Jätte smal !

T

tjiir

Jag skulle behöva några råd vad gäller foder.
Min åsna är jätte smal, (man kan känna revbenen).:(
Men han är pigg "som en mört" och inge övriga fel har han heller.
Han är ett hingstföl på 1½ år.
Han har fri tillgång till höilage och han får kraft foder.

Tacksam för svar.

Sv: Jätte smal !

Lusern pellets brukar vara bra för unghästar. För att vara helt säker på vad som fattas i hans kost måste du göra en foderstatsberäkning, det finns folk att ringa som gör dessa.

Har du avmaskat föresten?

Nu vet jag inte om det är samma med åsnor som med hästar (och hundar)

Du skrev att man kan känna revbenen. Men ser man dem också?
På hästar säger man ju att man ska kunna känna men inte se revbenen så är dom i lagom hull.

Ja är inte säker på om det gäller åsnehingstar, men hästhingstar har jag hört att dom äter mindre under brunst, att man därför inte heller ska hålla dom nära några ston. :o

Jag har själv åsnor och som unga är de ganska smala och har en annan exteriör än hästar. Överlinjen ska inte vara kantig man ska inte känna ryggrad och höftben. Gör man det så är som med hästar för llite protein i kosten. Men åsnor precis som hästar om de är hingstar drar mer energi speciellt när de är unga och växer. Jämför med vissa tonårs killar som kan äta hur mycket som helst och ändå se ut som benrangel. Detta kommer i så fall att rätta till sig om något år när den har vuxut färdigt.

Du skriver inte heller hur mycket eller vilken sorts kraftfoder han får det kan ju vara ganska avgörande. Inte heller om han har blivit avmaskad vilket också kan ha betydelse.

Avmaskad har han blivit, han äter KRAFFT Grov 125, Betfor och mineraltillskott .
En i stallet, (har samma hösilage som jag) skickade in prover på det och fick en beräknad foderstat. Jag har utgåt lite efter den. Men måste jag också skicka in en analys ?
Tack för alla tips . :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 206
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 096
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter