Jippiie!! Första steget mot räddningshund avklarat!!

M

mango

Jippiee, jag är så lycklig! Idag har nämligen jag och min hund Atlas (jaktlabbe, snart 14 månader gammal) klarat inträdesprovet till räddningshund. Vi fick dessutom fin kritik av domaren, som tyckte att Atlas var en trevlig, orädd, tillgänglig och arbetsvillig hund. Dock ska jag ta lite mer tag i lydnaden.

Jag har tränat räddning regelbundet sedan Atlas var ca 4 månader gammal (väldigt enkelt och försiktigt i början naturligtvis), det var redan från början väldigt kul men det blir verkligen bara roligare och roligare. Eftersom man ju bara har en chans på sig att klara inträdesprovet så var godkännandet idag ett väldigt väldigt viktigt steg, för jag hade blivit oerhört besvikein och ledsen om jag tvingades sluta med räddningen.

Nu väntar först ett litet träningsuppehåll för att i höst börja ordentligt med träningen. Jag är dessutom lite sugen på att hänga med sjöräddningen och träna lite. Planen är sedan delprov 1 i januari 2008, delprov 2 i juli 2008, och slutprov i november 2008, så om allt går enligt planerna så är Atlas godkänd räddningshund till årsskiftet 2008-2009.

Är det någon annan här på forumet som sysslar mer räddning? Om inte, så kan jag varmt rekommendera det. Visserligen kräver det mycket mycket träning, men å andra sidan är det oerhört roligt.

Bifogar en bild på turbolabben, tagen när han var 12,5 månad gammal.
http://i22.photobucket.com/albums/b335/mangooo/Atlas/Atlas30april2007.jpg

/en lycklig och lättad Petra

Sv: Jippiie!! Första steget mot räddningshund avklarat!!

Tack! :banana: :D

Kan bara gratulera!!!

Det var länge sen jag var med och var figge i till räddningshundarna men herregud vad kul vi hade.

Lycka till med din blivande räddningshund!

Grattis!!!!:bump::banana:
Har en kompis vars hund skulle ha gjort slutprovet förra södagen men ett skadat knä satte stopp för dom planerna:cry:
Men dom kommer igen i höst:banana:
//C

Ja, visst är det enormt kul! Jag tyckte att det verkade intressant redan innan jag skaffade min hund så jag frågade en kollega som jag visste höll på med räddning om jag fick lov att hänga med på några träningar. Då kunde jag inte ana att jag skulle bli så biten av det. Nu är jag helt såld, och har blivit något av en träningsnarkoman. ;-)

Hur kom det sig att du var med och figgade? Har du eller har du haft egen räddningshund oxå?

Åh, det är så trist med skador! Var det i Sundsvall din kompis skulle gått upp? Vad är det för ras han/hon har?

Vill inte oroa i onödan, men har din kompis fått besked att han/hon får lov att gå upp senare? De har ju någon regel om att alla kurser (enligt gamla utbildningsgången) som var igång nu innan sommaren skulle vara klara innan den 1 oktober i år, och innan dess är det kanske inte säkert att din kompis hinner, dels få hunden frisk och dels hitta ett IPRHFU. Men de kanske kan få dispens eftersom det handlar om en skada förstås.

Håller tummarna för att hunden tillfrisknar och kommer tillbaka.

Ja, det var i sundsvall hon skulle ha gått... Så hon var lagomt orolig för att inte hinna till 1:a oktober..
Dom trodde först att det var ryggen men nu verkar det vara knäet så då blir det bara en titthålsop. (konv. mkt kortare:banana:.)
Så ev. så kommer dom att vara klara tills dess! Bara att hålla tummarna!!:)

OK, tummar (och tassar ;)) hålles.

Ett stort GRATTIS till dig :bump:
Jag håller också på med räddning. Planen är att göra inträdesprovet till sommaren 07. Tar det långsamt och noggrant. Kör fortfarande mest markeringsöviningar och miljöträning. Har just börjat träna in skallet.
Ska du ha skall eller rulle på din?
Det var min jobbarkopmis som släpade med mig första gångerna och det var väl nästan två år innan jag en köpte egen hund.
Den killen och hans hund blev godkännda internationella för en månad sen.
Lycka till i framtiden :)

Vad kul med fler som är lika tokiga som jag! ;) Visst är det oerhört kul?! Ska du alltså göra inträdesprovet nu i sommar? Vilken ras och ålder är det på din hund? Vem tränar du med? Har ni fått några utbildningsplatser? Jag tränar dels i en träningsgrupp med mest färdiga ekipage och dels går jag utbildning (som alltså från och med igår är en formell utbildningsplats, innan inträdesprovet var vi ju bara hangarounds ;))

Jag håller absolut med om att det bästa är att gå långsamt framåt, det är lätt att råka stegra kraven för snabbt om man har en duktig hund men jag tror att man förr eller senare får bakslag om man stressar.

Jag har från allra första början mest tränat miljöträning och figurantintresse, och bara hitta-övningar. Nu den senaste tiden har vi börjat lite med markeringsövningar. I räddningen är ju skallet att föredra framför rullen, men vi har inte bestämt markeringssätt ännu.

Lycka till i framtiden du oxå!

Jag tränar tillsammans med färdiga ekipage från Örebro och Värmland. Vi har inte haft någon instruktör här på ett tag så dom som "har gått kurs" har fått använda instruktörer från andra län och kört mycket på egen hand med andra som kan.
Förhoppningsvis kommer det att dra igång en kurs till våren då vi har en tjej som nyss blivit instruktör. Inträdesprov tidigast hösten 07 men troligen sommaren 08. Jag vill igentligen ha klart på röntgen först och den villjag inte göra för tidigt.
Har en riesenhane på 15 månader som älskar sin träning.
Om skallet är att föredra framför rullen är nog en smaksak beroende på situation. Handlar det om vilsegångna människor i skogen kan det vara svårt att lokalisera skallet och då kan rulle ha en klar fördel. Är det däremot ruinsök så är det många gånger enklare för föraren att ta sig ut till hunden utan att ha den i koppel då underlagen ju oftast är lite "ojämna" Dessutom sparar man lite energi på hunden om den slipper komma in för att gå ut igen.
Ska iväg på en veckas Riesenläger på lördag så då ska vi nog befästa skallet lite och ev testa lite skick också. Ska bli skoj.

Kompisar till mig höll på och figgar behövs ju slltid så jag hängde på,min schäfer påbörjade men funkade inte pga av en olycka senare.

Har funderat på att testa med nuvarande senare men jag vet inte om jag har tiden.Fast det vore så roligt.

Och nu är även andra steget avklarat!!!

I helgen blev vi godkända på Delprov 1 i räddningshundsutbildningen!! Vår kurs är först i landet som gjort delprov 1 i den nya utbildningsgången (http://www.sbk.nu/5181.epibrw).

Jag är jättenöjd med Atlas insatser, han klarade alla moment bra trots en oerhört nervös matte.

Är det någon annan som har färdig räddningshund eller som går kurs just nu?

/Petra

Tack!! *stolt matte*

Grattis :D

Vad roligt för er :D :banana:

( kom just på att jag inte svarat på ditt pm :o )

grattis! hojta till om du vill träna tävlingslydnad i vår, vi är ett litet gäng nere på klubben. jag ville börja med loke när han var yngre, men fick reda på att han var 6 månader för gammal. dessutom tror jag han är för tung, jag orkar inte riktigt släpa runt på nästan 40 kg sprattel. jag har som du kanske vet också en turbolabbe, fast modell gigantisk.

Tack!! Nu känns det mer på riktigt, inträdesprovet var ju bara ett lämplighetsprov.

Äsch, vad spelar ett PM mer eller mindre för roll! ;-)

Och nu är även tredje steget avklarat!! (delprov 2)

Igår (10 feb) blev jag och turbo-labben godkända på delprov 2 i räddningshundsutbildningen :bump:

Atlas gick som ett skott, och vi fick bara en massa beröm av domarna :o. Extra roligt är det att min lilla skit som är så ung (21 månader) och oerfaren höll tempo och energi hela provet.:D Efter provet fick jag se till att hålla hårt i kopplet - för en av domarna ville nämligen sno med sig min hund hem.:p

Nu är det slutprov som gäller, datum är satt till den 20 april *tuggar på naglarna*. Om allt går vägen blir han alltså räddningshund innan han fyllt 2 år! :bump: Älskade lilla turbo-labbe:love: Atlas egna sida: http://www.atlasweb.dinstudio.se

Jag kände bara att jag ville berätta det:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka