinterns sandning. Det var ingen jättehit. Jag kunde inte spänna bärremmen över nedre delen av magen och då försvinner ju hela idén med bärrem. Vet inte om det var belastningen, den väger ca 10 kg, eller vibrationerna som gjorde att det började ömma i livmodern efter att jag blåst ett tag. Fick ta pauser flera gånger.

@Kallebus Körde du trimmer el. lövblås el. dyl. någon gång under dina graviditeter eller avstod du det direkt? Funderar på hur vettigt det är att hänga på sig en vibrerande ryggsäck i vecka 14....
Nu har jag inte själv varit gravid, men jag har chefat över flera gravida kvinnor i trädgårdsbranschen.
För det första, har du och din AG läst AFSen om Graviditet och Amning? Annars finns den på Arbetsmiljöverket.

Jag har haft tjejer som jobbat till i stort sett inpå förlossningen och huggt i väldigt mycket (typ grävt grav i åttonde månaden) till de som knappt klarade att ta en vattenkanna i fjärde månaden utan att få ont. Allt är så individuellt.
Bara att få fram arbetskläder till en gravid kvinna är lögn i helvetet.. vi fick leta fram några gamla hängslebyxor i storlek megastor som funkade okej.
Det "mina" tjejer gjorde i slutet av graviditeten var mycket vattning (med slang från dunk) och enkla handarbeten som räfsning. De körde inte maskiner efter v 20 i nån större utsträckning pga buller (står i AFSen).
Det var inga större problem för dem att få graviditetspenning de sista två månaderna, men se till att intygen är korrekt ifyllda.

Nu har jag inte själv varit gravid, men jag har chefat över flera gravida kvinnor i trädgårdsbranschen.
För det första, har du och din AG läst AFSen om Graviditet och Amning? Annars finns den på Arbetsmiljöverket.

Jag har haft tjejer som jobbat till i stort sett inpå förlossningen och huggt i väldigt mycket (typ grävt grav i åttonde månaden) till de som knappt klarade att ta en vattenkanna i fjärde månaden utan att få ont. Allt är så individuellt.
Bara att få fram arbetskläder till en gravid kvinna är lögn i helvetet.. vi fick leta fram några gamla hängslebyxor i storlek megastor som funkade okej.
Det "mina" tjejer gjorde i slutet av graviditeten var mycket vattning (med slang från dunk) och enkla handarbeten som räfsning. De körde inte maskiner efter v 20 i nån större utsträckning pga buller (står i AFSen).
Det var inga större problem för dem att få graviditetspenning de sista två månaderna, men se till att intygen är korrekt ifyllda.

Tack för ett mycket vettigt svar! :) Saken är den att jag har läst igenom allt men det verkar som att chefen inte har en aning om hur det bör gå till. Han frågade om jag trodde att jag kunde börja på tjänsten som innebär ensamarbete med åkklippare, handjagare och trimmer och detta kommer bli högaktuellt när jag är någonstans i vecka 22... Jag svarade att jag inte kunde åka själv då jag inte sätter mig på åkklipparen men kan tänka mig att agera chaufför och köra handjagare.

Vad jag har förstått av Arbetsmiljöverket ska arbetsgivaren göra en riskbedömning direkt de fått reda på att en arbetstagare är gravid men har också förstått att det tummas en hel del på det där.

Jag har ungefär samma arbetsuppgifter som dig men med lite mer beskärning men mest stordrift åt kommun.
Våra små trimmrar kunde jag köra ett tag men den stora röjsågen fick jag lägga väldigt tidigt.
Ryggblåsarna är mord för min axel så dom undvek jag helt under graviditeterna men känner du att du blir påverkad så sluta med dom direkt. Jag drar runt på ryggblåsarna en hel del nu och dom tar även på en ickegravid kropp. Det blir tuffare med tiden och ju fortare du lär dig vad kroppen går med på under hormonernas påverkan ju lättare kommer du att få det.

Jag har ungefär samma arbetsuppgifter som dig men med lite mer beskärning men mest stordrift åt kommun.
Våra små trimmrar kunde jag köra ett tag men den stora röjsågen fick jag lägga väldigt tidigt.
Ryggblåsarna är mord för min axel så dom undvek jag helt under graviditeterna men känner du att du blir påverkad så sluta med dom direkt. Jag drar runt på ryggblåsarna en hel del nu och dom tar även på en ickegravid kropp. Det blir tuffare med tiden och ju fortare du lär dig vad kroppen går med på under hormonernas påverkan ju lättare kommer du att få det.

Jag avskyr egentligen lövblåsarna. Idag sade en manlig kollega nej till att gå med och blåsa grus på grund av ryggproblem (och att han avskyr dammet). Känns ju jättebra när de sätter en gravid på sådant arbete :crazy: Troligen skulle de bli helt tokiga om jag skulle komma och säga att jag inte fixar blåsen... Sa till arbetsledaren idag att jag verkligen inte vill sätta honom i klistret men för att han skulle få förståelse för vad jag snackade om så tipsade jag om att läsa AFS:en. Han svarade att jag skulle läsa den, vilket han borde fattat vid det här laget att jag gjort. Själv var han inte ett dugg intresserad av att läsa den :confused:

Jag avskyr egentligen lövblåsarna. Idag sade en manlig kollega nej till att gå med och blåsa grus på grund av ryggproblem (och att han avskyr dammet). Känns ju jättebra när de sätter en gravid på sådant arbete :crazy: Troligen skulle de bli helt tokiga om jag skulle komma och säga att jag inte fixar blåsen... Sa till arbetsledaren idag att jag verkligen inte vill sätta honom i klistret men för att han skulle få förståelse för vad jag snackade om så tipsade jag om att läsa AFS:en. Han svarade att jag skulle läsa den, vilket han borde fattat vid det här laget att jag gjort. Själv var han inte ett dugg intresserad av att läsa den :confused:
Svår sits. Har du någon chef över honom som du kan vända dig till?

Annars tipsar jag om facket.

Och varför i hela världen tar ni inte in en sopmaskin för gruset!? Låter snålt.

Svår sits. Har du någon chef över honom som du kan vända dig till?

Annars tipsar jag om facket.

Och varför i hela världen tar ni inte in en sopmaskin för gruset!? Låter snålt.

Det finns en chef över arbetsledaren men om arbetsledaren åtminstone lyssnar på vad man säger så är chefen helt apatisk i typ allt. Där händer det inte mycket.

Vi har en hjullastare med sop, en traktor med sopmaskin och en lastbil med sopmaskin. Problemet är att de kommer inte åt vid refuger och stolpar. Där det skjutits ut stora grushögar på gräsmattorna som finklipps går det inte heller att köra sopmaskiner tyvärr.

Får jag inget gehör om/när det börjar bli jobbigt att utföra vissa uppgifter så får jag nog höra av mig till företagshälsovården så får de gå in med sin kunskap i frågan och hjälpa mig isåfall.

Dammet är skadligt i sig, för alla. Kiseldamm är inte att leka med. Ska de sopas så ska det vattnas först.

Dammet är skadligt i sig, för alla. Kiseldamm är inte att leka med. Ska de sopas så ska det vattnas först.

Jag tror de har vatten med när de sopar med maskinerna men för oss stackare som ska stå och blåsa skiten med lövblås innan det sopas upp är det värre för.

Blåsarna är både himmel och helvete!
Kraftfulla och effektiva och dessutom förbaskat kul att jobba med när man har bra teknik. Fullständigt ovärderliga för inte fasen hade man velat sopa allt det man tar med blåsen för hand.
Nackdelen är att dom blir väldigt tunga efter några timmar, väsnas, vibrerar och skitig blir man.

Börja med att ta ett snack med föratagshälsovården redan nu så att dom är införstådda med problematiken och kan hjälpa dig innan det blir ännu större problem.
Prata även med ert skyddsombud. Det här är en arbetsmiljöfråga och ska tas på största allvar.
Facket är instansen efter det.

• Gilla
Blåsarna är både himmel och helvete!
Kraftfulla och effektiva och dessutom förbaskat kul att jobba med när man har bra teknik. Fullständigt ovärderliga för inte fasen hade man velat sopa allt det man tar med blåsen för hand.
Nackdelen är att dom blir väldigt tunga efter några timmar, väsnas, vibrerar och skitig blir man.

Börja med att ta ett snack med föratagshälsovården redan nu så att dom är införstådda med problematiken och kan hjälpa dig innan det blir ännu större problem.
Prata även med ert skyddsombud. Det här är en arbetsmiljöfråga och ska tas på största allvar.
Facket är instansen efter det.

Håller med att blåsarna är effektiva. Det jag stör mig lite på är att vi som blåser ska göra det lätt för de som sopar att ta upp så de slipper åka flera gånger... I min värld är det bättre att de som sitter i en maskin kör lite extra istället för att de som blåser ska blåsa i några timmar extra för att lägga allt perfekt åt sopmaskinerna.

Jag sa till igår att jag inte klarade att gå med blåsen längre. Fick sjukskriva mig i fredags då jag inte tog mig ur sängen på grund av yrsel kombinerat med kräkningar. När jag pratade med barnmorskan igår trodde hon att det kunde berott på överansträngning.

Jag har fått i uppdrag att ta hand om papperskorgarna och plocka skräp, vilket fungerar bra än iaf :)

• Gilla

Jag menar inte att bagatellisera nu. Absolut inte!
Men vibrationerna och tunga luft skulle jag vara försiktig med i jobbet. Tycker du ändå gjorde rätt som tog det, du kan ju må prima långt in i graviditeten och det känns onödigt att tacka nej om du behöver jobbet.
Uppenbarligen har du aldrig varit höggravid på en rockkonsert.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka