jätteont i ryggen, va ska ja göra?

A

appleflower

min häst har jätteont i länden, i musklerna längst ländkotorna... borde hästen vila eller hållas igång men mjukgörande arbete? är detta något man borde kontakta veterinär för? vet ej hur de har uppkommit då hon har varit utlånad en kort tid och när jag fick hem henne var det så här... någon som varit med om samma problem?

Sv: jätteont i ryggen, va ska ja göra?

Hej!

Min häst hade ont på liknande sätt i höstas. Jag tog ut en kiropraktor och mycket riktigt var hon sned i korset och lite sned i bogen. Han rättade till det och visade sen hur jag skulle stretcha. Tog ut samma kiropraktor nu i våras då jag tyckte att hon ömmade lite igen, har ju varit ordentlig och stretchat efter varje ridpass :p så det hade inte gått tillbaka. Han visade dessutom på ett par punkter på ryggen där hästen ska reagera (som reflex).

Har du kollat sadel och sånt? Hur många dagar har hon haft ont? Blir det bättre/sämre efter rörelse? Om du inte vill ta ut kiropraktor/massör ring och hör med vet.

I min värld tar man alltid ut veterinär innan man tar ut ngt annat som alternativare.

jo de skulle kanske vara något att ta ut en kiropraktor... vet inte exakt hur länge hon har haft ont för hon var utlånad till en som egentligen skulle köpa henne men det funkade inte så ja fick hem henne efter 3 veckor och har nu haft hemma henne i en vecka. har inte ridit henne så mycket, varit rädd att de ska bli värre men de gånger jag ridit henne har det inte hänt nån skillnad direkt... vad är det som gör att dom får ont just i länden? har aldrig varit så förut och sadeln ligger jättebra på henne...

ja egentligen borde man väl ta ut veterinären men detta är ett varmblod som ska säljas som sällskap eller promenadhäst... inte allt för sugen på att lägga ut för mycket pengar på henne om det går att lösa på enklare vis... självklart tar ja ändå ut veterinär om det inte blir bättre...

min häst har jätteont i länden, i musklerna längst ländkotorna... borde hästen vila eller hållas igång men mjukgörande arbete? är detta något man borde kontakta veterinär för? vet ej hur de har uppkommit då hon har varit utlånad en kort tid och när jag fick hem henne var det så här... någon som varit med om samma problem?

du skriver ju själv att hästen har jätte ont....:eek:
ta genast och åk till klink!

rygg ont brukar alltid leda till hältor i benen annars....

Ska du ha kvar hästen och inte ta bort den är det din skyldighet att ge den den vård den behöver. Rid inte. Verkar den ha ont även när den går i hage/box?

Kan du inte börja med att ringa in och rådfråga vet iaf?Om du ska gå och ha hästen hemma och hoppas på att den blir frisk av sig själv gör du ju ändå av med många tusen på bara underhållskostnader som det kostar att ha häst. Lägger du dessa pengar på behandlig och får en frisk häst snabbare som du kan låna ut tjänar du nog in pengarna ändå.

ja egentligen borde man väl ta ut veterinären men detta är ett varmblod som ska säljas som sällskap eller promenadhäst... inte allt för sugen på att lägga ut för mycket pengar på henne om det går att lösa på enklare vis... självklart tar ja ändå ut veterinär om det inte blir bättre...

poängen med att ta ut veterinär är att om du bedömt fel, och hästen visar symptom som egentligen sitter ngn annanstans, och är orsakat av annat än du själv tror, så kan alternativ behandling göra mer skada än nytta. därför börjar man med veterinär och sen tar man alternativ behandling, inte bakvänt, såvida du själv inte är veterinär och anser dig kunna ställa en sådans diagnos.

inte kostar det mer att ta ut veterinären för en genomkoll än en equibehandling heller.

Tag kontakt med veterinär så snart som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka