hej111111

Trådstartare
Sitter i en svår sitts. Om man säger upp sig från ett jobb för studier kan man väl inte räkna med att man får tillbaka sitt jobb när man är klar? En på mitt jobb har sagt upp sig pga studier men nu verkar det som att hon kanske får jobbet tillbaka ifall hon inte får jobb när hon är klar. Jag får hennes timmar nu men känns ju osäkert om jag blir av med mitt jobb för att hon vill komma tillbaka om 6 mån. Vad tycker ni?
 
Sv: Jobb

De flesta jag känner till har tagit tjänsteledigt under tiden de pluggat, av just den anledningen att de inte vetat om de får jobb direkt efter avslutad utbildning.

I ditt fall är det arbetsgivaren som bestämmer, men rent krasst borde de inte vilja återanställa henne eftersom hon förmodligen slutar igen så snart hon får det jobb hon utbildats till? Beror ju också på hur dina anställningsförhållanden ser ut.
 
Sv: Jobb

Om du säger upp dig har din arbetsgivare ingen skyldighet att ge dig jobbet tillbaka. Alternativet är att vara tjänstledig för studier. Det finns dock vissa krav för att man ska har rätt till detta.
 
Sv: Jobb

Vi har inga papper på vår anställning varken hon eller jag. Hon har inte fått tjänstledigt. Pga detta funderar jag på att ta ett annat jobb. Känns ju inte så kul att bli utan jobb om ett halvår. Hade gärna jobbat kvar annars. Tycker det är jättekonstigt.
 
Sv: Jobb

Har du inga papper på jobbet, hur vet du då att du har tex försäkringar, att de betalar in till din pension och så? Isf skulle jag börja söka annat oavsett.
 
Sv: Jobb

Har du inga papper på jobbet, hur vet du då att du har tex försäkringar, att de betalar in till din pension och så? Isf skulle jag börja söka annat oavsett.

Jobbar man på timmar så får man ingen riktig anställning. På mitt ena jobb får jag en ny anställning för varje dag, längst en vecka.

Du bör börja söka, risken finns att du inte får vara kvar.
 
Sv: Jobb

Ok. har ni muntligt kommit överens om att du ska jobba X antal timmar i veckan/ månaden eller är det sagt att det är när det finns behov?
 
Sv: Jobb

Jobbar man på timmar så får man ingen riktig anställning. På mitt ena jobb får jag en ny anställning för varje dag, längst en vecka.

Du bör börja söka, risken finns att du inte får vara kvar.

Klart även timanställningar är riktiga anställningar!

Ts, jag tycker du ska prata med arbetsgivaren för att få veta vad som gäller för din kollegas ledighet och din egen anställning. Och såklart be om ett anställningsavtal!
 
Sv: Jobb

Det är precis rakt emot mina erfarenheter. Jag har haft papper på alla timanställningar jag haft.

Om du nyanställs varje dag, får du typ femton lönespecar per månad också, eller hur löser de det?
 
Sv: Jobb

Det är precis rakt emot mina erfarenheter. Jag har haft papper på alla timanställningar jag haft.

Om du nyanställs varje dag, får du typ femton lönespecar per månad också, eller hur löser de det?


Det finns olika sätt att skriva anställningsavtal på och olika anledningar till vad man väljer.

När det gäller timanst. med enstaka arbetstillfällen per månad skriver många arbetsgivare ett anställningsbevis per sammanhängande period.
Dvs om arbetstagaren arbetar tre dagar i sträck och sedan är ledig minst en dag innan nästa arbetsperiod så skriver man ett avtal för tre dagar. Ibland bara för en dag. Det innebär i praktiken att det kan bli flera anställningsbevis på en vecka.

Andra arbetsgivare kan skriva ett anställningsbevis per månad dvs 1/8-30/8 även om den timanställde bara arbetat 12 dagar.

Anledningen till att arbetsgivare jagar dagar på detta sätt är för att undvika anställningstvång (LAS). Skriver du per månad så har du gett den anställde 30 lasdagar fast personen bara arbetat 12.
Givetvis påverkar inte detta lönespec.
 
Sv: Jobb

Du har hennes timmar säger du, men vad är det du har? En timanställning, en projektanställning, ett vikariat...? Det är anställningsformen som avgör dina rättigheter. Ett anställningsbevis är ett bra papper. Har du inte fått något sådant bör du se till att du får det.

Man säger inte upp sig för att studera. Man begär tjänstledigt. Det har man rätt att få. Men om personen har sagt upp sig och arbetsgivaren inte har rekryterat någon annan person på den fasta tjänsten (utan rekryterat dig som timvikarie) är det klart att personen kan bli återanställd om arbetsgivaren gärna vill ha tillbaka just den här personen. Men personen riskerar att det komemr någon mer kvalificerad sökande som i så fall får tjänsten istället. Risken för detta är högre om det är en stor arbetsgivare, t ex en kommun, där det kan finnas andra personer som har företräde enligt LAS.
 
Sv: Jobb

Det är precis rakt emot mina erfarenheter. Jag har haft papper på alla timanställningar jag haft.

Om du nyanställs varje dag, får du typ femton lönespecar per månad också, eller hur löser de det?

Jag får uppemot 20anställningar per månad men en lönespecifikation



det jag menar som timanställd är att man oftast inte får något schema = Du är inte säker att du ens får komma tillbaka imorgon
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Squie
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp