Jobba extra vid studier

kolblakkur

Trådstartare
Jag funderar på att börja studera till hösten, men rent ekonomiskt klarar jag mig inte på endast CSN. Funderar därför på att arbeta vid sidan om, är dock orolig för att det kommer bli för tufft och att studierna därför blir lidande.

Ni som studerar på heltid, hur mycket arbetar ni extra vid sidan av (i timmar alternativt %)?
 
Sv: Jobba extra vid studier

Kan du inte försöka hitta ett extrajobb du kan plugga på i så fall? Jag har i perioder pluggat 50 % samtidigt som jag jobbat heltid, då har jag ett jobb där jag kan plugga på jobbet.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag har redan blivit erbjuden 25 timmar i månaden på ett jobb där jag kan studera lite. Men jag hade helst arbetat lite mer. Kommer söka jobb som personlig assistent och då brukar det inte vara okej att studera såvidare man inte arbetar natt.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Första halvan av min utbildning jobbade jag ca 18 timmar/månad på helgerna. Jobbade inom handeln och hade bara 100% OB så det blev en liten slant trots få timmar.

Jag slutade dock ändå jobba efter ett tag. För mig blev det stressigt att ha så många helger uppbokade på jobb. Dels för att jag ibland behövde helgerna till plugg men också för att jag så sällan hann vara ledig och liksom bara göra roliga saker.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag jobbade extra som just personlig assistent. Blev ca 10-15 timmar i veckan. Visst var det tufft och vissa perioder hade jag behövt prioritera annorlunda och planera bättre, men överlag funkade det bra. För min del var egentligen planering och disiplin större problem än tidsbrist. Jag hann för det mesta med allt ändå. Kuggade en kurs och så var det två som jag klarade med en hårsmån. Så det är ju inte så farligt. Kursen jag kuggade berodde till största del på privata problem, blev sjukskriven några veckor och lyckades inte ta igen allt.

Pluggade väldigt sällan på jobbet, men det var helt ok med personen jag jobbar med, så jag hade ofta med mig en bok som jag kunde läsa när hon ville vara själv en stund och det inte fanns annat att göra. Av mina fyra senaste arbeten inom omsorg har det bara varit ett som jag inte hade kunnat eller fått plugga på.

Jag har ju häst också, vilket var anledningen till att jag behövde mer pengar, och det tog ganska mycket tid i det stallet jag stod då. Räknade med 3-4 timmar om dagen. Så utöver häst, jobb och studier hade jag inte mycket till fritid. Tur att jag hade bra klasskompisar och stallkompisar, annars hade jag blivit tokig.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba extra vid studier

Jag började mitt extrajobb(2 dagar/vecka) för tre veckor sen, och på grund av att jag inte längre har obegränsat med pluggtid så måste jag planera lite mera och då blir pluggandet faktiskt gjort! När jag vet att jag har mycket tid skjuter jag bara upp det... Så som Elina8 skrev, med planering, disiplin och rätt prioteringar så går det bra.

Förra gången jag pluggade jobbade jag (schemalagt) lör-sön varanan helg, och det märktes knappt alls.

Mina jobb har aldrig varit något man kan använda till studietid.

Observera att jag dock inte har häst, någon familj som behöver min tid eller något annat tidskrävande.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Hur mycket man orkar jobba beror på många saker, hu tuff utbildningen är, man ska ju ta tentorna, hur jobbigt jobbet är, pendlingstider och vad man vill göra den lilla tid som blir kvar.

Jag har jobbat rätt mycket under alla mina studier, men sista året bara varannan helg. Är tvungen att lägga mer tid på studierna för att hänga med, och långa praktikdagar är utmattande, men väldigt roligt.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag pluggade en utbildning med få schemalagda dagar och ärligt talat inte så mycket pluggande på fritiden. Jag jobbade ca 50% minst under nästan hela tiden, plus heltid under större delen av somrarna. Jobbade som handledare på ett LSS-boende, vissa veckor var det inga pass alls och andra veckor flera dagar, timmarna skickades ut via mail och först till kvarn fick pass.

Det fungerade jättebra för mig, men jag tror det beror mycket på vilket jobb man har (jag kunde hyfsat ofta plugga om det behövdes) och vilken utbildning man läser.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Nu när jag har barn och är gravid är det svårt att få loss tid till att jobba just nu varierar det mellan 6-12t/mån, vilket ger mellan 1000-2500kr i lön beroende på vilka dagar det varit (helg-ob).

Tidigare jobbade jag kvälls- och helgpass administrativt och jobbade då upp till 30t/v utan problem. Men då hade jag inte mycket till fritid, kunde ta hunden med mig och styra mina arbetstider väldigt mycket så det funkade mycket tack vare de inofficiella förmånerna.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Arbetar inget, går första året på ingenjörsutbildning är först nu sista månaden jag skulle kunna ha haft tid till det isf. Har varit mkt schemalagt 6-8 h /dag vanligtvis.
Men vet andra som inte läser på tekfack och inte har lika mkt schemalagt som jobbar 25 -50 % och det verkar gå ihop för de iaf :)
Så beror nog mkt på vad man läser osv.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Kan ju tillägga att jag hade väldigt få schemalagda dagar i skolan. Dessutom hade jag förmånen att kunna lägga upp mitt jobbschema i stort sett som jag ville. Tiderna var ju bestämda, men jag kunde välja vilka dagar jag skulle jobba varje vecka beroende på hur jag hade det i skolan. Och de perioder då det var mycket inför en tenta eller när jag hade praktik så kunde jag välja att jobba mindre eller inte alls under någon vecka. Oftast jobbade jag då bara någon enstaka helg om jag hade praktik. Annars 2 dagar i veckan.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag hade behövt det eftersom jag har hästar (dyrt intresse), men hinner av samma skäl inte göra det. Nu har jag dock haft två månader där unghästen har varit på utbildning och den gamla är mer eller mindre pensionerad, och då hade jag absolut kunnat jobba lite samtidigt.

Jag skulle vilja säga att det beror på hur krävande utbildningen är, hur tentaperioderna är upplagda (för min del tar en salstenta betydligt mer tid än en hemtenta att plugga till, hemtentan kan du göra lite när som medan salstentan kräver att du trycker in en massa information i huvudet till ett visst tillfälle), hur ditt liv ser ut i övrigt och pendlingsavstånd till skola/jobb.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag har pluggat ett år på SSK och då extraarbetade jag på ca 30% (ca 12 tim/vecka). Tyckte inte det var någon fara alls, och då studerade jag ändå på den SSK-utbildningen som ansågs vara "tuffast".

Nu pluggar jag till psykolog och arbetar extra på ca 15% per vecka, inte så många timmar med andra ord. Har svårare att hinna med extrajobb nu, men jag tycker mycket handlar om hur arbetet är upplagt. Jag jobbar hellre få pass men långa sådana (som på mitt gamla jobb). På mitt nya är det korta pass, vilket skulle innebära att jag skulle behöva jobba många fler pass för att komma upp i samma procent. Det funkar inte för mig. Studierna är också mer krävande på detta program så det tar mer att extrajobba nu...

Är nog en avvägning du måste känna efter själv, det beror ju på hur mycket tid du kommer behöva lägga ner på studierna. Om du är van att studera och har en god studieteknik eller inte osv. Men lite extrajobb kan nog de flesta klara av :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba extra vid studier

Jag pluggade distans på 100% och extrajobbade ca 75%. Det gick i och med att jag visste att det var tidsbegränsat och att jag (tack och lov) har läshuvud men det var kämpigt emellanåt. Inget jag rekommenderar på heltid direkt :p
Extrajobb fixar man definitivt bara man vill :)

Något annat jag kom att tänka på är att det är rätt käckt att ha koll på hur mycket man tjänar.
CSN har ju en gräns för hur mycket du får tjäna vid sidan av (om du tar både lån och bidrag har jag för mig) så om du ska göra det är det bara ett tips =)
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag har fått jobb där jag arbetar av bostad och stallplats. Kommer jobba 4-5 timmar om dagen utöver studierna men det är lättare stalljobb.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag har jobbat extra nu under våren (läser till SSK, termin 3), blir väl 2-5 pass/månad. Mer under lugnare perioder i skolan och mindre när det är mycket schemalagt - jobbar enbart nätter och det är svårt att kombinera med mycket föreläsningar.
Har inte haft praktik denna terminen men när det infaller kommer jag inte jobba alls :p
 
Sv: Jobba extra vid studier

På min utbildning skulle jag faktiskt inte riktigt orka med att plugga, åtminstone inte denna terminen som har varit riktigt tuff. Har försökt få till ett par pass, men har i princip alltid ångrat mig i efterhand (tills lönen kommer :p ).

Angående hur mycket du får lov att tjäna finns det gränser både vid bidrag/lån separat samt om du tar både och.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Lånar knapp

Har en tillsvidareanställning på 50%, sen tar jag ibland en tidningsrunda på det också. Denna termin pluggar jag bara 75% dock, och har istället ett längre inhopp som tidningsbud. Så det blir 75-75 istället.

Något jag tycker man måste vara beredd på om man ska jobba så pass mycket utöver studierna är att det blir tufft av och till! Jag upplever det mest vi grupparbeten och när det är dags att hinna med lite extra tentapluggande. Varför just grupparbeten känns betungande är för att jag inte får styra upp arbetet själv. Individuella uppgifter försöker jag alltid göra bort så fort som möjligt, eftersom jag vet att tiden kanske tryter längre fram i terminen.

En stor fördel är ju dock att slippa behöva jobba under sommaren. Jag tar betald semester som vilken annan anställd som helst, så jag får "sommarlov" på riktigt.
 
Sv: Jobba extra vid studier

Jag är just nu i slutfasen av kandidatutbildning i företagsekonomi. Vi har haft runt tre föreläsningar vecka och en hel del grupparbeten.

jag har jobbat med rätt många olika saker under studietiden. Tidningsbud, butikssäljare, för facket, som redovisningsekonom m.m. Försöker att jobba runt 100 h månad, det är ungefär vad jag fixar med. Då är rätt mycket av det helgjobb. Inget har varit typen där jag kan plugga på arbetstid. Jag är där för att prestera.

Hade jag fått göra om mina högskoleår hade jag kanske dragit ner något på tempot, men å andra sidan har variationen i vardagen varit det som hållit mig uppe.

Ptja, känn efter vad som funkar bäst för dig och om du orkar. Bäst är såklart ett extrajobb inom det du vill plugga, om inte annat för att det är en såå bra väg in när det kommer till företag att använda i skolan och liknande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
858
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 684
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp