Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Groomer

Trådstartare
Ja tråden handlar precis om det rubriken säger.

Är 26 år och har under flera månader sökt jobb utan resultat och har börjat tröttna rejält. Har fast jobb på en snabbmatsrestaurang så jag klagar inte för ett jobb är ett jobb men det är så otroligt tråkigt och det finns inga möjligheter för utveckling eller löneförhöjning eller annat som kan locka. Vill inte växa fast där utan känner mer och mer att jag måste bort!

Eftersom jobbletandet går trögt har jag börjat kika och drömma lite utanför ramarna och en sak som lockar är att ta ett jobb som hästskötare/ dressyrlärling under en period.
Finns det ens såna vita jobb man kan klara sig på? Jag vet att lönen är låg och man får slita mycket men jag vill göra något annat innan mossan växer sig för tät på mig.
Branschen är ju unken men vad tror ni? Är det ens några som anställer en, i den här branschen, gammal person?

Jobbar/ hjälper till sen 9 år tillbaka som hästskötare i ett dressyrstall och älskar det! Att få vara den närmast hästarna, få serva och se till att allt är tipptopp, se och höra massor och lära mig lika mycket till. Att mocka, sopa och slita är inget problem, har just nu 5-9 hästar exl min egen att ta hand om utöver jobbet.
Gör allt från vardagsskötsel till tävlingsgrooming just nu (knoppar supersnyggt på 15-20 min oavsett häst) och har erfarenhet av dräktiga ston, föl och hingstar.
Har även hjälpt till med inridning av ca 40-50 (!) unghästar och ponnier så jag har erfarenhet av jobbet och vet vad det innebär.

Vad tror ni? Skulle ni våga chansa om ni var en fossil som jag?
Är mest ute efter att jobba med något som får mig att må bra, le och klara mig på, drömmarna om att bli miljonär är redan undanskyfflade i ett hörn. Har möjlighet att ta tjänstledigt som det ser ut just nu så skulle det skita sig kan jag alltid gå tillbaka till mitt dötrista hamburgerstekande.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Har inga konkreta tips, men herregud människa - inte är du varken gammal eller en fossil O_o
De borde väl rimligtvis välja någon med erfarenhet framför någon ung och oerfaren?

(cambodia - också 26 år och inte känner sig som en fossil)
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Tycker jag absolut du skall göra, kan inte föreställa mig något tråkigare jobb än det du har nu så förstår gott att du är trött på det.

Hästskötarjobb är inte bra betalda, även om de är vita, men det är viktigare att göra något man brinner för och som man känner är kul, som får en att växa och utvecklas.

Börja söka. :)
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Det finns de som sadlar om i 45, 50, 55-årsåldern utan att det är ett problem med annat än kanske studiemedel.

Jag känner en person som efter pensionen vid 63 år äntligen tog tag i sitt travintresse och började arbeta hos travtränare (iofs på ca halvtid) som både hästskötare och med träning av hästar. Hen är fortfarande aktiv där och karriärvalet är en sådär 5 år gammalt nu.

Att man betraktar sig som gammal och omöjligt att byta yrke vid 26 års ålder är tokigt. Många är inte ens klara med sin skola och utbildning vid 26 idag och har inte ens provat sitt första riktiga heltidsjobb.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Ja McDonalds tar väl ingen över 20... Då är man fossil.. Jobbig ju äldre man blir för då kräver man ju lite bättre lön.

Modellbranchen ska vi inte ens tala om. Men hästbranchen! Trodde du skulle ligga runt 60 + när jag läste din rubrik. Och så är du 26 år om du nu inte skrivit fel förståss. Verklighetsförankrat? Svar nej.

Du kan vara 115 år och jobba med hästar bara du orkar.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Men jisses!!! Lägg på 18 år så har du min ålder. Jag är (trots lång högskoleutbildning som normalt ger betydligt bättre lön) i funderingarna att jobba som hästskötare i några år framöver. Jag har totalt ruttnat på kontorsjobb och vill testa annat. Så gammal vid 26... skulle inte tro det ;)

Man ska göra det man trivs med. Om det betyder att man vill stiga i karriären och få hög lön eller om man vill skita ner sig och slita hund i ett stall har mindre betydelse. Huvudsaken är att man trivs med livet! Jag har gått igenom några jobb i mitt liv och kommit fram till att trivseln på jobbet i slutändan har större betydelse för välmåendet än höga löner som sätts in på kontot. Tro mig! Been there done that!

Slutsats: Klart att du ska försöka (givetvis till avtalsenlig vit lön)! Har du inte testat så kommer du bara att ångra dig! Lycka till!!!
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Haha, nej gammal är jag ju inte i verkliga livet men inom hästskötarbranschen tycker jag att jag ligger högt upp i åldern. Känns som om majoriteten jag stöter på är nyutexaminerade studenter 18-23 år och det är deppigt :(
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Vilken härlig historia :)

Känns så jobbigt för i min ålder SKA man ha man, barn 1,2 eller 3, hus och allt ska vara klart och har man inte det vid den här åldern är det något fel på en. Så ja, det känns som om jag är för gammal för allt :(

Men jag vill ha ett jobb där jag kan säga vart jag jobbar utan att behöva skämmas. Säger aldrig vart jag jobbar om man inte frågar direkt, tar emot att säga "jag jobbar på Sibylla". Yey, vilken stolthet. :(
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

fast du...
jag tror väldigt många ställen vill ha ngn med din ålder och erfarenhet jmf med en nyexad hippolog som är 20... faktiskt.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Det verkar som om mina uppfattningar om hästsöktarbranschen är lite snedO_o Alla jag träffat på tävlingar (Msv B o upp) har varit mycket yngre och när vi pratat har jag fått uppfattningen om att det är en väldigt ung bransch och att jag är gammal och ingen vill ha äldre.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Tack för uppmuntran :)

Har ingen flashig högskoleutbildning så chansen att jag får ett pangjobb med kanonlön är ganska liten. Då vill jag hellre jobba med något jag gillar och som faktiskt kan ge mig inspiration och en push framåt och möjlighet till utveckling :D
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Åh, tror du det?! :) Då skulle jag bli så glad om det stämde, har även jobbat på ridskola i 10år som instruktör så om jag filar kan jag nog få till ett skapligt CV men det är så svårt att få till utan att låta som om man inte är den man är :meh:
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

jag inte bara tror det, jag är övertygad.

jag rekryterar massor i mitt jobb, dock inte hästjobb men det spelar ingen roll tänket är detsamma. Man tar mycket hellre ngn som har arbetat praktiskt och har en resume och är äldre, för ett jobb som innebär tex personal ansvar, än en helt nyexad student som gått PA programmet och "vet allt" rent teoretiskt.

har du bara dokumentation på din resume och referenser som är kopplade till denna så har du mkt bra på fötterna.

i övrigt är du purung ;)
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

:bump::bump:
Nu blev jag jätteglad! Har varit riktigt deppig de senaste månaderna och hatar verkligen mitt jobb, vill bortbortbortbort. Lite nervös blir man ju över att lämna en fast tjänst och hemmastan men jag måste våga ta det kliver annars är mitt liv bara blä!
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

KL på mig själv.

Finns det några som jobbat som hästskötare och haft egen häst med? Står på många annonser att egenhäst kan medtagas men vad innebär det? Ingår det som "löneförmån" eller är det som vanlig inackordering?
Ska självklart fråga 1000 frågor och lite till men kan alltid vara roligt att vete lite om hur det brukar gå till. :)
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

det viktigaste i sammanhanget blir ju som sagt din resume och dokumentation av resume och referenser. Som alltid när man söker jobb, och ffa om man tekniskt sett inte har en regelrätt utbildning så att säga. Se till att jobba på den resumen och understödj den på ett bra sätt med dokumentation och referens så tror jag som sagt att många skulle vara väldigt intresserade utifrån det du redovisar här.

häst medtages brukar vara en löneförmån. eller om man ´nu ska kalla det det, för givetvis brukar lönen då vara reglerad så att hästen innebär att lönen är lite lägre. man brukar få sköta och rida sin häst efter arbetstid givetvis .
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

När jag blev erbjuden hästjobb, efter att ha provjobbat på stället så var min lön gratis boende i eget hus på gården tillsammans med den andra hästskötaren. Gratis stallplats till egen häst (inkl allt, dvs strö, foder) träning för tränare ingick utan kostnad. utöver detta fick jag 5000 kr/månad (då skulle man köpa sin egen mat etc) Jag tycker dom villkoren faktiskt var helt OK. Rik på det blir man ju inte, men en erfarenhet rikare. Jag tackade dock nej.
 
Sv: Jobba som hästkötare på äldre dar?!

Det erbjudandet lät ju faktiskt helt okej, tänk om man kunde hitta något liknande. Svårt att veta bara genom annonser man måste ju nästan provjobba innan man kan läsa av situationen men det verkar ju vara standard om man kommer så långt i sorteringen. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp