Jätteprästkrage

Bapelsin

Trådstartare
5C470DE0-0B55-449E-A60A-E7AACBCA4168.jpeg
Mina jätteprästkragar har helt tagit över rabatten och kväver allt annat som vill leva där (självsådd sommarrudbeckia, röllika och daggkåpa, och även rosen är påverkad). Jag vill klippa ner dem för att ge luft till övriga plantor, men hur överlever prästkragar? Genom att fröa eller via rötterna? Om jag klipper ner dem, kommer de upp igen nästa år eller försvinner de för att de inte får gå i frö?
 
Visa bifogad fil 147932Mina jätteprästkragar har helt tagit över rabatten och kväver allt annat som vill leva där (självsådd sommarrudbeckia, röllika och daggkåpa, och även rosen är påverkad). Jag vill klippa ner dem för att ge luft till övriga plantor, men hur överlever prästkragar? Genom att fröa eller via rötterna? Om jag klipper ner dem, kommer de upp igen nästa år eller försvinner de för att de inte får gå i frö?

Moderplantorna (oavsett sort) dör inte av att bli nerklippta, de måste grävas upp.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 297
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 771
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Idag påbörjade jag vårens städning i trädgården. Klipper ner oönskade buskar (berberus = hata!) och gamla torra blommor. Fick dessutom...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Madick
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 340
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp