Jätteallergisk mot vetekli

C

Canoó

Började ge min häst vetekli för ca en vecka sedan. Tyckte allt gick bra men misstog mig rejälv.
Hästens framben blev en massa gallor. Stora och hur många som hellst. Såg ut som att båda benen var jättesvullna.

Pratade med hovis igår när han var ut och skodde åt mig. Han har jobbat på ATG klinik och sa att det såg ut som en allergiskchock. Vi diskuterade lite fram och tillbaka om vad det kunde vara och kom fram till att det borde vara vetekliet jag givit honom.
Tog genast bort det från hans foder så det inte skulle bli värre.

Idag när jag var dit så såg benen bättre ut men var inte helt bra.

Någon som har någon erfaranhet av just vetekli och effekter av det?
Antar att fler haft samma problem. Har dock aldrig varit med om att en häst reagerat så här starkt i just benen....

Man är ju som en hönsmamma åt sin häst :)

Sv: Jätteallergisk mot vetekli

har vid något tillfälle varit ute för att hästen svarat med fodergallor på vetekli, oftast har då givan ökats för fort för just den individen. dom som reagerat så mot vetekli har reagerat likadant mot soja.

Sådär reagerar min häst på nästan alla foderbyten om man är för snabb. Jag måste alltid börja med att ge bara någon enstaka deciliter under en hel vecka, och sedan öka på jättelite max ett par gånger i veckan.

Så, hur mycket kli får din häst, och hur snabbt ökade du på?

Jag hade nog dragit ner på kliet -till närmast mikroskopiska mängder om det var nödvändigt- men inte tagit bort det helt.

på en vecka ökade jag upp så han fick ca 1-1,5 dl. från 0.5 dl. gick väldigt sakta.

Han kan äta soja utan problem.

Började ge min häst vetekli för ca en vecka sedan. Tyckte allt gick bra men misstog mig rejälv.
Hästens framben blev en massa gallor. Stora och hur många som hellst. Såg ut som att båda benen var jättesvullna.

Pratade med hovis igår när han var ut och skodde åt mig. Han har jobbat på ATG klinik och sa att det såg ut som en allergiskchock. Vi diskuterade lite fram och tillbaka om vad det kunde vara och kom fram till att det borde vara vetekliet jag givit honom.
Tog genast bort det från hans foder så det inte skulle bli värre.

Idag när jag var dit så såg benen bättre ut men var inte helt bra.

Någon som har någon erfaranhet av just vetekli och effekter av det?
Antar att fler haft samma problem. Har dock aldrig varit med om att en häst reagerat så här starkt i just benen....

Man är ju som en hönsmamma åt sin häst :)
Många hästar reagerar ganska rejält på kli. När man börjar så börjar man med liten mängd för att sedan öka på sakta.

tycker inte jag har ökat på kraftigt alls.
Hur som hellst så blir de inte någon mer kli för min herre. Vågar inte chansa ifall att.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 355
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka