Jaktkandar/Kimbelwickbett

R

Roccopower

Tänkte testa ett jaktkandar på min ponny som är väldigt stark och blir hängandes i handen, spc vid hoppning. Rider på pelham nu men vill kunna växla ner till ett som inte riktigt är lika skarpt.
Så, vad ska man köpa, med tungfrihet eller helt rakt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaktkandar/Kimbelwickbett

Jag har fått lära mig att det är bättre med helt rakt, då kan hästen själv lyfta det till den position den vill.

Med tungfriet är det lätt att bettet hamnar på lanerna och trycker. :)

håller me...tar bättre stöd på rakt. ha med fasta ringar i fall du vill ha lite hävstång

okej, då köper jag ett rakt. Jo tänkte köpa sånt med fasta ringar där det finns två olika lägen man kan sätta tygeln i :)

ajdå.
Ska man köpa ett ledat sånt här då, kanske i gummi? eller köra på det med tungfrihet iallafall? hmmm

Min ponny går på jaktkandar med tungfrihet. Ledade stångbett är jag inget jättefan av. Inte tjocka gummibett heller för den delen.

Tycker inte att det bettet funkade på min pålle! Blev att hon hängde ännu mer i handen och blev ännu starkare än på vanligt tränsbett:smirk: Hade ett med tungfrihet, men tror inte att hon trivs på stång överhuvudtaget så kan ju bero på det!

Det kan ju bero på att bett med tungfrihet är skarpare än de raka, eftersom de inverkar i gommen också. Det fövånar mig att dessa men inte de raka är tillåtna på ponny. Men om hon inte trivs på stång, varför rider du med det då? Fortsätt på det bett som funkar eller träna mer dressyr (lydnad), istället för att utstta ponnyn för obehag.

Men jag rider inte på stång ju:smirk: Går enbart på vanligt tränsbett nu, är förresten ingen ponny utan en stor häst som går 140 hoppning!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka