Järnrikt vatten

mizz_beauty

Trådstartare
Någon som kan hjälpa?

Jag försöker få fram uppgifter om järnrikt vatten och hästar
Vi har en egen brunn till vårat stall som vi inte använder pga att det är mycket hög järnhalt. Vi har nu i 9 år burit vatten från bostadshusets brunn till stallet, för att jag inte har kunnat få svar på om det innebär någon risk att använda vatten till hästarna det blir en hel del varje dag till 6 hästar så nu tänkte jag göra ett försök igen att reda ut om det är någon fara med järnrikt vatten till hästar. Har hört bla. att hästar kan bli förstoppade av detta vatten.

Vi har ett analyssvar som säger Järn Resultat 1,0 Enhet mg/1 Mn Normer 0,5 mg/1
Detta säger inte mig mycket men under utlåtande står bla. Kraftigt förhöjd järnhalt

Har skickat mejl till bla slu men inte fått några svar. Hoppas att det är någon här som kanske vet/(var man ska vända sig.)

Sv: Järnrikt vatten

Det borde ju vara så att det som är otjänligt för människa och är otjänligt för häst. Och tvärtom - är det tjänligt för människa så är det tjänligt för häst. Hög järnhalt i dricksvattnet är inte bra för människor heller. Jag tror att du kan vända dig till din kommuns miljö-och hälsovårdsnämnd för att få veta om vattnet är tjänligt eller ej. Samma ställe alltså om du vill göra provtagningar på ditt eget dricksvatten. Fråga din kommun, de vet! Lycka till!

mizz_beauty skrev:
Någon som kan hjälpa?

Jag försöker få fram uppgifter om järnrikt vatten och hästar
Vi har en egen brunn till vårat stall som vi inte använder pga att det är mycket hög järnhalt. Vi har nu i 9 år burit vatten från bostadshusets brunn till stallet, för att jag inte har kunnat få svar på om det innebär någon risk att använda vatten till hästarna det blir en hel del varje dag till 6 hästar så nu tänkte jag göra ett försök igen att reda ut om det är någon fara med järnrikt vatten till hästar. Har hört bla. att hästar kan bli förstoppade av detta vatten.

Vi har ett analyssvar som säger Järn Resultat 1,0 Enhet mg/1 Mn Normer 0,5 mg/1
Detta säger inte mig mycket men under utlåtande står bla. Kraftigt förhöjd järnhalt

Har skickat mejl till bla slu men inte fått några svar. Hoppas att det är någon här som kanske vet/(var man ska vända sig.)

Att man har gränsvärden för järn i hushållsvatten är inte i första hand för giftghet, det krävs väldigt stora koncentrationer för det utan för att det smakar illa och missfärgar föremål.
Föl och barn är det mest känsliga för mkt höga järnintag. Man har sett dödlig förgiftning hos föl vid en engångsdos 16 mg/kg kroppsvikt. För ett 100 kg föl således ca drygt 1,5 gram. Om ditt prov är i enheten mg/liter skulle ett föl behöva dricka 1600 liter för att få i sig denna giftiga dos.

Rekommenderat intag av järn till häst är i storleksordningen 1,5 – 2,5 mg per kg kroppsvikt men i försök har man gett 8 ggr så hög dos dagligen utan biverkningar.
Så försäkra dig om enheten i mätprovet hör med kommunen t ex. Är det mg/l kan du lugnt ge hästarna. HH (som har en järngruva invid vattentäkten utan att ha haft bekymmer av det för hästarnas del, däremot blir vittvätten gul)

Vi har hög järnhalt i våran brunn, men inte i stallets.
Vårt vattnet blir bättre ju mer vi använder.

*Lite spinoff*

I stallet där jag står är vårt vatten helt gult/svagt brunt..Det smakar verkligen järn/blod och är jätteäckligt..

Vet dock inte hur höga halter det är osv men är det någon som vet om det kan vara farligt när det har den färgen/smaken?

Kan det påverka t.ex hästens prestationsförmåga?

Tack för alla svaren!!!

Men är det någon som vet om det kan orsaka förstoppning. Det är det vi är lite oroliga för.

mizz_beauty skrev:
Tack för alla svaren!!!

Men är det någon som vet om det kan orsaka förstoppning. Det är det vi är lite oroliga för.

För att ge ett perspektiv:
1 kg spannmål innehåller 50-100 mg järn.
En tablett järnmedicin för människa innehåller 60 – 200 mg järn, av den större dosen, flera mg/kg kroppsvikt, blir en del människor förstoppade.
Om ditt vatten innehåller 1 mg järn /l vatten och hästen dricker 40 liter får den i sig 40 mg. Peanuts i sammanhanget.

Dessutom har du hög manganhalt om enheterna är i mg/l. Mangan och järn hämmar varandras upptag så det effektiva upptaget i blodet av järn blir lägre. HH

Tack för svaret.

Brunnen är nu överfull (inte använd på väldigt länge), den ligger även nedanför en mosse. Det kanske har betydelse?

Vi kommer tömma den och ta ett nytt prov innan. Så det kanske inte alls är lika mkt när den är tömd.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama