Jobbig arbetssituation

Lakritsnapp

Trådstartare
Jag skäms för att jag på måndag kommer att börja på ett säsongsarbete som inte alls lämpar sig för gravida. Varken arbetsledaren eller chefen vet om graviditeten då jag helst vill tala om det öga mot öga och eftersom jag jobbade där förra säsongen har all kontakt hittills skett via telefon.

Det jag ska arbeta med är gräsklippning (åkbar=helkroppsvibrationer, handjagare i branta slänter=fysiskt ansträngande) och grästrimning=fysiskt ansträngande samt att allt innebär höga ljudnivåer. Tunga lyft tillkommer också i många arbetsmoment.

Skäms för att jag "tar" den typen av jobb när jag är gravid och antagligen inte kommer kunna jobba som det är tänkt. Dessutom är jag jättenervös över att berätta för AG :nailbiting: Tyvärr måste jag ha pengar och jag är inte berättigad A-kassa då jag har någon enstaka kurs kvar på min utbildning som egentligen borde vara färdig.

AG är dessutom nästintill beroende av min körkortsbehörighet så att hitta en ersättare är inte lätt.

Jag söker andra jobb också men har inte fått napp :(

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men om någon kan lugna mig en smula eller komma med tips så är det tacksamt :)

Sorry för långt inlägg...

Jag skäms för att jag på måndag kommer att börja på ett säsongsarbete som inte alls lämpar sig för gravida. Varken arbetsledaren eller chefen vet om graviditeten då jag helst vill tala om det öga mot öga och eftersom jag jobbade där förra säsongen har all kontakt hittills skett via telefon.

Det jag ska arbeta med är gräsklippning (åkbar=helkroppsvibrationer, handjagare i branta slänter=fysiskt ansträngande) och grästrimning=fysiskt ansträngande samt att allt innebär höga ljudnivåer. Tunga lyft tillkommer också i många arbetsmoment.

Skäms för att jag "tar" den typen av jobb när jag är gravid och antagligen inte kommer kunna jobba som det är tänkt. Dessutom är jag jättenervös över att berätta för AG :nailbiting: Tyvärr måste jag ha pengar och jag är inte berättigad A-kassa då jag har någon enstaka kurs kvar på min utbildning som egentligen borde vara färdig.

AG är dessutom nästintill beroende av min körkortsbehörighet så att hitta en ersättare är inte lätt.

Jag söker andra jobb också men har inte fått napp :(

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men om någon kan lugna mig en smula eller komma med tips så är det tacksamt :)

Sorry för långt inlägg...
Hur långt gången kommer du vara?

Förstår att du känner som du känner, även om jag inte tycker att man ska behöva känna så! Alla behöver vi ju en inkomst... Själv har jag och sambon precis börjat försöka få barn och så fick jag ett jobberbjudande som jag inte trodde att jag skulle få och som jag "måste" tacka ja till och även VILL ha och är glad över. Så nu sitter jag och hoppas att jag inte har blivit gravid för att det skulle kännas så dumt på nya jobbet, även om jag helst av allt i hela världen vill vara gravid och inte alls vill pausa försöken. Jag har ju tagit ut ångesten över det i förskott, så jag avundas inte alls det du måste känna just nu :down:

Varför säger du inte som det är till AG? Han lär ju märka det ganska snart och borde få chansen att hitta en ersättare.

Anledningen står i första inlägget. Men förtydligande: Jag vill säga det öga mot öga och börjar först på måndag. Har inte träffat dem personligen än.

Anledningen står i första inlägget. Men förtydligande: Jag vill säga det öga mot öga och börjar först på måndag. Har inte träffat dem personligen än.
Varför inte boka in ett möte innan du börjar? Ju tidigare man som AG får reda på det desto bättre eftersom de kommer hitta en ersättare, jag kan tycka att det är schysst att meddela sin AG när man vet så de får bästa möjliga förutsättningar för att rekrytera.

Varför inte boka in ett möte innan du börjar? Ju tidigare man som AG får reda på det desto bättre eftersom de kommer hitta en ersättare, jag kan tycka att det är schysst att meddela sin AG när man vet så de får bästa möjliga förutsättningar för att rekrytera.

Därför att jag fick samtalet denna veckan från AG att jag skulle jobba, precis före jag var in på ul och fick bekräftat att fostret levde. Då tänkte jag att jag lika gärna kan vänta 3-4 arbetsdagar till att berätta. Hade tiden mellan infon om jobbet tills det att jag börjat varit längre hade jag definitivt bokat möte tidigare.

Saken är den också att jag officiellt egentligen inte vet vilka arbetsuppgifter jag kommer få än då jag bara hört det från mina gamla arbetskamrater och inte från AG. Däremot vet jag ju vad jag gjorde förra året och vissa av de arbetsmomenten skulle jag troligtvis klara av ett tag iaf. Sen hänger det mycket på hur kroppen klarar graviditeten också.

Chilla o avvakta. Du kanske mår jättebra och kan jobba länge. Är du tränad för jobbet så låter de ju inte såå farligt med lyften. Får du ont får du ju ta de då :).

Saken är den också att jag officiellt egentligen inte vet vilka arbetsuppgifter jag kommer få än då jag bara hört det från mina gamla arbetskamrater och inte från AG. Däremot vet jag ju vad jag gjorde förra året och vissa av de arbetsmomenten skulle jag troligtvis klara av ett tag iaf. Sen hänger det mycket på hur kroppen klarar graviditeten också.
Jag hade tagit bekymret när det kommer. Jag vet inte hur ljud påverkar när man kommit längre i graviditeten. Minns att jag yänkte på det när jag klippte hästar med en tjutande gammal maskin. Men det kan du ju fråga bm om.
I övrigt vet du ju inte vad som kommer hända än. Du kan må jättebra eller dåligt och bli sjukskriven... Omöjligt att veta nu:)

Jag hade tagit bekymret när det kommer. Jag vet inte hur ljud påverkar när man kommit längre i graviditeten. Minns att jag yänkte på det när jag klippte hästar med en tjutande gammal maskin. Men det kan du ju fråga bm om.
I övrigt vet du ju inte vad som kommer hända än. Du kan må jättebra eller dåligt och bli sjukskriven... Omöjligt att veta nu:)

Det är faktiskt ljudet och helkroppsvibrationerna som jag är mest orolig för. Det har gjorts en studie om hörselskador på foster och den visade att det är hyfsat stor risk när mamman arbetar i miljöer som kräver hörselskydd. Jag var även i kontakt med en av de som gjorde studien och frågade vad hon trodde om den typen av maskiner som jag kommer köra och hon avrådde starkt. Det var dessutom hon som varnade för helkroppsvibrationer på åkbar gräsklippare och då insåg jag att ena arbetskollegan ifjol gnällde över att han skulle behöva njurbälte när han körde den....

Det är faktiskt ljudet och helkroppsvibrationerna som jag är mest orolig för. Det har gjorts en studie om hörselskador på foster och den visade att det är hyfsat stor risk när mamman arbetar i miljöer som kräver hörselskydd. Jag var även i kontakt med en av de som gjorde studien och frågade vad hon trodde om den typen av maskiner som jag kommer köra och hon avrådde starkt. Det var dessutom hon som varnade för helkroppsvibrationer på åkbar gräsklippare och då insåg jag att ena arbetskollegan ifjol gnällde över att han skulle behöva njurbälte när han körde den....
Ljudet är ju svårt att själv sätta gränser på- lyft och dyl är ju lätt att själv känna sig för.
Men finns det någon rekommendation om när det börjar påverka fostret?

Ljudet är ju svårt att själv sätta gränser på- lyft och dyl är ju lätt att själv känna sig för.
Men finns det någon rekommendation om när det börjar påverka fostret?

Efter att ha läst runt mycket har jag dragit slutsatsen att fostrets hörsel sägs vara färdigutvecklad i vecka 26 men troligtvis påverkas det av ljud flera veckor tidigare. Någonstans läste jag något om vecka 20.

• Gilla
Reactions: Ray
Hörselstudien är omfattande och gjord under minst 20 års tid men gavs ut ganska nyligen så varken sjukvården eller Arbetsmiljöverket har hunnit uppdatera sig till den grad att de håller med studien helt och hållet. De har istället andra risker med högt ljud som stress och högt blodtryck hos mamman t.ex.

En liten uppdatering. Jag åkte extra tidigt till jobbet imorse för att prata med arbetsledaren innan alla andra ramlade in. Han tog det jättebra och tyckte det var kul och vi pratade lite om barn och graviditeter överlag (han har tre barn själv) :D Angående arbetsuppgifterna så ställer det till det en del men jag kom med ett förslag på en tillfällig lösning på det största problemet och det lät som att det kanske kunde bli ett alternativ om han inte får in någon annan på just den tjänsten (en tjänst som eg. inte var menad till mig från början).

När jag framförde min oro kring ljudnivå och helkroppsvibrationer så sa han bara jaja det där löser vi på något sätt. Så underbart att ha en störtskön arbetsledare :love: Chefen var det inte heller några större problem även om han är snustorr ;)

Men nu är det framfört och det känns riktigt bra än så länge. Får se hur det blir till sommaren att gå runt med gravidmage i branta slänter med en handjagare :p Kommuninvånarna kan kanske få sig lite extra underhållning :D

Jag är säsongare i trädgårdsbranchen och har under tiden lyckats producera två pojkar.
Det som vibrerar är värre än det som låter enligt mina grabbar så trimmer/röjsåg och åkgräsklippare fick jag undvika men häcksax och "handjagare" funkade.
En bra arbetsledare och snälla kollegor som står ut med att byta arbetsuppgifter när man inte orkar är guld värda och du verkar ju ha fått en bra start :)

Hur känsliga är foster för ljud? De ligger ju inne i magen i vatten. Hur mycket hör man när man är under vatten liksom?
Jag har alltid varit skeptisk till att man ska prata med bebisen och att den känner igen mamma och pappans röst när den föds sen? Det borde ju enbart vara ett konstigt mummel som hörs. O_o

Jag menar inte att bagatellisera nu. Absolut inte!
Men vibrationerna och tunga luft skulle jag vara försiktig med i jobbet. Tycker du ändå gjorde rätt som tog det, du kan ju må prima långt in i graviditeten och det känns onödigt att tacka nej om du behöver jobbet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka