Jamande katt

S

swooch

Hallå allihop,
Jag har postat det här på några olika forum för att se om jag kan får några bra tips någonstans.

Vi har nyligen skaffat en katt (Korat, 19 veckor gammal, innekatt, varit med oss 4 veckor) och håller på att tappa förståndet. Tänkte därför kolla om någon har lite erfarenhet och vet hur man skall göra. (På TV finns det ju folk som trollar med olydiga hundar och får dem att bli jättelydiga.)

Ett av de största problemen vi har är att den jamar. Pretty much hela tiden man inte håller i, klappar eller leker med den.
Exempel: Den får inte vara i sovrummet (där finns alla saker vi inte vill att den tuggar på + att vi ganska snart konstaterade att det inte funkar att ha den i sängen när vi sover) vilket medför att den runt 05:30 sätter sig utanför dörren och jamar. Det är inte små gulliga jamningar utan halvskrik blandat med superömkligt gnyende, allt back-to-back så att det lätt blir 10-20 jamningar i minuten.
När jag kommer hem från jobbet kan den hinna med 10 jamningar innan jag fått av mig skorna.
På morgonen när jag gått upp brukar jag lyfta upp den och klapp den en stund, men när jag går in för att ta en dusch börjar den jama igen och min sambo måste gå upp.

Någon som vet vad det beror på eller vad vi kan göra? Vi har provat att se till att den har mat hela tiden, leka med den tills den trillar omkull, spraya med vatten när den jamar, klappa den varje gång den jamar...

Sv: Jamande katt

Jag undrar om den inte kan vara understimulerad. Hur länge är den ensam om dagarna.
Koraten är ju en mycket sällskaplig och aktiv katt. Din katt är ju bara en liten kattunge.
Spraya med vatten för att få den sluta jama är ingen bra idé.
Är den ensam på dagarna är det klart den vill vara med er när ni är hemma.
Vad säger uppfödaren?
Ett alternativ är att skaffa en kompis till den.

Den får inte vara med er när ni sover, och ni jobbar om dagarna.. Inte konstigt om den vill ha mer uppmärksamhet!
Det är en bebis, den behöver både närhet, kärlek och stimulans. Korta stunder fördelat över 'hela' dygnet.
Eftersom ni inte kan/vill ge den tillräckligt så bör ni skaffa den en kompis.
Tiden ni sover + tiden ni jobbar är alldeles för lång tid för katten att vara ensam.

Spraya med vatten ska ni definitivt inte göra.

Varför skulle det inte funka att ha en liten kattunge i sängen? Det är som sagt en bebis, de behöver mer tid än några timmar varje dag.

Uppfödaren har helt enkelt bokat in att åka och hälsa på imorgon för att se hur katten ifråga fungerar i sin hemmiljö. :)

Det finns en hel del faktorer som kan samverka till att få en otroligt tjatig korat:

1. De är ofta väldigt verbala, vilkestarka och smarta. Inser de att de får din vilja igenom genom att skrika kommer de göra det, konstant. Mina vet tex att de kan få mat om de gastar när jag pratar i telefon. Matte är omutbar vid alla andra tillfällen men inte då...

2. Han kan vara en av de katter som helt enkelt fungerar väldigt dåligt ensamma. Syskonen bor som ensamkatter utan protester, men de är ju ändå individer.

3. Det finns en viss risk att det hela förvärras av en begynnande pubertet. Korater blir tidigt könsmogna, och vissa har en horribel tonår då man önskar att man kan sätta ut dem i skogen :angel:. Precis som med andra tonåringar är det något man måste genomleva.

4. Fysisk lek brukar inte hjälpa så mycket. De är socialt krävande, vilket gör att det bästa sättet att trötta ut dem är att ge dem något att tänka på och interagera kring.

Vänj dig :D Jag har också en gapig ras (Devon rex) och husse blir komplett vansinnig ibland men det är bara att finna sig. Här går det inte att ha stängda dörrar, gå på toaletten utan en katt på axeln och en i knät har jag inte gjort på 7 år.
Tror det skulle underlätta för dig med en polare till kissen, min ena, den som är värst GÅR inte att ha ensam hemma, han är 100 gånger värre än en hund, när jag bara hade två katter och ställde ut den ena fick jag ha kattvakt till den andra som hade ett riktigt plåster på sig som konstant pratade hela dagen när matte och kattkompisen var på utställning. Det hela blev betydligt bättre när jag skaffade katt nr 3 för då kan sällskapsidioten slita på en polare i taget så när den ena tröttnar kan han gå till den andra men han har fortfarande ett enormt behov av mänskligt sällskap.

Jag brukar avråda alla vänner som vill skaffa katt att skaffa någon av de aktivare och mer sociala raserna för de ÄR verkligen krävande. Vi har tre hundar men de är inte hälften så krävande som sällskapsidiotkatten, själv tycker jag bara att det är charmigt och älskar rexar men husse måste ibland gå ut och skotta lite snö bara för att inte bli komplett galen :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 421
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
6 018
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka