Jag köra lastbil och har gjort det sen 6 år tillbaka (bilden nedan är från när vi var på Volvo och provkörde nya Volvo-lastbilar).
Måste säga att tajmingen på den här tråden är väldigt passande, då jag precis avslutat en telefon intervju om ämnet.
Nu ska vi se om jag kan svara på dina frågor.
Vad jobbar du med och vad tycker du om det?
Jag är yrkeschaufför och kör långtradare (dvs lastbil med släp) och jag kan lätt säga att det är det bästa jobb jag någonsin haft, utan tvekan. Jag har jobbat på flertalet andra jobb tidigare, men även om de varit bra jobb finns det inget, som ur min syn slår detta jobb för mig.
Det är frihet under ansvar att köra lastbil, jag har själv växt som person och fått ett bättre självförtroende osv.
Visst det kan vara både tungt och tufft mellan varven, men samtidigt så har det varit så på alla jobb jag haft, det måste gå lite ner för att kunna gå upp igen osv.
Om det är något mer specifikt du undrar över, bara fråga på.
Hur ser lönerna ut?
Lönerna är helt okej och varierar lite beroende på åkare och vad för slags körningar man har, använder sig dessutom åkeriet av kollektivavtalen så ligger ingångslönen för en ny chaufför (men ingen erfarenhet) på 26 840kr/månaden eller 154,25kr/timmen och uppe på det premiekompensation 2kr/timmen, när man sedan jobbat 4 år i branschen såsom förare blir månadslönen 27 058kr/månaden eller 155,51kr/timmen och premiekompensation 4kr/timmen.
De löner jag radade upp här är enbart vad kollektivavtalet säger, det finns åkare som använder sig av högre löner, kollektivavtalet riktar sig mest som en minimum lön att luta sig mot, men det är långt ifrån alla åkerier som använder sig av kollektivavtalet, därför är det viktigt att kolla upp innan man börjar vad som gäller. Gärna gå med i facket och a-kassan för att få hjälp om man skulle mot all förmodan hamna i en tvist med arbetsgivaren. De kan hjälpa till med råd och hjälp hur man ska gå vidare osv.
De flesta åkerier är seriösa, men det finns tyvärr de som är oseriösa och oftast följer inte de oseriösa kollektivavtalet. Kan även va bra att kolla upp eventuell arbetsgivare på t ex allabolag eller liknande sida, för att få en överblick hur det ser ut.
Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag har en viss möjlighet att övningsköra privat, beroende på hur krångligt det är med tillstånd osv för handledare (har ingen koll på vad som gäller).
När jag tog CE betalade jag under 10 000kr sammanlagt, då läste jag en komvux utbildning för yrkesförare till lastbil. Det jag betalade var kursmaterialet, samt alla uppkörningar/teori. I den utbildningen ingick allt, körkortet, YKB, ADR, truckkort.
Innan jag ens började utbildningen var jag tvungen att ansöka om lämpet hos transportstyrelsen, för att ens få det, var jag tvungen att göra en läkarundersökning, samt synundersökning. Nästan samma procedur som när man ansöker om lämpet till B-kortet, enda skillnaden är att det krävs en läkarundersökning.
Skulle man ta körkortet privat kan det kosta allt mellan 20 000kr till 100 000kr, det är dyrt att ta det privat.
Idag finns många olika vägar att gå, många väljer yrkesförarutbildningar som oftast sträcker sig över 40 veckor. Numera finns det även åkerier (den seriösa varianten) som sponsrar med hela utbildningen mot att man jobbar kvar där i minst x antal år.
Finns även åkerier som betalar YKB utbildningen mot samma premisser om man har körkortet.
Det beror helt på vad det finns för möjligheter i din omgivning.
Som jag förstått det så är det ju brist på förare, och det är ett yrke där behov finns i hela landet.
Ja, det är brist på förare i hela Sverige så jobb finns det.
I början kan det vara svårt att få tag i jobb, då åkarna helst vill ha folk med erfarenhet. Jag började min karriär som sommarjobbare och senare timanställd och nu tillsvidareanställd.
Det som är så bra med lastbilsjobbet är att det finns så mycket olika körningar allt från distribution, timmerbil, flisbil, anläggningsbil, sopbil, fjärr, spetsbyte osv.
Summan av kardemumman för min del, det är ett jobb där jag växt som person. Jag kör distribution och älskar kundkontakten och alla nya människor jag möter under dagarna, även om jag kör samma runda dag ut och dag in är den aldrig sig lik, varje dag är unik.
Jag gillar att se hur årstiderna skiftar, att få vara ute i fint väder osv. Det är en frihet även om den kommer under ansvar. Jag gillar även hur jag varje dag lär mig något nytt, jag älskar själv att lära mig nya saker så för mig är det en guldgruva, speciellt då jag älskar mitt jobb och känner mig stolt för det jag gör.