Jobba hästen i form?

E

ezza

Jag har ridit ett antal år nu, mestadels på islänningar. Red mycket lektion på "vanliga" hästar när jag var yngre (nu är jag nästan 17). Men när jag för ett par år sedan blev medryttare, så fick jag tyvärr prioritera bort lektionerna av ekonomiska skäl. Jag känner att jag har tappat lite när jag har ridit själv, främst promenadridning.

Det jag börjat fundera på är det här med att rida hästen "i form". Jag känner mig lite efter som aldrig lärt mig. Känns som att det är på tiden nu. Men när behövs det egentligen? Islänningarna jag rider är inte särskilt skolade, utan går mest i skogen och liknande. Har försökt rida lite "dressyr" i paddock, men det slutar oftast med sura miner och lite bocksprång. De är inte vana att gå i paddock, så det är klart de föredrar skogen... Men vad anser ni, är det väldigt viktigt att jobba hästarna i form i mitt fall?

Jag är lite förvirrad nu, med tanke på att den ena hästen (7 år) fortfarande tränas för att tölta, och då är det ju en helt annan form man eftersträvar. Jag vet inte vad som är bäst, att lägga det åt sidan medans han fortfarande utbildas i tölt? Tacksam för svar.

Sv: Jobba hästen i form?

Du sa det själv, när man töltar är det en helt annat form (än den du menar som "i form" antar jag") som eftersträvas. Du har satt fingret på den springande punkten. Den korrekta formen är den korrekta arbetsställningen för det hästen gör just då!

Isisarna du rider behöver knappast tränas att gå svår dressyr, men däremot kan de behöva söka sig framåt nedåt med eftergift och aktiverade bakben. Att hitta var man själv är bra i handen så hästen vågar söka sig fram mot bettet är inte så lätt. Jag skulle se till att få hjälp med den biten.

Att hästen tränas till tölt motsäger inte att den kan jobba i annan form annan tid.

okej. Nej, jag menade inte att hästen skall jobbas "framåt nedåt" när han tölta - det är ju svårt att få ihop. Jag funderade mer på om han borde jobbas i form i övriga gångarter.

Men skulle det inte bli förvirrande för hästen, och störa töltträningen om man började försöka jobba honom i form (framåt nedåt) när han exempelvis travar?

Om jag nu skulle försöka jobba på den biten, vad kan jag själv göra för att förbättra? Jag förstår ju att det bästa är att ha en instruktör, men man måste ju kunna komma en bit på väg i rätt riktning själv också?

Jag känner mig helt lost vad gäller det här, så därför är det skönt att höra andras åsikter.

Jag skrev nog otydligt, självklart menade jag framåt-nedåt UTÖVER när han töltar :D

Om du inte har känslan i handen och har hästen mellan hjälperna så är det inget jag skulle ge mig på själv om hästen tränas till något speciellt just nu. Har du ingen duktigare kompis som kan hjälpa till lite? Det kan hjälpa mycket bara att ha någon bredvid man kan bolla med hur det känns/ser ut.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag vill ju inte riskera att förstöra något istället. Det är ju dumt att experimentera om man inte vet exakt när det blir rätt. Men jag tänkte mer på om jag skall försöka stärka baken/bakbenen på något sätt (exmpelvis om jag klättrar mycket). Skulle det ge något i så fall?

Har varit mycket diskussioner kring om man ska rida islänningar i form eller inte.
Beror mycket på vad man menar med att gå i form..
En häst kan ju gå på tygeln även utan att kröka på nacken, En hopphäst måste ju t ex vara mycket framför lod för att kunna vara uppmärksam och taxera hindret, men den måste ju ändå vara avslappnad och jämn i sidorna samtidigt som man har aktivitet i bakbenen och jag antar att det är det man strävar efter i tölten också.
I skritt trav och galopp borde man ju däremot kunna arbeta hästen mer framåt neråt för att få hästen att sträcka ut och arbeta mer med ryggen. Men fokusera inte för mycket vid nacken om du inte är van vid att rida hästar i form.
Är du noga med rakriktningen och tempot brukar det komma av sig själv.

Men om du rider mycket i skog och mark tror jag absolut INTE att det är någon fara för hästen att inte bli riden i rätt form. Då arbetar den mycket med "bakkärran" ändå och den hittar sin egen balans. Se bara till att hästen är rakriktad, annars bygger den lätt ojämna muskler.

okej, tack. Nu känner jag mig lite säkrare iallafall. Det verkar inte vara helt fel att rida som jag gör då. Men jag skall tänka på rakriktningen, tack för tipset!

Och om jag nu vill lära mig mer får jag väl ta en lektion så småningom, så att det blir rätt.

tack för att ni tog er tid.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka