Jisses, vilken (skit-) tränare....*låååångt=)

J

Jenny

Alltså, jag var på en hopp-träning för ett tag sedan.
Som åskådare på denna träning, som skulle handla om omhoppning.
Hinder sattes upp, ryttarna red hursom (ingen höger-regel gällde). Tränaren stod i mitten, peppade på ungarna att rida fort som f-n över hindren, vilket resulterade i att i stort sett alla ekipage fick både ett och många flera stopp. Då tänker man ju att det skulle saktas in på tempo för att kidsen skulle få en chans att rida banan med kontroll på sina hästar och hästarna som får en chans att veta var dom ska? Nej då.
KAN DU INTE GALOPPERA SNABBARE??
FORTARE, FORTARE!!
Eehh, tänkte jag, ganska konfunderad:confused:
En tjej fick många stopp på ett hinder, tog nya ansatser i full kareta
ca 5-7 ggr innan en förälder fick order om sänkning.
En annan ponny svängdes runt så kvickt så att den vägrade pga för kort/ vinglig ansats.
Den ponnyn fick spö till tränaren sa att den hade straffats tillräckligt. Straffats:crazy:
Ungarna fick ingen som helst konstruktiv kritik, såsom att häst/ryttare missförstod varandra,
rida noggrannare vägar så att hästen är med,
ja, vad som helst liksom att arbeta vidare med!!!
Tränaren sa inte mycket av vikt, stod mestadels i mitten av banan och
klappade på sin hund innanför jackan.
Allt detta och en hel del till,
medan föräldrar till dessa ekipage agerade ban-personal.

Ja, jag vet inte om jag är förlegad eller något men....
Det var ju ett tag sedan jag var ute/ med på träning.
Är det så här det fungerar på träningar numera???
Detta är ju ändå nästa generation ryttare som det handlar om.

Jag tyckte det hela var väldigt intressant iaf.
Mammor och pappor svalde med hull och hår,
tyckte att tränaren var bra på att locka fram det bästa i ekipagen.. *host host*
Jag, jag var mest förundrad och fascinerad... och fundersam...

/J.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jisses, vilken (skit-) tränare....*låååångt=)

den typen av "tränare" har alltid funnits, kanske därför många ponnyryttare hoppar "på fart" :grin:

innan jag "valt" tränare så har jag alltid suttit som åskådare några ggr innan för att bilda mig en uppfattning om tränaren (både vad gäller hoppningen och dressyren)

hade säkert varit lättare för många ungdomar i övergången till häst fått lära sig lite mer teknik redan på ponny ;)

den tränare jag red för som ung ponnyryttare tränade oss ofta på att skritthoppa med förevändning att då måste ryttaren och hästen ha balansen, och kan man ha ett lågt tempo så hinner man vända upp på omhoppning så mkt. fortare utan att tappa balansen eller "slajda runt" villket tar massor av tid i anspråk :angel:

Senaste träningen min flicka var på skulle just visa på motsatsen-att det är inte farten på galoppen som är den viktigaste utan kvaliteten!
De fick rida på ett hinder,hoppa det göra halt efter och sedan rida på nästa just för att samla upphästen emellan hindrena.Bra övning tycker jag.

Usch....har också fått bevittna några såna tränare...hualigen säger jag bara....:crazy: Stackars ungar....Dom skall vara väldigt glada för att det inte händer en olycka....

Tänk om alla tränare kunde vara den där lugna, inspirerade, förtroendeingivade och självförtroendestärkande människan som alla behöver....Jag tror att ridsporten skulle se mycket trevligare ut på alla tävlingsplatser då....

//Domino_s

Det låter som att mina barn också tränat för den tränaren, men det blev inte så långvarigt. Vi bytte till en som jobbar med att kunna få hästen rätt placerad och rak innan hindret. Och att den ska var mjuk, lydig, balanserad och ha förtroende för ryttaren. Och det har inte med fart att göra.....Vilken utveckling det har varit hos barnen sen vi bytte. :angel:

Jag har också varit och tittat på sådana hoppträningar som du beskriver. Dessutom har ryttarna varit vuxna! Jag gick när en av dem drev runt sin unghäst med hugg och slag så den nästan la sig i kurvan. Det var hemskt och jag kände mig mycket beklämd av synen. Det äckligaste av allt är när ryttaren får beröm för sin ridning av sina kompisar och hästen ser bara djupt olycklig ut. Det är så jag får tårar i ögonen när jag skriver detta.:cry:

Det kokar i mig varenda gång jag hör talas om sånt här:devil:

Tyvärr verkar det vara ett vanligt fenomen. Inte många ponnyryttare som lär sig rida ordentligt..

Har en liten tjej i min närhet som har tränat för samma tränare i säkert 5 år. Hon byter ponny som en annan byter kläder. Konstigt nog är det alltid fel på ponnyn då den efter en tid i hennes ägo börjar stanna och vill inte ens gå framåt.

En dag red jag förbi henne när hon red på banan. Hon såg inte mig. Hon red som en idiot mot hindrena och när hästen vägrade så sparkade hon den i magen och drog i tyglarna samtidigt då hon var rejält arg.
När hon upptäckte mig så skämdes hon. Vi pratade lite och jag frågade hur det gick.
Då svarar hon: " Hon stannar och vägrar gå framåt när jag rider för min tränare, så vi brukar få använda långpisken när vi ska hoppa, och piska över henne"

När jag var yngre red jag min unghäst för samma tränare. Jag slutade då tränaren ville att jag skulle sätta på ett specialbett med långa smala skänklar. Hästen blev inte styrbar och blev märkbart spänd. Hon tyckte hästen gick mycket bättre.
Kan säga att hästen var mycket lättriden och hade inga problem mer än att det behövdes lite bättre tempo.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också varit och tittat på sådana hoppträningar som du beskriver. Dessutom har ryttarna varit vuxna! Jag gick när en av dem drev runt sin unghäst med hugg och slag så den nästan la sig i kurvan. Det var hemskt och jag kände mig mycket beklämd av synen. Det äckligaste av allt är när ryttaren får beröm för sin ridning av sina kompisar och hästen ser bara djupt olycklig ut. Det är så jag får tårar i ögonen när jag skriver detta.:cry:

Ja- det är tragiskt!! :cry:

Har en liten tjej i min närhet som har tränat för samma tränare i säkert 5 år. Hon byter ponny som en annan byter kläder. Konstigt nog är det alltid fel på ponnyn då den efter en tid i hennes ägo börjar stanna och vill inte ens gå framåt.

En dag red jag förbi henne när hon red på banan. Hon såg inte mig. Hon red som en idiot mot hindrena och när hästen vägrade så sparkade hon den i magen och drog i tyglarna samtidigt då hon var rejält arg.
När hon upptäckte mig så skämdes hon. Vi pratade lite och jag frågade hur det gick.
Då svarar hon: " Hon stannar och vägrar gå framåt när jag rider för min tränare, så vi brukar få använda långpisken när vi ska hoppa, och piska över henne"

Jag känner till en EXAKT likadan unge i min närhet! Bor du verkligen i Jönköping...?

Jag känner till en EXAKT likadan unge i min närhet! Bor du verkligen i Jönköping...?

Ja- jag bor utanför Jönköping:) Tyvärr är det nog inte de enda 2 likadana tjejerna som finns i Svergie..

Förstår att ni bytte tränare....:grin:.
Känns lite trist att det verkar vara vanligt med sådana här träningar.
Hoppades ju att showen jag var på skulle va´ett undantag.
Men VAD är det som gör att det kan fortsätta hela tiden?
Att dom inte blir utan elever?
Okunniga föräldrar som sponsrar barnen med häst och inte vet bättre? Och att tränaren får fortsätta träna i klubbens/ ridskolans namn... Det är en ganska så erkänd klubb den här donnan tillhör om man säger så. Som sagt, fascinerande.....
Och märkligt.

/J.

Jag tycker det låter som en väldigt... väldigt speciell tränare...:crazy: Hade då aldrig vågat åka på en sån träning igen, för både min egen och hästens skull:o Tänk om man rusar för sort in i ett hinder och krachar:crazy:

Hm.. Konstig tränare tycker jag..
Du har inte fel tycker inte jag, det är ett konstigt sätt att träna elever på...

Liksom varför inte träna lagom mycket fart, och lagom snäva svängar istället för att springa omkring på det där viset?

Jaja, Du har inte fel om att det lät konstigt ialla fall :grin:

// Hanna

Jag tror att de fortsätter för att de tror att det ska vara så, har man aldrig upplevt bättre så är det ju lätt att tro att det är så saker och ting ska vara. Tyvärr.

Som tur är har jag aldrig själv varit med om eller sett någon liknande vanisnnesträning.

Jag tror att du ovan har rätt, de har inte kunskap och erfarenhet nog att se att det är fel. Det går ju fort, och då tror de att det är bra...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama